۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85415896
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

۱۷ هکتار از باغ‌های بیمار زیتون مینودشت ریشه‌کنی شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: ۱۷ هکتار از باغ‌های زیتون درگیر بیماری گال باکتریایی مینودشت با همکاری باغداران و اعتبارات استانی و ملی برای جلوگیری از گسترش بیماری ریشه‌کنی و برچیده شد.

کیانوش حق‌نما روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری گیاهی گال باکتریای زیتون به اسامی دیگری همچون گره زیتون معروف است و تنها باکتری بیماری‌زا در این درخت محسوب می‌شود که به طور معمول از محل جدا شدن برگ‌ها، محل هرس و ترک‌های ناشی از سرمازدگی به خصوص در درختان جوان نفوذ می‌کند و توانایی ماندگاری روی بافت‌های سالم گیاه را دارد.

وی گفت: طبق آخرین پایش‌ها تنها محدوده درگیر با بیماری گال باکتریایی زیتون در کشور مربوط به ۱۲۵ هکتار از باغ‌های زیتون روستای قره چشمه مینودشت است که سال گذشته باغداران برای جلوگیری از گسترش بیماری با هزینه شخصی ۲.۵ هکتار از این باغ‌ها را با قطع کامل درختان، از بین بردند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: امسال هم با همکاری کلینیک بیماریابی بخش خصوصی تک تک درختان زیتون در ۱۲۲.۵ هکتار باقی مانده مورد پایش قرار گرفت و درختان آلوده علامت گذاری شد.

حق‌نما افزود: نتیجه این پایش‌ها، شناسایی ۴۵ هکتار باغ آلوده بود که برای جلوگیری از گسترش آلودگی ۱۷ هکتار از این باغ‌ها به دلیل احتمال سرایت آلودگی به سایر درخت‌های موجود به طور کامل نابود و ۸۵۲ اصله درخت آلوده هم در سایر باغ‌های زیتون حذف شد.

وی گفت: انجام عملیات پایش، هرس و امحا درختان زیتون آلوده به گال باکتریای در مینودشت سه میلیارد ریال هزینه داشت که بخشی از آن را باغداران تامین و بخش دیگر از محل اعتبارات استانی و محلی تهیه شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: با توجه به اینکه ۲ نقطه آلوده به بیماری گال باکتریای در باغ‌های زیتون گالیکش شناسایی شد، احتمال گسترش آن به سطح باغ‌های سایر نقاط کشور هم وجود دارد لذا می‌طلبد سمپاشی و هرس حفاظت شده در نقاط درگیر به طور جدی در دستورکار باغداران با همراهی جهاد کشاورزی قرار گیرد.

حق‌نما به باغداران توصیه کرد: با توجه به اینکه با روش ضربه‌زدن به درختان اقدام به جمع‌آوری زیتون می‌کنند، چوب‌های مورد استفاده را با سموم مسی آغشته کنند تا ضربه‌زدن همراه با زخمی شدن درختان باعث انتقال بیشتر بیماری نشود.

وی هرس تابستانه گره‌های روی درخت و شاخه‌های آلوده و سپس سوزاندن آنها، کاشت ارقام مقاوم به بیماری، حذف علف هرز، درختچه خرزهره و احتیاط در جلوگیری از زخمی شدن گیاه را از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری گل باکتریایی عنوان کرد.

هر ساله برداشت زیتون کنسروی در گلستان از میانه شهریور آغاز شده و تا اواخر مهر ادامه دارد ضمن اینکه برداشت گونه روغنی آن از اواخر مهر آغاز می شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

بیشتر باغ‌های زیتون ایجاد شده در استان گلستان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی آن است.

گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود که به گفته مسوولان سازمان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha