غرفه صنایع دستی در موزه میرزا رسول مهاباد راه‌اندازی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: غرفه صنایع دستی به مناسبت روز جهانی موزه، در موزه حمام میرزا رسول این شهرستان راه‌اندازی شد.

واحد جولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این غرفه صنایع دستی که بخش از مصنوعات دستی هنرمندان این شهرستان بود، همزمان با روز جهانی موزه در در موزه حمام میرزا رسول راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: در این غرفه انواع صنایع دستی مهاباد شامل گلیم، قالی، جایجم، معرق و چرم دوزی که توسط هنرمندان چیره دست مهاباد درست شده در معرض نمایش عموم قرار گذاشته شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد با اشاره به اینکه به مناسبت روز موزه، از بازدید کنندگان هزینه بلیط اخذ نمی شد گفت: امروز حدود 40 نفر از شهروندان و علاقمندان به اشیای تاریخی از موزه حمام میرزا رسول مهاباد بازدید کردند.

وی اضافه کرد: حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد و از جمله بناهای اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزیین داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبای آن از اهمیت تاریخی زیادی در منطقه برخوردار بوده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌است.

جولایی افزود: موزه مردم‌شناسی مهاباد علاوه به اینکه دارای یک‌هزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی است؛ مکان آن نیز به دلیل اینکه یک حمام عمومی در دوره صفوی بوده همواره مورد توجه علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد اظهار کرد: در این حمام جلوه‌هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس‌ها و پوشش‌های مختلف مردانه و زنانه برای آیین‌های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد اشیای اهدایی، موزه مهاباد در سطح کشور کم‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، عنوان کرد: این موزه همه‌روزه جز روزهای تعطیل از ساعت هشت و نیم صبح تا ۱۵ برای بازدید مسافران و شهروندان مهیا شده‌است.

به گزارش ایرنا، حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است؛ این بنای زیبا که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد توسط شخصی به نام میزرا رسول ساخته شده است.

غرفه صنایع دستی در موزه میرزا رسول مهاباد راه‌اندازی شد

در قسمت‌های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده در قدیم در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی دیده می‌شود.

در این موزه همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه‌های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می‌گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارند، دیده می‌شود.

در مهاباد، آثار تاریخی و باستانی زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقبره‌های «فخریگاه»، «بداق سلطان»، «برده کنته»، «پردی سور» (پل سرخ)، «مسجد سور»، حوضخانه‌های «شاه‌درویش»، «عباس‌آقا» و «رستم بیگ» اشاره کرد.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۱ موزه شامل موزه باستان شناسی، موزه سنگ سه‌گنبد ارومیه و موزه مردم شناسی ارومیه، موزه باستان شناسی حسنلو، کاخ موزه باغچه‌جوق، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب، موزه مردم شناسی مهاباد، موزه باستان شناسی میاندوآب و پنج موزه خصوصی است.

۲۸ اردیبهشت به نام روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی (۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد) نامگذاری شده است.

مهاباد دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha