۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85460418
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جایگاه متزلزل کیشیدا در حزب حاکم و خیز مخالفان

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85460418
جایگاه متزلزل کیشیدا در حزب حاکم و خیز مخالفان

تهران- ایرنا- با شکست حزب لیبرال دموکراتیک ژاپن (LDP) در انتخابات میاندوره‌ای در برخی مناطق، جایگاه حزب حاکم و فومیو کیشیدا رهبر آن بیش از پیش متزلزل شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، شکست حزب لیبرال دموکرات (LDP) در مجلس نمایندگان پس از انتخابات در استان شیمانه، کار را برای کیشیدا برای ماندن در پست نخست وزیری دشوارتر کرد. نتایج روز یکشنبه نشان داد که فومیو کیشیدا به عنوان فردی که منتقدان او را «بازنده انتخابات» می‌دانند، پیش از اینها حمایت از سوی رای‌دهندگان محافظه کار طرفدار حزب لیبرال دموکرات را از دست داده است.

تحلیلگران معتقد هستند که انتظار می‌رود قانونگذاران حاکم در تلاش برای کنار گذاشتن کیشیدا از قدرت باشند و این مساله مانع تلاش نخست وزیر برای انتخاب مجدد به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات می‌شود.

آنها باور دارند: برخی از اعضای این حزب که از اواخر سال گذشته گرفتار پرونده رسوایی‌های مالی شده‌اند، ممکن است به دنبال سرنگونی کیشیدا برای بازگرداندن محبوبیت به حزب قبل از انتخابات آتی مجلس باشند و یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه به عنوان کاندیدای جانشینی او مطرح شود.

بلوک مخالفان در همین حال درخواست‌های خود را از کیشیدا برای انحلال مجلس افزایش داده است درحالیکه گمانه زنی‌هایی در مورد از دست رفتن بسیاری از کرسی‌های حزب لیبرال دموکرات در صورت برگزاری انتخابات عمومی در آینده نزدیک وجود دارد.

از آنجایی که حمایت از حزب لیبرال دموکرات بخاطر رسوایی‌های مالی تضعیف شده است، حزب حاکم در مناطق شماره ۱۵ توکیو و شماره ۳ ناکازاکی نامزدهای خود را معرفی نکرد بلکه بر دفاع از کرسی در حوزه انتخابیه شماره ۱ استان غربی شیمانه تاکید داشت.

اما حزب لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری کیشیدا روز یکشنبه سه کرسی مجلس نمایندگان از جمله در استان شیمانه که پایگاه محافظه کاران است را از دست داد.

حزب دموکراتیک مشروطه به عنوان رهبر مخالفان که از نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۱ ریاست آن را کنتا ایزومی یک قانونگذار چپگرا بر عهده دارد، تمام سه کرسی را با حمایت رای دهندگان مخالف حزب لیبرال دموکرات به دست آورد.

شکست سنگین حزب لیبرال دموکرات در شیمانه جایگاه سیاسی کیشیدا را تضعیف و قانونگذاران این حزب را ترغیب کرده تا قبل از انتخابات عمومی بعدی، او را از قدرت برکنار کنند، و بعید است که او در انتخابات ریاست حزب در ماه سپتامبر شرکت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha