۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85455928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه میلیارد ریال برای مرمت ارگ «بلقیس» اسفراین تخصیص یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از تخصیص سه میلیارد ریال برای مرمت ارگ تاریخی «بلقیس» اسفراین از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خبر داد.

علی مستوفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جدای از این اعتبار ۱۵ میلیارد ریال نیز برای استحکام‌بخشی این ارگ تاریخی از اداره کل امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور تقاضا شد.

وی گفت: قرارگرفتن ضلع غربی ارگ تاریخی در جهت بارش باران و ایجاد رطوبت موجب تخریب بخشی از جداره دیوار ارگ تاریخی بلقیس اسفراین شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: اعتبار تخصیص یافته برای مرمت اضطراری و بازسازی دیوار مذکور هزینه خواهد شد.

مستوفیان در خصوص فرایند کاوش این بنای تاریخی نیز گفت: کاوش و مرمت محوطه‌ها و بناهای تاریخی فرایندی علمی، پرهزینه و زمان‌بر است که گاه تا چندین سال به طول می‌ انجامد و بر اثر بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل یا صاعقه امکان آسیب به آن وجود دارد.

وی با اشاره به تاسیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر بلقیس در سال ۱۳۸۸، یادآور شد: انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناختی منجر به معرفی شهر بلقیس و تبیین اهمیت‌های فرهنگی آن شد و در سال‌های اخیر اعتبارات مناسبی برای احیای این بنای تاریخی هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: بعد از سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان و تاکید بر حفظ این اثر فاخر، میزان اعتبارات تخصیصی به این اثر تاریخی نیز افزایش یافت.

مستوفیان یادآور شد: افزون بر ۱۱ میلیارد ریال طی عملکرد دولت برای اجرای طرح‌های مرمتی به این مجموعه اختصاص یافته است.

مجموعه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که به شماره۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha