۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85406167
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

زنجان از گزینه‌های اولویت‌دار اجرای خط آهن روسی در ایران

زنجان - ایرنا - قرار است خط آهن روسی برای اجرای گذرگاه حمل‌ونقل بین‌ المللی شمال-جنوب بین روسیه و ایران از چند استان عبور کند که زنجان یکی از گزینه‌های اولویت دار این حلقه اتصال است.

به گزارش ایرنا، دولت فدراسیون روسیه پیشنهاد بانک وی. تی. بی روسیه (VTB) برای ایجاد یک دفتر پروژه برای توسعه گذرگاه حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" را تصویب کرد.

این دفتر مأموریت دارد احداث خط ریلی با استاندارد روس تا بندر عباس در جنوب ایران را طرح‌ریزی کند.

در روسیه و جمهوری آذربایجان، ‌ عرض خط راه‌آهن یک هزار و ۵۲۰ میلی‌متر است اما این شاخص در ایران مطابق استاندارد بین‌المللی، یک هزار و ۴۳۵ میلی‌متر است. بدین ترتیب، ‌ پروژه مورد بررسی احداث خط آهن با استاندارد روس تا بنادر ایران به عنوان حلقه تکمیلی همکاری‌های دوجانبه و در کنار خط ریلی موجود و در حال ساخت با استاندارد ایران مطرح شد.

در همین حال، بانک وی. تی. بی روسیه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های قرار داده، ‌اعلام کرده است: گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب، طبق ارزیابی ما می‌تواند به یکی از راه‌های اصلی حمل‌ونقل در منطقه اوراسیا تبدیل شود و جایگزینی برای مسیرهای استراتژیک از جمله کانال سوئز ارائه کند و فرصت‌های اقتصادی جدیدی را برای روابط تجاری بین کشورهای جنوب جهان باز کند.

پیش از این، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی گذرگاه شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

زنجان از گزینه‌های اولویت‌دار اجرای خط آهن روسی در ایران

زنجان گزینه اولویت دار پروژه خط آهن روسی در ایران

معاون مدیر عامل شرکت طراحی وی. تی. بی روسیه (VTB)در دیدار با استاندار زنجان در خصوص اجرای گذرگاه حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" روسی، گفت: احداث این خط آهن در بالاترین سطح بین دولت های ایران و روسیه به امضا رسیده و اجرای آن ظرفیت بزرگی را در زمینه حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.

یوری ایوویچ افزود: با احداث این خط آهن کالاها و محصولات را می توان از طریق آن به نقاط مختلف دنیا رساند.

وی اظهار کرد: بر اساس طراحی های انجام شده قرار است امتداد این خط ریلی از مرز آذربایجان و از استان های اردبیل، زنجان و قم عبور کرده و در نهایت به بندر عباس ختم شود.

ایوویچ خاطرنشان کرد: زنجان به واسطه موقعیت مناسب، ‌همسایگی با استان های مختلف کشور و همچنین شرایط جغرافیایی گزینه مناسبی برای عبور این خط ریلی است.

معاون مدیر عامل شرکت طراحی وی. تی. بی روسیه (VTB) گفت: انتظار این است برای اجرای این پروژه در استان زنجان همکاری های لازم از قبیل رفع معارضان در مسیر احداث راه آهن انجام شود.

زنجان از گزینه‌های اولویت‌دار اجرای خط آهن روسی در ایران

پروژه مسیر باری شمال - جنوب موجب شکوفایی و توسعه است

استاندار زنجان با بیان اینکه اجرای گذرگاه خط ریلی حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" موجب توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین این استان و روسیه می شود، گفت: روسیه از مقصدهای عمده صادرات محصولات استان زنجان به ویژه در زمینه میوه و سبزیجات است.

محسن افشارچی با بیان اینکه مردم زنجان از دیرباز با خط آهن و نقش آن در توسعه و پیشرفت آشنایی دارند، اظهار کرد: در زمینه توسعه خطوط ریلی در استان پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان - قزوین در دست اجراست و هم اکنون این طرح ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: از دیگر مزیت های استان زنجان وجود فرودگاه است که در زمینه حمل و نقل ظرفیت قابل توجهی محسوب می شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه پروژه مسیر باری شمال - جنوب موجب شکوفایی و توسعه است، ‌گفت: برای اجرای این پروژه در استان در ارتباط با تامین نیروی انسانی و تملک محدوده ها و حل مسائل مربوط به معارضین همکاری مورد انتظار در استان انجام می شود و امیدواریم این طرح سرعت توسعه در استان زنجان را نیز افزایش دهد.

برآیند:

گذرگاه شمال – جنوب در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود ولی در سال های بعد، شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی پیوستند.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود کاهش زمان ترانزیت و هزینه های حمل و نقل است چون مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما گذرگاه ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

حال قرار است خط آهن روسی برای اجرای گذرگاه حمل‌ونقل بین‌ المللی شمال-جنوب بین روسیه و ایران از چند استان عبور کند که زنجان یکی از گزینه‌های اولویت دار این حلقه اتصال است و قطعا اجرای آن موجب شکوفایی و توسعه استان خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha