دادستان اردبیل: حفاظت از منابع طبیعی باید هوشمند شود

اردبیل- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب اردبیل بر ضرورت توجه به موضوع هوشمندسازی بحث حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، جلال آفاقی روز یکشنبه در بازدید از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل به مناسبت هفته منابع طبیعی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای صیانت از حقوق بیت‌المال، به اهمیت منابع طبیعی و تاثیر آن بر حوزه‌های گوناگون مانند اقتصاد، محیط زیست و گردشگری اشاره کرد.

وی گفت: آب و خاک همان طور که مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری بوده است، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشور دارد و نباید اجازه تعرض در این زمینه به افراد سودجو و فرصت‌طلب داده شود.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید هوشمند باشد، بهره‌برداری کامل از پنجره واحد مدیریت زمین در آینده نزدیک را گامی موثر در این راستا دانست.

وی افزود: نحوه مدیریت کشت درخت در استان اردبیل باید متحول شود و در کنار درختکاری به درختداری نیز توجه گردد، در غیر این صورت درختکاری‌ها هیچ سود و ارزشی نخواهد داشت.

آفاقی در ادامه بر کاشت درختان متناسب با شرایط آب و هوای منطقه، جلوگیری از تغییر کاربری فضاهای سبز، خودداری عشایر از کوچ پیش از مهلت مقرر، اجرای کمربند سبز اردبیل و انجام پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با پدیده ریزگردها تاکید کرد.

وی همچنین توجه به مقوله گسترش درختکاری و درختداری در مسیرهای ورودی شهر و حاشیه جاده‌ها، تشدید تدابیر حفاظتی در مناطق جنگلی فندقلو و سوها، توجه کافی به وضعیت استخدامی و معیشتی محیطبانان و جنگلبانان را مورد تاکید قرار داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه سه اصله نهال در محوطه این اداره‌کل غرس کرد و طرح ویژه گشت و مراقبت از منابع طبیعی نیز از امروز تا پایان تعطیلات نوروزی با دستور وی آغاز شد.

۹۰ نفر در حال حاضر برای حفاظت از جنگل‌های استان اردبیل فعال هستند و با این وجود مردم در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی از سوی قاچاقچیان یا افراد سودجو، می‌توانند موضوع را با شماره‌ تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل اطلاع دهند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، مرتع قشلاقی، مرتع میان‌بند و ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد و گونه‌های غالب جنگل‌های این استان به ترتیب شامل فندق، ارس، بلوط، زبان گنجشک و افرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha