۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۷:۲۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85430495
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سطح آب های زیرزمینی خراسان‌شمالی به ۷.۵ متر کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: براساس آخرین آمارها سطح آب های زیرزمینی در دشت‌های این استان به هفت و نیم متر کاهش یافته است.

وحید واسطه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مخازن آب زیرزمینی خراسان شمالی سالانه بین ۶۵ تا ۹۵ میلیون متر مکعب کسری دارد و این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوان ها (بارندگی های موثر) است.

وی افزود: حجم تجمیعی کسری مخازن آب زیرزمینی استان در چند دهه اخیر به بیش از ۲ میلیارد متر مکعب رسیده است و این وضعیت ضرورت بیش از پیش عزم عمومی برای تعادل بخشی منابع و مصارف آب استان را یادآور می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت:‌ از مجموع دشت های مطالعاتی خراسان شمالی؛ "مانه"، "غلامان" و "قوری میدان"‌ محدوده های آزاد و "سملقان"، "بجنورد"، "رباط قره بیل"، "جاجرم"، "صفی‌آباد"، "اسفراین" و "شیروان" دشت های ممنونه بحرانی است که برداشت بی رویه از این منابع سبب شده تا با افت شدید مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۲۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha