کوبه درب کاروانسرای سیمون مهاباد سرقت شد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷
کد خبر: 85461876
کوبه درب کاروانسرای سیمون مهاباد سرقت شد
عکس آرشیوی است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: کوبه درب کاروانسرای سیمون این شهرستان از جایش کنده شده و به احتمال زیاد به سرقت رفته است.

واحد جولایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کوبه و درب اصلی کاروانسرای سیمون مهاباد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و جزو اشیای تاریخی این کاروانسرا بود و اما در ردیف اشیای نفیس قرار نمی گرفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون مالکیت کاروانسرای سیمون در اختیار یکی از نهادها و مالکیت خصوصی قرار دارد اما بر اساس قانون مبنی بر تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی و مساجد، این موضوع از طریق شهرداری هم پیگیری می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: این موضوع به دلیل مالکیت خصوصی این بنا از شهرداری و دیگر مالکان و همچنین از طریق نیروی انتظامی پیگیری می شود.

وی اظهار کرد: در شهر مهاباد چندین بنای تاریخی دیگر از جمله حوضخانه های تاریخی نیز وجود دارد و میراث فرهنگی نمی تواند برای تمام بناهای تاریخی نگهبان بگذارد و یا اینکه درب و کوبه‌های تاریخی این اماکن را برای نگهداری به موزه بیاورد.

وی از شهروندان خواست همانگونه از واحدهای ساختمانی خود مراقبت می کنند، در مقابل بناهای تاریخی و اشیا آنها نیز خود را مسوول بدانند و از تعرض افراد دوره گرد و معتاد به این اماکن جلوگیری کرده و در صورت مشاهده این موارد مراتب را به نیروی انتظامی و میراث فرهنگی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، «سیمون» کاروانسرایی که به دستور «بوداق سلطان» حاکم وقت مهاباد ساخته شد و از آنجایی که این کاروانسرا متعلق به شخصی به نام «سیمون» بود، از آن زمان تاکنون نیز به همین اسم، نامیده می‌شود.

کوبه درب کاروانسرای سیمون مهاباد سرفت شد

طبق نظر کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، کاروانسرای سیمون مهاباد به همراه کاروانسرای نفت ارومیه، کاروانسرای کوزه رش سلماس و کاروانسراهای «شاه عباسی» و «دره‌خان» خوی اقامتگاه‌های شناسایی شدۀ احتمالیِ بین راهی محور فرعی B۲ جاده ابریشم در شمالغرب و استان آذربایجانغربی هستند که از شهر مراغه شروع و پس از طی شهرهای میاندوآب، مهاباد، ارومیه و سلماس به شهر خوی متصل و از آنجا یا از طریق محور خوی - ماکو به سمت نخجوان پایتخت ارمنستان رفته و یا از طریق مسیر خوی - جاده قطور به سمت وان و قسطنطنیه در ترکیه امتداد پیدا کرده‌اند.

این کاروانسراها برای تامین امنیت و رفاه بازرگانان در مسیر جاده ابریشم که به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا با اهداف تجاری، بخش‌های مختلف آسیا را به هم مرتبط می‌کرد و همه آنها را به شمال آفریقا و اروپا پیوند می داد، احداث شده بود.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که علاوه بر کاروانسرای سیمون، سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم‌شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد سوور (جامع) از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha