تحقق وعده دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی ۸۰ ساله باشت

گچساران- ایرنا- شهرستان باشت یکی از مناطق سکونتگاهی انسان از دوره های کهن تاریخ تاکنون بوده که با وجود پتانسیل های زیاد به دلیل بی توجهی های دولت های گذشته از توسعه عقب ماند و دولت سیزدهم توانست برای خروج این منطقه اقدامات مهمی انجام دهند و هم اکنون عملیات رفع عطش آبی ۸۰ ساله شهر باشت در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان باشت علی رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب با مشکلاتی نظیر تنش آبی مواجه بود بطوری که همه ساله با شزوع فصل گرما بیش از ۵۰ روستای باشت با مشکل کم آبی مواجه بودند.

وزیر نیرو در ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۲ در نشست شورای اداری در شهرستان باشت برای رفع تنش آبی ۸۰ ساله باشت قول مساعدت دادند و در این زمینه بیش از سه هزارو ۲۶ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی برخی از روستاهای باشت اختصاص داده شد.

هم اکنون عملیات اجرایی حفاری ۲ حلقه چاه برای رفع این مشکل در این منطقه محروم و کم برخوردار باشت آغاز شده که با اجرای این طرح مشکل تنش آبی ۸۰ ساله شهر باشت و ۵۰ روستای این شهرستان برطرف خواهد شد.

آغاز عملیات حفار ۲ حلقه چاه برای رفع تنش آبی در باشت

فرماندار باشت گفت: طرح جامع تامین آب شرب شهر باشت و روستاهای اطراف آن یکی از مهمترین طرح های دولت است که با تلاش استاندار و دیگر مسئولان مربوطه کلید خورد و هم اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

نادر گرامی ابراز کرد: با تکمیل این طرح آبی، آب پایدار شهر باشت و روستاهای اطراف تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تامین آب شرب شهر باشت ۲ حلقه چاه آهکی به عمق ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر در سنوات گذشته حفر شده و همچنین در سفر دور دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد اعتبار مورد نیاز برای حفر ۲ حلقه چاه دیگر در نظر گرفته شد.

گرامی ادامه داد: عملیات این ۲ حلقه چاه با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال آغاز شده و این طرح پس از حفاری از سوی امور آب برای تجهیز، عملیات لوله گذاری، شبکه خط لوله و ساخت مخازن آب در اختیار شرکت آب فاضلاب قزار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: تامین آب شرب شهر باشت بوسیله حفر چاه یکی از طرح های مهمی بود که می تواند آب آشامیدنی مطمعن را در اختیار مردم باشت قرار دهد و این طرح در قالب پروژه شهید سلیمانی در دست اجراست و استارت تجهیز این چاهها و آغاز عملیات ۲ حلقه دیگر هم اکنون از محل اعتبارات تنش آبی آغاز خواهد شد.

تحقق وعده دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی ۸۰ ساله باشت

آرش مصلح ابراز کرد: حفر و تجهیز این چهار چاه عمیق آهکی آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان با میزان آبدهی ۱۵۰ لیتر در ثانیه را تامین خواهد شد.

اختصاص سه هزارو ۲۶ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی باشت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزارو ۲۶ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی برخی از روستاهای باشت از سوی وزیر نیرو تامین شد.

سید علی احمد زاده افزود: با اجرای این طرح روستاهای کمربندی از آب آشامیدنی سالم برخوردار و برای نخستین بار مشکل تنش آبی۸۰ ساله باشت در دولت سیزدهم حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمربندی باشت دچار تنش آبی است بیان کرد: مطالعاتی برای رفع تنش آبی این منطقه انجام شده و در این زمینه هفت حلقه چای حفر خواهد شد.

تنش آبی در ۵۰ روستای باشت و اقدامات لازم برای رفع مشکل این روستاها در دولت سیزدهم

فرماندار باشت گفت: ۵۰ روستای این شهرستان با تنش آبی روبه رو هستند که برای بهبود آبرسانی به ۲۱ روستا تصمیمات لازم اتخاذ شده و باید عملیاتی شود.

نادر گرامی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاهای شهرستان باشت مشکل کمبود آب شرب پایدار بوده به گونه‌ای که هم‌اکنون آب شرب ۲۰ روستای سرابیز، شاه زینعلی، نارگ موسی، تلچگاه، گرس، کلگه‌امیرشیخی، آبدهگاه علیا و سفلی، دم تنگ میانتنگان، پنبه‌زار، نازنگون علیا و سفلی، کزنگون علیا و سفلی، سلطان آباد، تلخاب میرعلی بخش، چشمه دره، چهل متری همگون، لار، برک، بوسنگان، موری کش از یک چاه آب واقع در تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان حفر چاه جدید در این منطقه وجود ندارد،گفت: سال گذشته وزیر نیرو در سفر به منطقه محروم و کم برخوردار باشت دستور داد ۲ حلقه چاه حفر شود، آب یک حلقه چاه به شهر باشت و یک حلقه چاه دیگر آب مورد نیاز حوزه کمربندی را تامین کند و روستاهای تلخاب میرعلی بخش، سلطان آباد، ملیتم، بوسنگان، دم تنگ از این چاه استفاده کنند.

گرامی با اشاره به اینکه آب شرب برخی از روستاها بوسیله چاه تامین می شود افزود: آب منطقه پیچاب از چشمه سار تأمین می‌شود و هزینه آب بها نمی‌دهند و در صورتی که مشکلی برای شبکه آب این منطقه پیش بیایداداره آب و فاضلاب به این منطقه خدمات‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: روستای کوه دهک آب آشامیدنی ندارد ولی در سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد یک حلقه چاه پدافند غیرعامل در منطقه مورد بررسی قرار گرفت، کارهای مطالعاتی آن انجام گرفته، و مقرر شده از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت سهم نماینده۳۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۴۰ میلیارد ریال برای اجرای آن در نظر گرفته شود که بتوانیم آب آشامیدنی این روستا را تا پایان امسال برطرف کنیم.

به گزارش ایرنا، میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر ثبت شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد به همین دلیل ایجاد سازه های آبی یکی از نیازهای اساسی استان برای مدیریت اصولی منابع ارزشمند آب محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha