۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل در خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سیل اردیبهشت امسال خسارت‌های جدی به برخی زیرساخت‌های استان وارد کرد که برآورد اولیه آن ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس زاده روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی با موضوع بررسی خسارت های سیل زیرکوه اظهار کرد: بیشترین خسارت ها در بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی بوده است.

وی افزود: همان روز اول بعد از وقوع سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات به خوبی انجام شد اما استمرار خدمت‌رسانی و رفع مشکلات در این سه بخش عمده مورد تاکید است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فرمانداری قاینات هم به عنوان شهرستان معین همکاری داشت گفت: اگرچه در همه شهرستان‌های استان بارندگی داشتیم اما فقط زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی درخواست کمک داشت و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی نبود.

شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تمدید شد

وی تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شده و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان را تقویت کنند.

عباس زاده عنوان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی وارد شده اما از نظر عملیاتی راه‌های شهرستان دچار صدمات جدی شده و تلاش می کنیم ایمنی اولیه تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌هایی از راه‌ها که از بین رفته باید بازسازی شود افزود: حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده که ۱۱ واحد باید احداث شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از بندهای خاکی پر آب است گفت: در بارش اول (پنجم اردیبهشت) چند مورد بند خاکی شکست که هشدار قبل از سیل داده و روستای نوده زیرکوه به موقع تخلیه شد لذا خسارت جانی در جریان سیل نداشتیم.

احتمال خطر برای بندهای خاکی سرریز شده

وی ادامه داد: اکنون برخی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن وجود دارد که شرکت آب منطقه‌ای باید بررسی و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی را انجام دهد.

عباس زاده با اشاره به اینکه ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند گفت: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون مجدد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی سیل زیرکوه را در نیم قرن اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: رسانه‌ها باید به بهترین وجه خسارت‌های ناشی از سیل را مستندسازی کنند تا در سازمان مدیریت بحران کشور بتوان اعتبار مناسبی برای جبران خسارت زیرساخت ها اخذ کرد.

لزوم مدیریت ماشین آلات سنگین در منطقه سیل‌زده

جانشین رئیس ستاد بحران استان با تاکید بر اینکه تمرکز امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط باید ادامه داشته باشد افزود: حضور ماشین‌آلات با نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوان راه ها را ترمیم و مشکلات اولیه را رفع کرد.

وی بیان کرد: ۶ دستگاه کمپرسی و ۲ کفی در راستای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد که می توان از بخش خصوصی کمک گرفت.

عباس زاده با اشاره به آسیب های وارد شده به بخش کشاورزی ادامه داد: باید تیم ویژه و متخصص برای ترمیم خسارت‌ به خصوص در بخش قنوات مستقر شوند.

وی همچنین گفت: ضرورت دارد در هر دستگاه اجرایی بخشی برای مدیریت بحران وجود داشته باشد تا در زمان وقوع بحران با هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و بسیج امکانات در کوتاه مدت بتوانیم اقدامات لازم را انجام داده و بحران را مهار کنیم.

نیاز به تداوم کمک رسانی دستگاه‌ها 

فرماندار زیرکوه هم گفت: در شروع کار همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بودند و برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز اعلام آمادگی کردند که نیاز است این امداد رسانی‌ها تداوم داشته باشد.

محمدرضا غیرتی ادامه داد: ارتش با تجهیزات به کمک مردم آمد و ماشین آلات راهداری هم در شهرستان زیرکوه مستقر هستند.

وی تامین برخی ماشین‌آلات سنگین از جمله نیازهای موجود ذکر کرد و گفت: حوزه راه و کشاورزی بیشتر کمک در تامین تجهیزات برای بازسازی دارد.

ترمیم و مقاوم سازی بندهای خاکی ضرورت دارد

فرماندار زیرکوه به وجود یک بند خاکی خطرساز دیگر در شهرستان اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود برای ترمیم این بند خاکی اقدام فوری انجام شود و در بارندگی بعدی روستاهای پایین دست دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: لازم است با اعزام تیم ارزیابی مشترک شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی به شهرستان، وضعیت بندهای خاکی بررسی شده و نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام شود.

فعالیت سامانه بارشی اخیر از عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت در خراسان جنوبی آغاز شد و از روز بعد در اغلب مناطق استان شدت گرفت به طوری که شامگاه چهارشنبه شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه، سرایان و طبس درگیر سیلاب شدند و در زیرکوه شکسته شدن ۲ بند خاکی را در پی داشت.

بارش‌های رگباری و سیل آسا در خراسان جنوبی تا اواخر وقت روز جمعه از جمله مرکز استان ادامه یافت و سبب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های فصلی و خسارات مالی شد اما تاکنون خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشده است.

سامانه بارشی دیگری روزهای پایانی هفته جاری در خراسان جنوبی فعال می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha