خیانت اروپا به غزه اعتماد جامعه مدنی جهان سوم را نابود کرد

تهران- ایرنا- شدا اسلام تحلیلگر گاردین در یادداشتی تحلیلی نوشت: اتحادیه اروپا با حمایت از اسرائیل اعتباری که توانسته بود با سختی زیاد نزد جامعه مدنی آفریقا، آسیا و خاورمیانه کسب کند را از دست داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گاردین، کوتاهی اتحادیه اروپا در محاکمه رژیم صهیونیستی به اتهام نقض قوانین بین‌المللی در غزه ادعای حمایت از ارزش‌های بین‌المللی، دموکراسی و حقوق بشر کشورهای اروپایی را زیر سؤال برده است. دولت‌های کشورهای در حال توسعه، اتحادیه اروپا را به‌دلیل محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین اما سکوت معنادار در قبال نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه به «استاندارد دوگانه» متهم می‌کنند.

شدا اسلام تحلیلگر ساکن بروکسل در یادداشت خود آورد: درست است که دولت‌های برخی از این کشورها مثل مصر و تونس همچنان به تجارت و تعامل با غرب ادامه خواهند داد، اما اتحادیه اروپا باید از بابت از دست دادن اعتماد جامعه مدنی، فعالان حقوق بشری و حامیان دموکراسی در جوامع جهان سوم بیمناک باشد.

دانشجویان، اتحادیه‌های کارگری، دانشگاهیان، سیاستمداران جوان، کارآفرینان، رهبران حقوق زنان و تمایندگان اقلیت‌های قومی گروه‌هایی هستند که غرب دهه‌ها تلاش کرده است تا با ابتکار عمل و برقراری «گفت‌وگو» در کشورهای عربی و اسلامی دل و ذهن آنها را به دست آورد.

شدا اسلام با اشاره به گزارش «اندیشکده شورای اروپا در روابط خارجی» و شواهد موجود در جوامع عرب، آسیایی و آفریقایی تأکید کرده است که قدرت نرم غرب در جامعه مدنی این کشورها به‌دلیل عملکرد ضعیف در موضوع غزه در حال تحلیل رفتن است.

رهبران اروپایی ۶ ماه تمام در مقابل کشتار بیش از ۳۳ هزار فلسطینی ازجمله زنان و کودکان سکوت و در بهترین حالت به لفاظی اکتفا کرده و زمانی که مداخله کردند نه برای «آتش‌بس» که تحت عنوان درخواست «توقف بشردوستانه» وارد عمل شدند.

براساس یک نظرسنجی در ۱۶ کشور عربی، ۷۵ درصد اعراب مواضع فرانسه و آلمان در قبال غزه را «بد یا بسیار بد» ارزیابی می‌کنند.

اسلام با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل است افزود: افکار عمومی در کشورهای در حال توسعه می‌پرسند که چرا این اتحادیه از این واقعیت به‌عنوان اهرم فشار علیه رژیم اسرائیل بهره نبرد.

این بی‌کنشی ریشخندی به برنامه عمل ۴ سال پیش اتحادیه مبنی‌بر احترام به کرامت انسانی و حقوق بشر به‌عنوان زیربنای همه جنبه‌های سیاست محسوب می‌شود.

به‌علاوه، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه اکتبر (آبان ۱۴۰۲) این مساله را که اتحادیه اروپا دخالت در «حقوق بشر» سایر کشورها را کنار بگذارد را رد کرده و این را وظیفه همیشگی اروپا خوانده بود.

اگرچه کشورهایی مانند اسپانیا، ایرلند، بلژیک و در مواردی آلمان مواضع خود را در قبال رژیم اسرائیل تصحیح کرده‌اند، اما اسلام در تحلیل خود تأکید کرده است که موضع کلی اتحادیه اروپا تعیین‌کننده است.

خشم غرب نسبت به کشتار اعضای «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نظر جامعه مدنی کشورهای جهان سوم با سکوت آنها در قبال کشتار هزاران فلسطینی مقایسه می‌شود.

در پایان، شدا اسلام خدشه در اعتبار بین‌المللی اتحادیه اروپا را غیر قابل جبران توصیف کرده و به‌خصوص شکاف بین دولت‌های اروپایی و شهروندان این اتحادیه در موضوع غزه را چشمگیر و معنادار خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha