نیکاراگوئه: هیچ کشوری نمی‌تواند مسئولیت خود در قبال غزه را نادیده بگیرد

تهران- ایرنا- دولت نیکاراگوئه با به رسمیت شناختن تصمیم «دیوان بین‌المللی دادگستری» مبنی بر رد درخواست ماناگوآ برای توقف ارسال سلاح از آلمان به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند تعهدات خود در قبال خطر نسل‌کشی در غزه را نادیده بگیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دولت نیکاراگوئه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری بار دیگر تایید می‌کند که هیچ کشوری نمی‌تواند تعهدات خود در مورد خطر نسل‌کشی در غزه و سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرد.

نیکاراگوئه چند هفته پیش از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده بود که به دلیل نقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ و سایر هنجارهای اجباری حقوق بین‌الملل در رابطه با نوار غزه، اقدامات موقتی را علیه آلمان صادر کند.

این کشور آمریکای مرکزی در درخواست خود از دادگاه، از آلمان خواست که حمایت نظامی خود از اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و حمایت مالی خود از آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را نیز تمدید کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در پاسخ به درخواست نیکاراگوئه، دیروز (سه شنبه) اعلام کرد: این دادگاه اختیارات و صلاحیت لازم برای اعمال تدابیر موقت در خصوص صادرات سلاح از سوی آلمان به اسرائیل را ندارد.

دولت نیکاراگوئه در بیانیه خود تاکید کرد: دادگاه تصمیم گرفت که تحت این شرایط، امروز نیازی به استفاده از اقدامات موقت نیست، زیرا آلمان توضیح داد که مقدار مواد صادراتی به اسرائیل را به میزان قابل توجهی از ۲۰۰ میلیون در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر- آبان ۱۴۰۲) به یک میلیون در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲- فروردین ۱۴۰۳) کاهش داده است و هیچ مجوز سلاح دیگری تایید نشده است.

ماناگوا افزود: آلمان همچنین اعلام کرد که کمک‌های مالی جدیدی به آنروا اعطا کرده است که از امروز به طور کامل تمدید شده است.

به این ترتیب، دولت نیکاراگوئه رضایت خود از «نتیجه کارزار خود برای پایبندی آلمان به تعهدات بین‌المللی» را اعلام کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: دیوان پس از تاکید مجدد بر نگرانی خود در مورد وضعیت فاجعه‌بار غزه، اساساً یادآور شد که این وظیفه همه کشورهای عضوی است که از خطر جدی ارتکاب نسل‌کشی آگاه هستند یا باید به طور معمول از خطر جدی ارتکاب نسل‌کشی آگاه باشند، از جمله آلمان، که از همه ابزارهای معقول در اختیار خود برای جلوگیری از نسل‌کشی استفاده کنند.

شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان «بی‌بی‌سی» به تازگی در گزارشی با عنوان «جنگ غزه: تسلیحات اسرائیل از کجا می آید؟»، آلمان را بعد از آمریکا، بزرگ‌ترین فروشنده سلاح به رژیم اشغالگر اعلام کرد و نوشت: آلمان در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۳۰ درصد تسلیحات مورد نیاز تل‌آویو را تامین کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha