گلایه استاندار از روند اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در مازندران

ساری - ایرنا - استاندار مازندران با ابراز نارضایتی از روند اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در استان، گفت: مدیریت بهداشتی زباله باید در اولویت کاری مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمود حسینی‌پور روز پنجشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند مازندران در ساری، با بیان اینکه به نظر می رسد موضوع پسماند در سیاست های اجرایی، اولویت اصلی دستگاه‌ها نیست، گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی با حضور در جلسات مدیریت پسماند تنها به ارایه گزارش کلی اکتفا می کنند و بر همین اساس نیز فرآیند موضوعات مرتبط با پسماند در استان باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند در قالب پهنه‌بندی که در سطح استان صورت گرفته باید اولویت کاری دستگاه های اجرایی ذیربط باشد، اظهار داشت: مدیران دستگاه های اجرایی باید به صورت عملیاتی و در یک اقدام جهادی، موضوعات مرتبط با بحث پسماند استان را پیگیری کنند و اولویت اصلی این کار نیز با معاونت امور عمرانی استاندار است.

مقام عالی دولت در مازندران، با اشاره به اینکه شهرداری ها وظیفه اصلی مدیریت پسماند در شهرستان ها را بر عهده دارند، تصریح کرد: این دستگاه خدماتی سالانه برای مدیریت جمع آوری و انتقال زباله متحمل هزینه های زیادی می شود.

حسینی پور خاطرنشان کرد: برای بازیافت زباله طرح های عمرانی زیادی در سطح استان نیمه کار رها شده و تاکنون نتوانستیم از تمام ظرفیت های نیروگاه های زباله سوز در مازندران به درستی استفاده کنیم و باید نسبت به رفع این مشکل اساسی تمهیدات لازم در کمترین زمان ممکن اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد که پشت پرده بحث مدیریت پسماند در مازندران، فساد مالی مطرح است که این امر باید توسط دستگاه های نظارتی و بازرسی بررسی شود، اظهار کرد: ابهاماتی در موضوع پسماند استان و دست های نامرئی در این زمینه وجود دارد و باید با تصمیم گیری لازم، به یک نقطه ثباتی برسیم.

وی گفت: در ۲ سال گذشته در بحث مدیریت پسماند در سطح استان، بیشترین وقت صرف شد اما در عین حال از کمترین نتیجه برخوردار بود که این مشکل باید رفع شود.

گلایه استاندار از روند اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در مازندران

استاندار مازندران، با اشاره به درپیش بودن سفر رییس جمهور در آینده ای نزدیک به مازندران بر لزوم بسیج امکانات و بهره گیری از ظرفیت های موجود رای تکمیل و بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری حداکثر تا ۱۵ فرموردین ماه سال جدید تاکید کرد.

عطاء الله مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در ادامه در سخنانی با انتقاد از روند مدیریت سنتی پسماندها در استان، آن را غیر اصولی دانست و افزود: رعایت استانداردهای لازم در مدیریت پسماند و نگاه ویژه به مراکز علمی و دانشگاهی و استفاده از ظرفیت نخبگان استان با آینده نگری در انتخاب روش های به روز و علمی و بهره گیری از سیستم های نوین برای دفع پسماندها در شهر های مختلف استان ضروری است.

به گزارش ایرنا، تولید زباله به اعتقاد کارشناسان جدایی ناپذیر از صنعت گردشگری است و این که برخی آن را برای استان های مسافرخیز از جمله مازندران تهدید زیست محیطی می دانند چنین رویکردی در دنیای صنعتی امروز پذیرفتنی نبوده بلکه باید زیرساخت مراکز انباشت و فرآوری زباله را برای درآمدزایی به فناوری روز تجهیز کرد.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، در خطه شمال کشور، تنها شیوه ای که به حفظ محیط زیست در روش های مدیریت پسماند کمک می کند استفاده از تکنولوژی زباله سوز است چرا که این مناطق به خاطر اقلیم حساس، تراکم بالای جمعیت، کمبود زمین و ارزش بالای آن، محدودیت های فضا، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، حجم بالای مسافران و وجود جنگل های انبوه و شیب تند دامنه شمالی البرز همواره در دفع زباله ها دچار مشکلات عدیده ای است.

براساس آمار روزانه مقدار چهار هزار تن زباله در مازندران زباله تولید و عمده آن به شکل تلنبار در عرصه جنگل های هیرکانی خزری، حاشیه روستاها، راه ها، سواحل و رودخانه ها کاملاً به شیوه سنتی و غیربهداشتی جمع آوری، حمل و دفن می شود که در فصول ورود بیشتر مسافران این میزان تولید به ۲ برابر افزایش می یابد و امروز این معضل یکی از دغدغه های اساسی مسئولان دست اندرکار این استان است.

همچنین تمامی زباله های تولید شده مازندران در ۲۷ نقطه از مناطق جنگلی، ساحلی و حاشیه رودخانه ها دفن می شود و این وضعیت عامل تهدید کننده بهداشت عمومی، سلامت مردم و خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند به گونه ای که این وضعیت نگرانی خیلی از حامیان محیط زیست این خطه شمالی را برانگیخته است.
حدود ۷۵ درصد زباله های تولیدی در شمال کشور بویژه خطه مازندران تر و بقیه خشک است و در این میان حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد آن غیرارزشمند و یا به عبارتی پسماند است و تنها نقش کلیدی نیروگاه زباله سوز امحای این زباله های آسیب‌رسان است.
هم اکنون روزانه به طور میانگین چهار هزار تن و در فصول گردشگری ۲ برابر این مقدار زباله در مازندران تولید می شود به طوری که سرانه تولید زباله استاندارد مقدار ۳۵۰ گرم است و این میزان در مازندران حدود ۸۰۰ گرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha