ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده همدان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 85461729
ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده همدان

همدان- ایرنا- معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: همزمان با آغاز فصل زاد و ولد گونه های جانوری از ۱۶ اردیبهشت تا پایان خرداد ورود به مناطق حفاظت شده ممنوع است.

مهدی صفی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس تصمیم کمیته فنی امور مناطق محیط زیست همدان، علاقه مندان به طبیعت و طبیعت گردان از ۱۶ اردیبهشت تا پایان خرداد ۱۴۰۳ مجاز به ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیستند.

وی اضافه کرد: یکی از پیش نیازهای اصلی زاد و ولد گونه های حیات وحش وجود آرامش خاطر است در حالیکه حضور گردشگران در طبیعت موجب بروز استرس به گونه جانوری می شود.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، ایجاد ممنوعیت ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست با هدف ایجاد آرامش و حفظ شرایط زیست گاهی برای زاد و ولد حیات وحش است همچنین در این صورت مردم هم می توانند از مواهب طبیعت استفاده کنند.

صفی زاده تاکید کرد: در صورت بی توجهی و ورود افراد به مناطق تحت مدیریت محیط زیست در زمان یاد شده، محیط بانان از ورود آنها جلوگیری کرده و آنها را به خارج از محدوده هدایت می کنند.

وی بیان کرد: تراکم جمعیت گونه های جانوری در مناطق زیر مجموعه محیط زیست به واسطه حفاظت و حراست محیط بانان زیاد است همچنین به واسطه شرایط خاص زیستگاهی و وجود جاذبه های زیست محیطی شمار مراجعه کنندگان به این مناطق نیز زیاد است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: بالا بودن شمار افرادی که علاقه مند به حضور در طبیعت هستند و فراوانی شمار وحوش، تعارض ایجاد کرده و موجب بروز استرس و ناامنی در طبیعت و تنگ شدن عرصه به جانوران به ویژه در فصل زادآوری گونه های حیات وحش می شود.

صفی زاده گفت: گونه های تازه متولد شده تا یک‌ماه توان دفاع یا گریز از خطر را ندارند بنابراین باید در این مدت زمان از نزدیک شدن به گونه های تازه متولد شده پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: برخی افراد با دیدن بره و توله های تنها در طبیعت، اقدام به دست زدن، جابجایی و تحویل آنها به محیط زیست می کنند که نتیجه این کار نادرست آنها مرگ گونه های جانوری است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: والدین گونه های تازه متولد شده با دیدن افراد در گوشه ای مخفی می شوند اما بره ها توان فرار و پنهان شدن ندارند بنابراین افراد تصور می کنند که گونه حیات وحش بره و توله خود را در داخل طبیعت رها کرده است.

صفی خانی افزود: چنانچه افراد اقدام به جابجایی گونه حیات وحش و دور کردن آنها از والدین کنند، امکان بازگشت مجدد بره تازه متولد شده به طبیعت صفر است و با این کار موجب مرگ او می شوند.

وی ادامه داد: بنابراین بهترین کار حضور نیافتن در عرصه های طبیعی حین زاد و ولد گونه های جانوری، نزدیک نشدن به لانه گونه های جانوری در فصل زاد و ولد، دست نزدن و جابجا نکردن بره ها و ترک کردن محل زیست آنها است.

صفی خانی گفت: گونه های وحشی نظیر گرگ، شغال و روباه نسبت به توله خود بسیار حساس بوده و در صورت نزدیک شدن و دست زدن به این توله ها، گونه وحشی به سمت انسان حمله ور شده و آسیب وارد می کند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت بیش از ۶۲ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha