۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85432802
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۷۶ مجوز برداشت آب برای فعالیت‌های تولیدی خراسان‌شمالی صادر شد

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان‌شمالی گفت: ۷۶ مجوز برداشت از منابع آب استان برای فعالیت‌های تولیدی در سال گذشته صادر شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی روز سه شنبه اظهار کرد: با صدور این مجوزها، اجازه برداشت سالانه بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب آب برای فعالیت های تولیدی در استان داده شده است.

وی افزود: مجوز برداشت ۵۴ درصد منابع تخصیصی در سال گذشته با حجم بیش از ۲۷۲ هزار متر مکعب در سال برای تامین آب مورد نیاز کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، ۱۵ درصد منابع برای مراکز پرورش دام و طیور، حدود چهار درصد برای گلخانه و کشت گیاهان دارویی و ۲۷ درصد منابع نیز برای خدمات و سایر مصارف اختصاص یافته است.

مرتضوی با اشاره به محدودیت منابع آب خراسان شمالی با توجه به تداوم خشکسالی، گفت: مخازن آب زیرزمینی استان سالانه بین ۶۵ تا ۹۵ میلیون متر مکعب کسری دارند و به عبارتی این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوانها (بارندگی های موثر) از این منابع در سال برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: حجم تجمیعی کسری مخازن آب زیرزمینی استان در چند دهه اخیر به بیش از ۲ میلیارد متر مکعب رسیده است و این وضعیت، ضرورت بیش از پیش عزم عمومی برای تعادل بخشی منابع و مصارف آب استان را یادآور می شود.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم خراسان شمالی در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha