۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85460521
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سرمایه‌گذاری آمریکا در حوزه میراث فرهنگی تاجیکستان

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 85460521
سرمایه‌گذاری آمریکا در حوزه میراث فرهنگی تاجیکستان

تهران- ایرنا- تارنمای سفارت آمریکا در دوشنبه از کمک ۱۸۶ هزار دلاری برای ساخت حصار و مرمت چهار بنای باستانی شهر پنجکنت در استان سغد تاجیکستان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به نقل از تارنمای سفارت آمریکا، مانوئل پی. میکالر سفیر این کشور در تاجیکستان در جریان بازدید از پنجکنت اعلام کرد که کشورش ۱۸۶ هزار و ۷۶۶ دلار برای حفظ و احیای محوطه این بنای تاریخی اختصاص داد.

این منبع می‌گوید که این مبلغ در چارچوب برنامه صندوق سفیران ایالات متحده برای حفاظت از میراث فرهنگی (AFCP)، برای ساخت حصار با هدف حفاظت و مرمت چهار بنای اصلی پنجکنت باستانی اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، قرار است معبد زرتشتیان (قرن پنجم تا هشتم)، دیوارهای دفاعی (قرن پنجم)، تالار پذیرایی به نام رستمنوما (قرن هفتم تا هشتم)، برج گوشه دیواری دفاعی(قرن پنجم تا هشتم) مرمت شود.

سفیر آمریکا در تاجیکستان گفت: برای سفارت ایالات متحده، حمایت از احیای این شهر باستانی جاده ابریشم یکی از معنادارترین راه‌ها برای نشان دادن احترام به تاریخ و فرهنگ غنی تاجیکستان است.

مانوئل پی. میکالر در سفر خود به پنجاکنت با عبدالخاق خالق زاده  شهردار پنجکنت دیدار و در مورد همکاری های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون، صندوق سفرای ایالات متحده در تاجیکستان ۱۷ پروژه را تأمین مالی کرده و تقریباً ۸۰۰ هزار دلار برای حفظ میراث فرهنگی این کشور اختصاص داده است.

پنجکنت یکی از مکان های مهم برای باستان‌شناس‌ها در غرب تاجیکستان در ۵۶ کیلومتری شرق سمرقند واقع شده است.

این شهر باستانی که حدود ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شده است، اکنون از مراکز بسیار مهم مطالعات باستان شناسی و هنری آسیای مرکزی به شمار می رود و در زمان ساسانیان نقش مهمی در تجارت سرزمین سغد باستان و راه ابریشم ایفا می‌کرد.

پنجکنت ناحیه‌ای است در حدود استان سغد تاجیکستان که در قسمت غرب این جمهوری قرار دارد. پنجکنت یکی از مهمترین مراکز باستانی آسیای مرکزی است که از نفوذ هنر ایرانی حکایت می کند.

در قرن‌های پنجم تا هشتم میلادی این شهر از رونق فراوانی برخوردار بوده است، نقاشی های دیوار قصر پنجکنت که به صورتی کاملا سالم به دست آمده از عالیترین آثار نقاشی باقی مانده از دوران باستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha