مقدمات لازم برای پرداخت تسهیلات به ۶ طرح پسماند در مازندران فراهم شد

ساری- ایرنا- مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست کشور از فراهم شدن مقدمات لازم برای امضای تفاهنامه پرداخت تسهیلات به ۶ طرح در حوزه پسماند در استان مازندران خبرداد.

سجاد انجم شعاع روز پنجشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها در حوزه پسماند مازندران ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق ملی محیط زیست کشور پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مازندران ۶ طرح اولویت دار در حوزه پسماند مصوب شد که طرح های بزرگ مانند طرح شهرداری رامسر و شهرداری بابلسر در حال پیگیری است و در آینده نزدیک در این استان عملیاتی و اجرایی می شود.

وی بیان کرد: مقرر شد این طرح ها پس از دریافت تسهیلات از طریق بانک توسعه تعاون و ملی در مدت زمان ۲ سال عملیاتی و تکمیل شود تا از این طریق بتوانیم مشکلات زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن رفع و یا کاهش دهیم.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه با تمهیدات صورت گرفته به طرح های استانی در حوزه مدیریت پسماند تسهیلات ۵۰ و به طرح های ملی نیز ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات با نخ سود ۱۲ تا ۱۷ درصد از محل صندوق ملی محیط زیست کشور پرداخت می شود، گفت: درصددیم در سالجاری تعداد بانک های عامل را افزایش دهیم تا بتوانیم سریعتر به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات مورد نیاز را پرداخت کنیم.

انجم شعاع، هدف از تشکیل و راه اندازی صندوق ملی محیط زیست کشور را اقتصادی کردن طرح های زیست محیطی و کمک و توانمند سازی بخش غیردولتی در استان ها ذکرکرد و گفت: پس از شناسایی سرمایه گذار، طرح ها بر اساس اولویت های هر استانی عملیاتی و اجرا می شود.

وی تصریح کرد: بعنوان نمونه در مازندران بحث بازچرخانی شیرابه های ناشی از زباله و مدیرتی پسماند در اولویت اصلی قرار گرفته است تا با شناسایی سرمایه گذاران بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را از طریق تسهیلات از محل این صندوق و یا توانمند سازی افراد تامین کنیم تاآلودگی ها و تخریب های زیست محیطی نیز کاهش یابد.

این مقام مسوول گفت که طرح های ملی در حوزه مدیریت پسماند برای دریافت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط زیست به طور حتم باید مصوبه شورای معاونان سازمان محیط زیست را داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، در خطه شمال کشور، تنها شیوه ای که به حفظ محیط زیست در روش های مدیریت پسماند کمک می کند استفاده از تکنولوژی زباله سوز است چرا که این مناطق به خاطر اقلیم حساس، تراکم بالای جمعیت، کمبود زمین و ارزش بالای آن، محدودیت های فضا، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، حجم بالای مسافران و وجود جنگل های انبوه و شیب تند دامنه شمالی البرز همواره در دفع زباله ها دچار مشکلات عدیده ای است.

همچنین تمامی زباله های تولید شده مازندران در ۲۷ نقطه از مناطق جنگلی، ساحلی و حاشیه رودخانه ها دفن می شود و این وضعیت عامل تهدید کننده بهداشت عمومی، سلامت مردم و خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند به گونه ای که این وضعیت نگرانی خیلی از حامیان محیط زیست این خطه شمالی را برانگیخته است.

حدود ۷۵ درصد زباله های تولیدی در شمال کشور بویژه خطه مازندران تر و بقیه خشک است و در این میان حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد آن غیرارزشمند و یا به عبارتی پسماند است و تنها نقش کلیدی نیروگاه زباله سوز امحای این زباله های آسیب‌رسان است.

هم اکنون روزانه به طور میانگین چهار هزار تن و در فصول گردشگری ۲ برابر این مقدار زباله در مازندران تولید می شود به طوری که سرانه تولید زباله استاندارد مقدار ۳۵۰ گرم است و این میزان در مازندران حدود ۸۰۰ گرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha