راه ارتباطی همه روستاهای نیکشهر بازگشایی شد/ مشکلی برای تردد نداریم

چابهار - ایرنا - فرماندار نیکشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی همه روستاهای این شهرستان که در بارندگی و جاری شدن سیلاب بسته بود، بازگشایی شده و هم اکنون مشکلی برای تردد حتی در مناطق کوهستانی و رودخانه‌ای نداریم.

مجیب حسنی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی روستاهای بخش‌های مرکزی، آهوران و بنت به مرکز این شهرستان را قطع می‌کند اما با تلاش اکیپ‌های راهداری در کمترین زمان راه‌ها بازگشایی شد تا مردم مشکلی در تردد نداشته باشند.

خسارت گسترده سیل و طوفان به زیر ساخت‌های جاده‌ای نیکشهر

وی با بیان اینکه سیل و طوفان‌های اخیر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به جاده‌های ارتباطی نیکشهر خسارت وارد کرده است، گفت: با توجه به گستردگی خسارات بویژه در حوزه راه‌های روستایی، برای ترمیم محورها نیازمند توجه ویژه ملی و استانی و تخصیص اعتبارات لازم هستیم.

فرماندار نیکشهر خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی مزن کور کوچینک، تنگ سرحه، ملوران، شگیم، کشیک و داروکان شده و راه‌های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی، دهستان‌های چاهان، توتان و مهمدان، هیچان، مخت و مهبان و کهیری را قطع کرد.

حسنی اضافه کرد: علاوه بر این سیلاب خسارت‌های زیادی به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی و تاسیسات عمومی وارد کرد و بارندگی‌ها همچنان ادامه دارد.

راه ارتباطی همه روستاهای نیکشهر بازگشایی شد/ مشکلی برای تردد نداریم

وی بر ساخت پل بر روی رودخانه محور هیچان به کوچینک، کشیک به داروکان، محور دهستان کهیری، تکمیل جاده نیکشهر به بنت، ساخت پل در مسیر جاده چاهان به زرآباد و سایر محورهای مواصلاتی بخش های مرکزی، بنت و آهوران تاکی کرد و افزود: جاده های روستایی از ابنیه فنی و آبنما محروم هستند به طوری که در اثر کمترین بارندگی مسیر آنها مسدود می شود و هیچ راهی به جز امداد هوایی برای امدادرسانی و انتقال بیماران وجود ندارد.

فرماندار نیکشهر بیان کرد: به دلیل بالا آمدن آب در رودخانه تنگ سرحه در محدوده روستاهای بلپیر و کوشک پل آهنی محور نیکشهر به بنت بسته و تردد در آن ممنوع شده بود که هم اینک بازگشایی و تردد در تمامی محورها در جریان است.

حسنی گفت: تمامی نیروهای امداد و نجات و اعضای مدیریت بحران در آماده باش هستند و دستگاه‌های سنگین راه‌سازی به مناطق مختلف برای خدمات رسانی اعزام شدند.

۲۰۷۵ کیلومتر راه در نیکشهر خاکی است

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نیکشهر نیز گفت: تردد در کلیه مسیرها در حال انجام است و عملیات بهسازی و بازگشایی راه های روستایی با پایان فعالیت سامانه بارشی از امروز شروع شده است.

عبدالغفور سابکزهی ادامه داد: در مجموع ۲ هزار و ۸۱۵ کیلومتر راه در این شهرستان وجود دارد که ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه خاکی، صعب العبور و مالرو و رودخانه‌ای است که در هر بارندگی شاهد بسته شدن آنها هستیم و شرایط تردد را بشدت سخت می کند.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نیکشهر افزود: ۷۴۵ کیلومتر از مجموع این راهها آسفالت شده است که شامل آسفالت ۱۱۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۲۷ کیلومتر فرعی و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته است.

وی ادامه داد: راه مناطق صعب العبور نظیر مُکی بالا و مکی پایین منطقه داروکان کوهستانی و بارندگی ها سبب ریزش کوه و آبردگی راه شده و بسته است و برخی روستاهای دیگر مسیر رودخانه ای نظیر نسفوران، گرگان، توتان و مهمدان در هر بارندگی قطع می شود و نیاز به کار مجدد دارند.

راه ارتباطی همه روستاهای نیکشهر بازگشایی شد/ مشکلی برای تردد نداریم

وی افزود: ماشین آلات موجود در اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیکشهر شامل سه لودر، ۲ کامیون کمپرسی، یک بولدزر و سه گریدر است که در بارندگی ۲۰ روز اخیر ۳ کامیون ۲ لودر بصورت کمکی از استان ارسال شده و در حال بازگشایی راه ها هستند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیکشهر با اشاره به اینکه در حال بحران با کمبود شدید ماشین آلات مواجه هستیم و نیاز است مساعدت ویژه برای بازگشایی از استان و سایر نقاط کشور انجام شود، افزود: هم اینک بیش از ۳۰ روستای منطقه توتان و مهمدان به دلیل نوع خاک و لغزندگی مسیر خاکی و تردد ماشین آلات سنگین و حتی لودر سخت است و مردم هم مشکلات زیادی برای رفت و آمد دارند و به دلیل ادامه دار بودن بارندگی ها هر لحظه نیازمند بازگشایی راهها هستند.

سابکزهی تصریح کرد: راه‌ها را بازگشایی اولیه کردیم و فقط در حد دسترسی است و راه که مناسب باشد فعلا نداریم به محض تمام شدن بارندگی تمامی اقدامات برای سهولت در تردد مردم در تمام نقاط روستایی در دستور کار است و آماده باش کامل هستیم.

به گزارش ایرنا براساس اعلام هواشناسی تاکنون بارندگی در نقاط مختلف شهرستان های سیستان و بلوچستان سبب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب در ۱۶ شهرستان شده است.

شهرستان نیکشهر دارای ۳۳۵ روستا با جمعیت ۱۲۶ هزار نفر در قالب ۲۹ هزار خانوار، ۲۱۰ روستا دارای شورای اسلامی، ۱۷۴ روستا دارای دهیاری است و با وسعت ۱۲ هزار و ۸۵۰ کیلومترمربع در ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیسستان و بلوچستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha