۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85410199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاشت ۴۲ نهال در اصفهان به یاد اهداکنندگان عضو

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 85410199
کاشت ۴۲ نهال در اصفهان به یاد اهداکنندگان عضو

اصفهان - ایرنا - ۴۲ نهال به مناسبت «هفته منابع طبیعی» و برای یادبود اهداکنندگان عضو اصفهان در بیمارستان الزهرا(س) این شهر کاشته شد.

به گزارش ایرنا، این نهال‌ها به تعداد افرادی است که سالجاری در استان اصفهان دچار مرگ مغزی شده بودند و تعدادی از اعضای بدن آنها اهدا شد.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این نهال‌ها در محوطه بیمارستان الزهرا(س) اصفهان کاشته شد و بر روی هر یک از آنها نام یکی از اهداکنندگان عضو با شعار «اهدای عضو، اهدای زندگی» درج شده است.

مریم خلیفه‌سلطانی افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی و گرامیداشت یاد این افراد در بین اقشار مختلف مردم، از اهداف این کار است.

وی گفت: مردم در محوطه بیمارستان، نام این افراد را بر روی درختان کاشته شده می‌بینند و این کار سبب گرامیداشت یاد آنها و همچنین آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ اهدای عضو می‌شود.

خلیفه‌سلطانی خاطرنشان کرد: ۱۰۸ عضو افراد مرگ مغزی که خانواده‌هایشان با اهدای عضو بدن عزیزانشان موافقت داستند، امسال در استان برداشت شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۶۴ عضو در اصفهان به بیماران نیازمند اهدا و ۴۳ عضو نیز به شیراز برای پیوند به بیماران ارسال شد.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان ادامه داد: یک عضو دیگر نیز پس از برداشت و بررسی صورت گرفته، مناسب اهدا نبود.

وی خاطرنشان کرد: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان در سالجاری نسبت به پارسال افزایش یافته است.

سال ۱۴۰۱ امکان برداشت و اهدای عضو از ۳۰ فرد دچار مرگ مغزی در استان فراهم شده بود.

ه گزارش ایرنا، اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کُلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غُضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

سالانه حدود سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رُخ می‌دهد، از این تعداد تنها یک هزار مرگ مغزی به مرحله اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی سه عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند، به مرحله اهدا می‌رسد.

۱۵ تا ۲۲ اسفند «هفته منابع طبیعی و آبخیزداری» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha