سفر آیت الله رئیسی به پاکستان راهبردی و موفقیت آمیز بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر آیت الله رئیسی به پاکستان بنا به اعتبارات سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک سفر راهبردی موفقیت آمیز تلقی می شود که در تقویت مناسبات شرق و غرب آسیا موثر خواهد بود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به پاکستان در قالب تداوم سیاست همسایگی و منطقه محور دولت سیزدهم، اظهارداشت: سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور پاکستان و سریلانکا از وجود اراده جدی نزد دولت سیزدهم برای تقویت همکاری با کشورهای شرق آسیا حکایت دارد.

وی گفت: پاکستان نخستین منزلگاه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران بود به اعتبار اینکه پاکستان محوری ترین کشورهای همسایه شرقی ایران تلقی می شود و مناسبات تهران اسلام آباد می تواند به شکل گیری یک بلوک اقتصادی در شرق و غرب آسیا منجر شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: پاکستان عمق استراتژیک فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران بشمار می رود و مناسبات دو کشور در طول چند دهه گذشته هرگز تحت تاثیر فضاسازی های خارجی قرار نگرفته است.

هانی زاده بیان کرد: مهم ترین مولفه ای که به عنوان قوی ترین حلقه ارتباطی دو کشور تلقی می شود اشتراکات فرهنگی است زیرا عشق ملت پاکستان به ادبیات کهن فارسی زیر بنای مهم مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور را تشکیل می دهد.

وی افزود: تاثیر پذیری شاعران پارسی گوی پاکستانی از ادبیات فارسی، بسترهای لازم را برای تقویت همکاری در حوزه های مختلف بین تهران و اسلام آباد فراهم ساخته است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان از این جهت حائز اهمیت است که مرز ۹۰۰ کیلومتری مشترک میان دو کشور اخیرا عرصه تاخت و تاز جریان های تروریستی قرار گرفته که ادامه این شرایط مناسبات سیاسی ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

هانی زاده بیان داشت: لذا در جریان این سفر موضوع کنترل مرزها برای جلوگیری از حضور جریان های تروریستی به دقت مورد بحث رئیس جمهوری اسلامی با مقامات نظامی و امنیتی قرار گرفت.

وی گفت: مقامات هر دو کشور اعتقاد دارند که طرف های خارجی در تقویت جریان های تروریستی برای بر هم زدن ثبات و امنیت مرزهای دو کشور دخالت دارند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: درجریان سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان تشکیل کمیته نظامی و امنیتی مشترک برای تبادل اطلاعات در خصوص گروهک های تروریستی در منطقه مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

هانی زاده عنوان کرد: موضوع دیگری که در مدار بحث قرار گرفت تکمیل پروژه خط گاز ایران به پاکستان و سپس هند بود که این پروژه فرا ملی می تواند محور تعاملات و همکاری های بین قاره ای قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به دلیل پذیرش بالای بازارهای پاکستان از کالاهای ایران موافقت شد تا حجم مبادلات تجاری بین تهران و اسلام آباد به سقف سالانه ۱۰ میلیارد بالغ شود که تحقق چنین امری نیازمند همکاری های دو کشور در حوزه های سیاسی و امنیتی است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: از دیگر موضوعاتی که در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان مورد توجه قرار گرفت موضوع تقویت وحدت بین مذاهب زیر مجموعه اسلامی در پاکستان بود زیرا تشدید اختلافات بین جریان ها وطوایف مذهبی انعکاس منفی بر مناسبات دو کشور باقی می گذارد که باید بر مقوله وحدت اسلامی تاکید بیشتری شود.

هانی زاده تصریح کرد: لذا این سفر بنا به اعتبارات سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک سفر راهبردی موفقیت آمیز تلقی می شود که در تقویت مناسبات شرق و غرب آسیا موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: دومین منزلگاه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای شرق آسیا کشور سریلانکا بود که این کشور به لحاظ حجم سرمایه گذاری های ایران در حوزه فناوری های بالادستی سد سازی و نیروگاهی حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: در این سفر، رئیس جمهوری اسلامی ایران «پروژه بزرگ اوما اویا» را که یک پروژه چند منظوره وترکیبی است و نماد توان فناوری ایران در حوزه فنی صنعتی تلقی می شود، مورد بهره برداری قرار داد.

هانی زاده افزود: هزینه این پروژه بزرگ نیروگاهی ۵۰۰ میلیون دلار است که توسط دولت سریلانکا تامین شده ویکی از بزرگترین پروژه های نیروگاهی وسد سازی ایران در خارج شناخته می شود.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: از آنجائی که کشور سریلانکا محل رقابت کشورهای هند، چین و امریکا است لذا حضور ایران در همکاری فنی و صنعتی فضای جدیدی در حضور مقتدرانه ایران در این کشور مهم ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقویت همکاری های سیاسی و فناوری بین ایران وسریلانکا و نیاز شدید این کشور به فناوری های ایران در حوزه انرژی و صنعتی وسد سازی جایگاه ایران را در کشورهای شرق آسیا ارتقاء خواهد داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha