فلامینگوی تیر خورده، در اصفهان تحت مُداواست

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبر: 85418621
فلامینگوی تیر خورده، در اصفهان تحت مُداواست
عکس تزیینی است

اصفهان - ایرنا - معاون اداره کل محیط زیست استان اصفهان از تیمارداری فلامینگویی که بدلیل تیر خوردن در اطراف تالاب گاوخونی زخمی شده بود، خبر داد و تاکید کرد: هرگونه شکار در این منطقه در زمان حاضر ممنوع است.

به گزارش ایرنا، فیلم کوتاهی، روز گذشته(چهارشنبه) از یک قطعه فلامینگوی زخمی و تیر خورده در اطراف تالاب گاوخونی منتشر شد؛ در این فیلم عنوان می‌شود که این پرنده بدلیل اصابت تیر، توان پرواز ندارد و یکی از اهالی محل آن را یافته و برای مداوایش از طریق یک موسسه محیط زیستی اقدام کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این فلامینگو هم‌اکنون تحت مُداواست و تلاش می شود تا در صورت بهبود وضعیت، در تالاب رها شود.

حسین اکبری افزود: با توجه به آسیب و ضربه‌ای که به بال پرنده وارد شده، بازگشت او به طبیعت، کمی مشکل است.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر هرگونه شکار در محدوده تالاب گاوخونی غیرقانونی و غیرمُجاز است، گفت: اگر مردم مواردی از شکار یا زخمی شدن پرندگان مهاجر را در این منطقه مشاهده کردند می‌توانند آن را به اداره محیط زیست استان اصفهان یا شهرستان ورزنه گزارش کنند.

رویت ۲۰ قطعه فلامینگو در گاوخونی

اکبری با بیان اینکه در روزهای اخیر دست‌کم ۲۰ فلامینگو در تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان رویت شده است، گفت: تعدادی از آنها در بخش شمالی تالاب که مقداری رطوبت دارد، مستقرند و ممکن است شُمار آنها بیشتر از این عدد هم باشد.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده تالاب گاوخونی در زمان حاضر خشک است، خاطرنشان کرد: فقط حدود چهار درصد وسعت تالاب در بخش شمالی آن که محل ورود زه‌آب و پساب کشاورزی است، رطوبت دارد.

اکبری با اشاره به اینکه عمده پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها در ۲ فصل پاییز و بهار به سمت تالاب گاوخونی پرواز می‌کنند، تصریح کرد: تعداد پرندگان مهاجر در این تالاب در حدود ۲۰ سال گذشته بدلیل خشکسالی و کاهش منابع آبی، کاهش چشمگیری یافته است.

وی با بیان اینکه هرگاه آبی به این تالاب می‌رسد، پرندگان مهاجر بیشتری در آن فرود می‌آیند، خاطرنشان کرد: علاوه بر فلامینگو شاهد حضور پرندگان مهاجر دیگری مانند برخی از انواع مُرغابی و اُردک و کشیم نیز هستیم.

اکبری با اشاره به اینکه اهالی منطقه و شهرستان ورزنه همکاری خوبی در زمینه حفاظت از محیط زیست دارند، اضافه کرد: محیط‌بانان به پایش مستمر محل می پردازند و چهار دوربین نیز بطور برخط(آنلاین) در منطقه فعال است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین تاکید کرد: خشکی زاینده‌رود و گاوخونی سبب کاهش جمعیت و تنوع گونه‌ای پرندگان مهاجر و آبزی خواهد شد بنابراین تامین حقابه زیست محیطی این رودخانه و تالاب ضروریست.

اکبری با اشاره به تامین حدود هشت میلیون متر مکعب حقابه محیط زیستی تالاب گاوخونی در آذر امسال تصریح کرد: رهاسازی آب در آن مقطع زمانی حاصل همکاری بین بخشی و کشاورزان منطقه بود .

وی ادامه داد: در حال پیگیری تامین حقابه محیط زیستی تالاب گاوخونی هستیم و امید است با در نظر گرفتن شرایطی مانند میزان ذخیره سد زاینده‌رود و بارش ها، این حقابه محقق شود تا شرایط محیط زیستی منطقه از جمله پرندگان مهاجر نیز بهبود یافت.

وی با بیان اینکه در اوائل دهه ۷۰ تا حدود ۱۵۰ هزار قطعه فلامینگو نیز در تالاب گاوخونی برآورد شده بود، خاطرنشان کرد: تعداد فلامینگوها و سایر پرندگان مهاجر در ۲ دهه اخیر کاهش یافته است بطوریکه در سال ۹۸ به حدود ۴۰۰ قطعه رسید.

اکبری افزود: فلامینگو پرنده حمایت شده است و شکار غیرمجاز آن علاوه بر الزام به پرداخت جریمه حقوقی و ضرر و زیان آن، مشمول جریمه کیفری هم خواهد بود.
به گزارش ایرنا، زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در فلات مرکزی ایران به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود اما بدلیل جریان مقطعی آب در زاینده‌رود و تامین نشدن کامل حقابه محیط زیستی در سال‌های اخیر در معرض خشکی کامل قرار گرفته است؛ حداقل نیاز آبی سالانه تالاب گاوخونی بر اساس مطالعات دانشگاهی ۱۷۶ میلیون مترمکعب است.

تعداد پرندگان مهاجر در سال‌هایی که تالاب گاوخونی پُر آب بود و وضعیت نرمال داشت، بطور میانگین ۲۰ هزار قطعه بود و حتی در اوایل دهه ۷۰ به ۱۵۰ هزار قطعه نیز رسید.

کارشناسان معتقدند: کاهش تعداد پرندگان نشان می‌دهد تامین نشدن حقابه‌های زیست محیطی در سال‌های متمادی و خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی و قطع و وصل شدن جریان آب، موجب تاثیر گسترده و جدی در پایداری تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی این تالاب ارزشمند در فلات مرکزی ایران می‌شود.

فلامینگو پرنده‌ای با پاهای دراز، منقاری منحنی، گردنی بلند و خمیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور منطقه مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی، با وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۳۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha