سه فیلم ایرانی در جشنواره‌های جهانی؛ یک مستند نامزد دریافت جایزه محیط‌زیست آسیا شد

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه «تخت دونفره» به جشنواره فیلم یونان و فیلم سینمایی «حبس مجرد» به جشنواره فیلم توکیو راه یافتند. همچنین مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه محیط‌زیستی آسیا شد.

به گزارش ایرنا، دو فیلم کوتاه به جشنواره فیلم یونان و جشنواره لیفت آف توکیو راه یافتند. همچنین یک مستند نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا شد.

راه‌یابی «تخت دونفره» به جشنواره فیلم یونان

فیلم کوتاه «تخت دونفره» به نویسندگی و کارگردانی علی فرد در ادامه حضور بین‌المللی خود به جشنواره فیلم یونان راه یافت. این جشنواره از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر برابر با چهارم تا هشتم مهر ۱۴۰۳ در لوآنینا یونان برگزار می شود و بر فیلم‌های تجربی تمرکز دارد.

محمدعلی حسینعلی پور و ساغر رادنژاد در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی فرد، تهیه‌کننده: علی ظروفچی، مجری طرح: حمیدرضا حسینیان، مدیر فیلمبرداری: علی غلامی، تدوین: سیاوش کردجان، صدابردار: مسیح سراج، صداگذار: رامین ابوالصدق، گریم: مرضیه میرزایی، طراح صحنه و لباس: علی موسی‌وند و علی فرد، مدیر تولید: علی بهرامی، عکاس: حسین نوری، پوستر: ساغر رادنژاد، پخش بین‌الملل: سلماز اعتماد و مدیر روابط عمومی: نگار امیری.

سه فیلم ایرانی در راه یونان و توکیو و کوزوو؛ یک مستند نامزد دریافت جایزه محیط‌زیست آسیا شد

«حبس مجرد» در راه توکیو

در ادامه حضور بین‌المللی فیلم سینمایی «حبس مجرد» به کارگردانی محمدحسام حدادیان این فیلم در جشنواره لیفت آف توکیو حضور خواهد داشت.

«حبس مجرد» اولین فیلم بلند محمدحسام حدادیان است که با موضوعی اجتماعی به مساله و معظلی در یک خانواده پرداخته است. این فیلم که به تازگی پخش جهانی خود را آغاز کرده است، پیش از این در جشنواره لیفت آف لندن حضور پیدا کرده بود و این بار و در دومین حضور بین‌المللی خود به جشنواره لیفت آف توکیو راه پیدا کرده است.

جشنواره لیفت آف توکیو از ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) آغاز می‌شود و فیلم‌هایی از سراسر دنیا در بخش‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند که بخش آنلاین این جشنواره به مدت ۴ هفته در پلتفرم ویمیئو ادامه‌ خواهد داشت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: وحید برای فرار از پرداخت مهریه و فعالیت در یکی از سایت‌های شرط‌بندی تصمیم به فرار و خروج غیر قانونی از کشور را دارد که در این مسیر با مشکلاتی روبرو می‌شود.

بازیگران این فیلم عبارتند از: مهدی کوشکی، سیاوش چراغی‌پور، وحید نیک‌راد، پیمان مقدمی، مهرداد ضیایی، یلدا عباسی، زهرا نامور، علیرضا مویدی، وحید میرزابیگی، زینب شعبانی و با حضور سید جواد یحیوی و با هنرمندی ثریا قاسمی به همراه مرسانا حدادیان و ایلانا حدادیان.

همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «حبس مجرد» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: ابوالفضل نباتی، تهیه کننده: مهران مهدویان، طراح چهره‌پردازی: نوید فرح‌مرزی، مدیر صدابرداری: علی ذوالفقاری، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، طراح صحنه و لباس: میلاد آجودانی، تدوین: شیدا گرجی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مهرنوش حسینی، طراح پوستر: وحید عبدالحسینی، مدیر تولید: سیامک باحجب و علی رستمی نیا، مدیر تدارکات: خسرو زنگنه تبار، اصلاح رنگ: محمد حسین اسحاقی، صداگذار: سیاوش حیدری، نویسنده: ابراهیم نصیری، پخش جهانی: یونیرامافیلمز، موسیقی: شهاب سلیمی، طراح لوگو: علی شجاع، فیلمبردار پشت صحنه: محمود ناقل، عکاس: فاطمه تقوی، طراح موشن: سروش محرابیان، مدیر روابط عمومی: محمد زکی زاده.

«ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلم محیط زیستی آسیا ۲۰۲۴

مستند «ایستاده با گرگ» به تهیه کنندگی سعید نبی نامزد دریافت جایزه بزرگترین و تخصصی ترین جشنواره محیط زیستی آسیا در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.

این مستند به تهیه کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی در سومین حضور بین المللی خود و پس از نامزدی دریافت نشان پاندای طلایی چین و خورشید طلایی اسپانیا، نامزد دریافت جایزه بزرگترین و تخصصی‌ترین جشنواره محیط زیستی آسیا در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.

مستند «ایستاده با گرگ» مستندی محیط زیستی-اجتماعی است که در شبکه یک سیما در قالب مجموعه مستند «تنهایی» تولید و به پخش رسید.

این مستند «ایستاده با گرگ» داستان حقیقی و واقعی زندگی هادی جلالی محیط بانی است که بیش از ۹۹ ساچمه از سمت شکارچیان به او شلیک شده و بسیاری از این ساچمه های سربی که به بدنش اصابت کرده همچنان در بدنش ماندگار است. او که از دست رئیس جمهوری وقت نشان لیاقت فداکاری دریافت کرده در روستا و شهرش بسیار غریب است.

جشنواره بین المللی CMS VATAVARAN در ماه ژوئن امسال در دهلی نو در هند برگزار می شود که از آن به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین جشنواره محیط زیستی آسیا یاد می شود چراکه پیش‌رو در زمینه حفظ محیط‌زیست، توسعه پایدار و حفظ حیات وحش است.

رویکرد دوازدهمین دوره این جشنواره نسبت به انتخاب و نمایش فیلم ها در سینماهای دهلی نو در هند، توسعه پایدار با پنجره‌ای برای کاوش در طبیعت است و با این رویکرد بهترین فیلم‌ها و مستندهای منتخب محیط زیستی در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد.

این جشنواره داستان‌های طبیعت از سراسر جهان و داستان‌هایی در مورد چالش‌های حیاتی زیست‌محیطی و توسعه‌ای که دنیا امروزه با آن‌ها مواجه است را برگزیده و انتخاب می کند. اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما عرضه بین المللی این مستند را برعهده دارد.

این فیلم مستند را سعید نبی و مریم خدیوی بروجنی کارگردانی کرده، آرش زاهدی اصل تدوین، مهران فرد پور فیلمبرداری، حبیب الله محمدی صدابرداری و بهروز شهامت طراحی صدا و صداگذاری کرده اند.

اولین حضور بین‌المللی؛ «افسانه کوه ننوک» در کوزوو

فیلم کوتاه «افسانه کوه ننوک» به کارگردانی محمدرضا مرادی همزمان با آغاز پخش بین‌المللی خود، در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کوزوو رقابت می‌کند.

این فیلم به کارگردانی محمدرضا مرادی، نویسندگی محمدرضا مرادی و گلسا غفاری و تهیه کنندگی آتنا نعمتیان و محمدرضا مرادی، در اولین حضور بین‌المللی خود به دوازدهمین دوره جشنواره فیلم کوزوو راه پیدا کرد.

فیلم‌نامه «افسانه کوه ننوک» براساس افسانه ژاپنی (اوباسوته –رهاسازی یک پیرزن)، نگارش شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: شهاب سنگی بزرگ به دریای هرمز برخورد می‌کند و به همین دلیل، ماهی‌های آن منطقه تغییر ژنتیک پیدا می‌کنند و دیگر قابل خوردن نیستند و از طرف دولت گروهی مامور می‌شوند که دریا را ببندد. اهالی از فرط گرسنگی مجبور می‌شوند که به صورت پنهانی از دریا ماهی صید کنند. ناآگاه از اینکه خوردن این ماهی‌ها ممکن است چه بلایی سرشان بیاورد.

میلاد اشکالی، تیما تقی‌زاده و زینب گلزاری، بازیگرانی هستند که در این فیلم کوتاه فانتزی و علمی‌وتخیلی ساخته شده است، به عنوان بازیگران اصلی نقش آفرینی کرده‌اند.

جشنواره کوزوو در سال ۲۰۱۲ توسط گروهی از هنرمندان به عنوان ابتکاری برای ترویج فرهنگ‌ها و ارزش‌های جهانی از طریق فیلم به عنوان روشی چند بعدی و جذاب تأسیس شد. کوزوو با در نظر گرفتن ظرفیت‌های گردشگری علاوه بر این رویدادهای سینمایی، بازدیدها و رویدادهای دیگری را ترتیب می‌دهد تا تنوع فرهنگی در این کشور تازه شکل گرفته را نشان دهد. دوازدهمین دوره این جشنواره در تاریخ ۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

عوامل فیلم کوتاه «افسانه کوه ننوک» تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران عبارتند از:

تهیه کنندگان: آتنا نعمتیان و محمدرضا مرادی، مجری طرح: گلسا غفاری، کارگردان: محمدرضا مرادی، نویسندگان: محمدرضا مرادی و گلسا غفاری، دستیاران کارگردان: ندا منفرد و حسن کوه‌پیکر، مدیر فیلمبرداری: مهدی رضایی، دستیاران تصویر و نور: عباس شیرمحمدی، حمیدرضا حسن‌پور، جلال حسنی، مهدی افشاری و حسین دباغ طهماسبی، مدیر صدابرداری: امیر نخجوان، دستیار صدا: سید زاهد رئیسی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا مرادی، طراحی صدا و موسیقی: احسان افشاریان، خواننده: مسعود شریف، نوازندگان: آرین بهاری و سینا براهویی، تدوین: محمدرضا مرادی، جلوه‌های ویژه: اردشیر عزیزی، اصلاح رنگ‌ونور: مهران دوستی، طراحی و اجرای گریم: آتنا نعمتیان، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی، طراح لوگو و پوستر: حامد کاظمی و مدیرتولید: آتنا نعمتیان.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha