۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۱۷
کد خبر: 85465638
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پاکدشت درسالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۱۷
کد خبر: 85465638
پاکدشت درسالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

پاکدشت-ایرنا-مردم عزادار شهرستان پاکدشت در سالروز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت در قالب دسته های خودجوش مردمی به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مناطق مختلف شهرستان پاکدشت بخش شریف آباد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفرصادق (ع) با برگزاری دسته عزاداری اقامه عزا کردند.

پاکدشت درسالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

حرکت دسته های عزاداری برای دومین سال است که بصورت خودجوش توسط مردم به راه انداخته می شود و بیان فضائل و حسن اخلاقی امام جعفرصادق(ع) و مسائلی که مورد تاکید آن امام همام در رفع شبهات از جمله مسائلی است که پس از رسیدن دسته عزاداری به مکان های متبرک چون مزار شهدای گمنام بخش و امامزاده طالب شریف آباد توسط طلاب حوزه علمیه امام‌جعفرصادق(ع) شهرستان پاکدشت بیان می شود.

دسته های عزاداری دیگر همزمان در روستاهای بخش مرکزی، شهر پاکدشت و شهرفرون آباد نیز به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

به گزارش ایرنا، امام جعفر صادق(ع) ششمین پیشوای شیعیان و بنیان گذار فقه جعفری است که توانست مکتب فقهی فراگیر و نهضتی دانش محور را پایه گذاری و با توسعه حوزه علمی، در علوم نقلی و عقلی شاگردان برجسته‌ای تربیت کند و زمینه پویایی تمدن اسلامی را فراهم آورد.

در روزگاری که امت اسلامی طعم تلخ حکومت ستمگرانه حاکمان بنی امیه را می‌چشیدند، امام جعفر صادق (ع) توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم سازد تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان «مذهب جعفری» و از آن حضرت(ع) با عنوان موسس آن یاد می‌شود؛ ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسی از کنیه های آن امام همام (ع) به شمار می‌رود و «صابر، طاهر و فاضل» از جمله لقب‌های ششمین پیشوای شیعیان و «صادق» نیز مشهورترین لقب ایشان است.

پاکدشت درسالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

این امام بزرگوار(ع) در طول زندگی پربرکتشان، حکومت چند تن از خلفای اموی و پس از آن عصر سفاح و منصور از خلیفه های عباسی را درک کرد و در تمام این دوره‌ها لحظه‌ای از گسترش دین اسلام و حمایت از مردم ستم دیده دست برنداشتند.

نتیجه اهتمام امام صادق (ع) در اصلاح تفکرات شیعیان به مثابه یک انقلاب عظیم در نظام اندیشه شیعی بود و آنچه امروزه پیروان حضرتش را از سایر مذاهب متمایز ساخته، مرهون آموزه ها و تعالیم آن امام همام است.

در دوره امامت امام صادق (ع) مسلمانان بیش از پیش به علم و دانش روی آوردند و در بیشتر شهرهای قلمرو اسلام به ویژه در مدینه، مکه، کوفه و بصره مجالس درس و مناظره های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد.

امام صادق (ع) همچنین توانست نهضت علمی فرهنگی پدر بزرگوارشان امام باقر (ع) را ادامه داده و علوم و معارف اهل بیت (ع) را بیان کرده و در همه جا منتشر کند و سفرهای اجباری و اختیاری امام (ع) به عراق و به شهرهای حیره، هاشمیه و کوفه و برخورد با بزرگان دیگر مذاهب فقهی و کلامی و شرکت در مناظره ها نقش عمده ای در معرفی علوم اهل بیت و گسترش آن در جامعه داشت.
امام جعفر صادق(ع) از نظر علمی مورد ستایش تمامی عالمان عصر خویش بود که سرانجام با دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری و در ۶۵ سالگی مسموم شده و به شهادت رسید.

مزار شریف حضرت امام صادق (ع) در کنار پدر، پدربزرگ و جد شریف ایشان در قبرستان بقیع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha