کمتر از پنج درصد مراتع کشور با مشارکت مردم مدیریت می شود

کرج - ایرنا - رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در کشور ۸۳.۴ میلیون هکتار عرصه مرتعی داریم، گفت: کمتر از پنج درصد این عرصه ها با مشارکت مردم مدیریت می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی قربانی روز شنبه در دومین همایش «منابع طبیعی و مسوولیت اجتماعی» که در سالن امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه ۱۹ اسفند روز آموزش و پژوهش در منابع طبیعی نامگذاری شده است، افزود: تحقیقات علمی نشان می دهد که سبک حکمرانی موجود نمی تواند ما را به سمت یگانگی انسان و طبیعت حرکت دهد که مورد نقد است که دستگاه های اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری و مجلس شورای اسلامی باید به سمتی حرکت کنند که این نگاه را تغییر دهند.

وی گفت: سبک حکمرانی منابع طبیعی کشور دولت محور است و دولت منابع طبیعی کشور را با ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه می خواهد رسیدگی و مدیریت کند که عملی نیست و در طول دهه های گذشته این اتفاق نیفتاده است.

قربانی تاکید کرد: باید به سمت تغییر سبک حکمرانی منابع طبیعی حرکت کرد و مدیریت این منابع را به مردم سپرد.

مردمی سازی حکمرانی منابع طبیعی در دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت

استاد دانشگاه تهران گفت: امروز مردمی سازی صیانت و حمکرانی منابع طبیعی کشور مورد تاکید دولت سیزدهم است؛ همچنین تامین منابع انسانی در منابع طبیعی برای مدیریت بیش از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه امکانپذیر نیست که کمبود شدید منابع انسانی برای صیانت از منابع طبیعی داریم.

قربانی افزود: منظور از مردمی شدن این نیست که فقط جوامع روستایی به کمک منابع طبیعی بیایند بلکه دانشگاه ها و سایر دست اندرکاران دستگاه های اجرایی نیز جزیی از مردم هستند .

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه سازمان منابع طبیعی مکلف شده در ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهد که حدود ۶۷ همت اعتبارات نیاز دارد که اگر اعتبارات سالانه را سازمان برنامه ریزی و بودجه به صورت مرتب به منابع طبیعی تزریق کند حدود هفت تا ۱۰ همت این اعتبارات را تامین می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha