حضرت عبدالعظیم(ع) از زبان پژوهشگر و محقق دینی +فیلم

شهرری - ایرنا - محقق دینی و پژوهشگر مذهبی، زندگینامه حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: امام هادی (ع) راجع به حضرت عبدالعظیم(ع) فرمود یا ابا القاسم انت ولیینا حقا این کلمه را هم علامه مجلسی در کتاب بهار آورده اند، بزرگان حضرت عبدالعظیم(ع) را جزو اسرار اهل بیت خوانده اند.

حسین علیمحمدی بمناسبت سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم(ع) در گفتگو با خبرنگار ایرنا به زندگینامه حضرت از ولادت تا شهادت پرداخت و اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم این طوری که در تاریخ مطالعه و تحقیق شده در زمان آقا ابو ابراهیم آقا موسی بن جعفر به دنیا آمده اند .

وی افزود: زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به دنیا آمدند آقا موسی بن جعفر (ع) در زندان به سر می بردند و حضرت آقا موسی بن جعفر را زیارت نکرده اند و وقتی که به سن تکلیف رسید امام موسی بن جعفر ع به شهادت رسیده بود.

ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)

این پژوهشگر مذهبی افزود: حضرت وقتی به سن تکلیف رسیدند خدمت آقا علی بن موسی الرضا در مدینه دینش را عرضه کردند. مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری می گفتند که حضرت عبدالعظیم دینش فقط خدمت امام هادی(ع) عرضه نکرده بلکه ایشان اول دینش را خدمت امام رضا(ع) ارائه کردند دوم خدمت امام جواد(ع) سوم خدمت امام هادی(ع) چرا چون سه امام بزرگوار را ایشان در زمان زندگانی خود درک کردند.

حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت سه امام رسیده اند

پژوهشگر زندگینامه حضرت عبدالعظیم(ع) بیان داشت: بعد از حضرت رضا ایشون خدمت امام جواد می رسند و مدتی هم در بغداد چون امام جواد را تبعیدشان می کنند و حضرت عبدالعظیم مخفیانه از مدینه حرکت کرده و به بغداد خدمت امام جواد(ع) می رسند .بعد از این که امام جواد به شهادت رسید امام هادی را از بغداد به شهر سامرا تبعید کردند، حضرت عبدالعظیم از بغداد حرکت کرد مخفیانه به شهر سامرا رفت و به خدمت حضرت امام هادی(ع) رسید.

علیمحمدی گفت: وقتی که امام هادی (ع) از ورود عبدالعظیم به شهر سامرا آگاه شد به شاگردان خود فرمودند: اگر سوالی دارید از اباالقاسم بپرسید چرا که کنیه عبدالعظیم حسنی اباالقاسم است و تنها امامزاده ای که کنیه او شبیه به کنیه رسول الله(ص) حضرت عبدالعظیم می باشد و به این ترتیب محدث بودنش را امام هادی تایید کرده اند.

سفر حضرت عبدالعظیم(ع) به ایران

وی تصریح کرد: امام هادی(ع) به حضرت فرمودند برو به مملکت فارس ، یعنی ایران. چون جان تو در خطر است چرا چون امام می داند که عبدالعظیم(ع) انسانی پرثمره است . نفس معصوم به وجود نازنین آقا خورده چون حضرت در هر بلادی از شهر ایران که رسید، آن شهر رو ولایتی کردند.

علیمحمدی گفت: در تاریخ آمده یکی از کارهایی که حضرت عبدالعظیم(ع) به ایران آمد و انجام داد مهدویت بود وایشان آن را به ایران آوردند، حضرت وقتی به ری آمدند اکثریت مردم مذهبی نداشتند.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم در شهرری به محله ای به نام سوکت الموالی که حتی حدود بیست خانوار شیعه نشین نداشت ، منزل کردند و رفته رفته کرسی درس عقاید و مذهب شان را پیاده نمودند.

نحوه شهادت حضرت عبدالعظیم(ع)

این محقق بیان داشت: نقل می کنند که دو نفر از صالحین و بزرگان شهرری بنامهای عبدالجبار و عبدالغفار هر دو دریک شب رسول خدا را خواب می بینند که پیامبر(ص) فرموده که یکی از زریه های ما درمحله سوکت الموالی از دنیا رفته و بروید او را بیاورید پای درخت سیب دفن کنید. وقتی می روند می بینند آقا عبدالعظیم حسنی(ع) است و وقتی بدن او را برهنه می کنند در جیب حضرت شجره نامه اش را پیدا می کنند که نوشته بود منم عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی(ع) آقا با چهار پشت به امام حسن مجتبی (ع) می رسند.

علیمحمدی گفت: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی از روایت معصومین فرمودند که حضرت عبدالعظیم(ع) جزو سر اهل بیت بوده و از اسرار اهل بیت بوده لذا چون در هر شهری که می رفته آن شهر را شیعه می کردند و این امر باعث می شود دشمن احساس خطر کرده و حضرت را آوردند درهمین جا که مقبره اش می باشد، رهایش کردند.

ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

این پژوهشگر گفت: عده ای از ملک ری حرکت کردند رفتن کربلا برای زیارت امام حسین(ع) مرحوم و عالم معروف غول وی در کتاب کامل الزیارات اشاره فرمودند که رفتند عده ای از مسلمانان و شیعیان خدمت حضرت امام هادی (ع) درسامرا رسیدند و از امام هادی سوال کردند یابن رسول الله ما خیلی دوست داریم که از زیارت جدتان امام حسین(ع) بهره مند شویم ، هر روز، هرماه، هر سال و هر روز خاص به زیارت جدتان مشرف شویم هم راه بر ما دوراست و عده ای ازما هم در راه بیمار می شویم یا راهزن ها به ما حمله می کنند . حضرت فرمود از کجا آمده اید گفتند از ری ، امام (ع) فرمود آگاه باشید که اگر عبدالعظیم را که در نزد شما است زیارت کنید ثواب زیارت جدم حسین(ع) را برای شما می دهند.

زندگینامه سیدالکریم

امام هادی علیه السلام در سال ۲۱۲ق در مدینه متولد شد و در هشت سالگی به امامت رسید. آن حضرت بیش ترین تلاش خویش را در پی تربیت و پرورش یاران خود قرار داد و شخصیتهای فرزانه ای چون حضرت عبدالعظیم(ع) از مکتبش به کمال رسیده، در ترویج و نشر اسلام ناب سرآمد و شاخص گردیدند. امام در سال ۲۴۳ ق با فشار متوکل لعنه الله روانه سامراء گردید و سرانجام در سال ۲۵۴ ق به شهادت رسید.

تا آن زمان که امام هادی علیه السلام در مدینه حضور داشت، عمدتا محل حضور حضرت عبدالعظیم(ع) منزل آن حضرت بود و در آن دو دهه بر ساحل عنایتش پهلو زد و از خوان گسترده امامتش بهره برد.

حضرت عبدالعظیم(ع) از زبان پژوهشگر و محقق دینی +فیلم

از حضرت عبدالعظیم(ع) نقل شده است که: روزی بر آقایم امام هادی علیه السلام وارد شدم. چون نگاه آن حضرت بر من افتاد، فرمود: سلام بر تو ای ابوالقاسم! خوش آمدی. به یقین تو از دوستان مایی. به آن حضرت عرض کردم: ای فرزند پیامبر خدا! من بر آنم که ایمان خود را خدمت شما عرضه داشته، آن را بازگو کنم؛ اگر مورد پسند و رضایت شما باشد، بر آن استوار باشم تا آن هنگام که به دیدار پروردگارم برسم. حضرت فرمود: عقاید خود را بازگو ابوالقاسم! عرض کردم: اعتقاد دارم که خدا یکی است و هیچ چیز مانند او نیست. محدود به چیزی نمی باشد؛ لذا نه ابطال پذیر است و نه تشبیه پذیر. او نه جسم است و نه صورت. نه عَرَض است و نه جوهر؛ بلکه او اجسام را مجسّم ساخته و صورتها را تصویر کرده و عرَضها و جوهرها را آفریده است. او پروردگار هر چیز و مالک و به وجود آورنده همه آنهاست. معتقدم که محمد (ص) بنده و فرستاده او و خاتم پیامبران است و بعد از او تا روز رستاخیز پیامبری نخواهد آمد و همانا شریعت او آخرین دینهاست و بعد از آن آیین و دینی تا قیامت نخواهد بود... (در پایان بیان اعتقاداتم) امام فرمودند: ای اباالقاسم! به خدا سوگند معتقدات تو همان دینی است که پروردگار برای بندگانش در نظر گرفته، پس بر این اعتقاد استوار باش. خداوند تو را بر این عقیده در دنیا و آخرت پایدار نگهدارد.

وفات حضرت عبدالعظیم(ع)
سرانجام حیات پر برکت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ۱۵ شوال ۲۵۲ق، در سن ۷۹ سالگی و در ری به پایان رسید. از ایشان علاوه بر روایات فراوان در کتب معتبر شیعه، کتابهایی به نام: خطب امیرالمؤمنین علیه السلام، و «الیوم و اللیله» به جای مانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha