آغاز کاوش‌های باستانی در قدیمی ترین دانشگاه جهان باید به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود

دزفول- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: میراث عظیم و بی نظیر علمی و تاریخی کهن شهر دانشگاهی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان زیر خروارها خاک مدفون است که آغاز کاوش‌های باستانی در این محوطه تاریخی باید به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، مهدی بدیعی عصر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه امروز نام دانشگاه باستانی جندی شاپور در مراکر علمی دنیا شناخته شده است، افزود: اساسی ترین اقدام برای معرفی این میراث بی نظیر تاریخی آغاز کاوش‌های باستانی در این محوطه تاریخی است که تحقق این مهم نیاز به مشارکت همه رسانه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه کاوش در مکان‌های تاریخی در حوزه اختیارات وزارت میراث فرهنگی است، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص اعتبار کاوش در این مکان موافقت اولیه را داده که ورود جدی وزارت میراث فرهنگی در این زمینه ضروری است.

رییس دانشگاه جندی شاپور با اشار به برنامه ریزی برای برگزاری چهارمین کنگره بین الملل جندی شاپور، گفت: هدف از این کنگره معرفی الگوهای مدیریت یک شهر با محوریت دانشگاه است چیزی که در شهر دانشگاهی جندی شاپور در قرن‌های گذشته محقق شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم علمی و تاریخی این محوطه تاریخی، افزود: بیمارستان باستانی جندی شاپور نخستین بیمارستان وابسته به یک مرکز علمی و پژوهشی در جهان بوده است ضمن اینکه دانشمندان برجسته‌ای از سراسر دنیا در رشته‌های مختلف در آن دانشگاه باستانی حضور و تدریس کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر تنها ۲۰۰ مترمربع از این فضا کاوش شده این در حالی است که وسعت شهر جندی شاپور باستان یکهزار هکتار شامل ۴۴ ارگ و گنجینه‌ تاریخی بسیار ارزشمند است.

چهارمین کنگره بین المللی کهن دانشگاه جندی شاپور ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار می‌شود

بدیعی با بیان اینکه پانزدهم و شانزدهم اسفندماه جاری چهارمین دوره کنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول برگزار می‌شود، ادامه داد: ایجاد مطالبه ملی برای آغاز کاوش در سایت باستانی جندی شاپور از جمله دستاوردهای برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور است که توسعه این کاوش‌ها بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به برگزاری سه دوره کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: انتشار بیش از ۱۰ جلد کتاب و معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان توسط یونسکو از جمله دستاوردهای این کنگره بوده است.

وی با اشاره به ایجاد مرکز پژوهشی جندی شاپور در سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از دستاوردهای برگزاری کنگره جندی شاپور افزود: این مرکز یکی از مراکز پژوهشی مصوب شورای گسترش و دارای ردیف بودجه مستقل است.

رییس دانشگاه جندی شاپور بیان کرد: کمیته اجرایی خاص کهن شهر دانشگاهی جندی شاپور با مشارکت متخصصان رشته‌های مختلف از میراث فرهنگی، ‌وزارت امور خارجه، کمیته فرهنگ و تمدن و یونسکو ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است.

آغاز کاوش‌های باستانی در قدیمی ترین دانشگاه جهان باید به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود

تصویب اساسنامه بنیاد بین المللی جندی شاپور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بیان کرد: اساسنامه بنیاد بین المللی جندی شاپور توسط کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شده است و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار دارد.

وی معرفی کهن دانشگاه جندی شاپور را مساله‌ای ملی دانست و افزود: کلیات اساسنامه بنیاد بین المللی جندی شاپور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و جزییات آن در حال بررسی است.

بدیعی تصریح کرد: همه مستندات کنگره‌های قبلی توسط تیمی ذیل دبیر علمی کنگره جمع آوری و براساس آن مسایل در ۲ سطح «جندی شاپور پژوهی» و «نیازهای حال حاضر» در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به طراحی تمبر یادبود جندی شاپور افزود: تمبر یادبود و ۱۰ کتاب تالیفی، ‌ترجمه‌ای و یا گردآوری در چهارمین دوره این کنگره رونمایی می‌شود.

۱۶ میهمان از ۹ کشور خارجی در این کنگره حضور دارد

رییس دانشگاه جندی شاپور دزفول گفت: ۱۶ میهمان از ۹ کشور خارجی از جمله یونان، ارمنستان، هند، گرجستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق، ترکیه و ازبکستان برای حضور در این کنگره دعوت شده است.

وی بیت الحکمه بغداد را میراث دار جندی شاپور دانست و افزود: در قرن‌های گذشته و در زمان اوج شکوه جندی شاپور، اساتید این دانشگاه باستانی پایه گذار بیت الحکمه عراق بودند که ایجاد تعامل علمی میان دانشگاه صنعتی جندی شاپور و دارالحکمه آغاز شده است.

آغاز کاوش‌های باستانی در قدیمی ترین دانشگاه جهان باید به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود

باغ فرهنگ مشاهیر جندی شاپور در پنج هکتار احداث می‌شود

بدیعی گفت: احداث "باغ فرهنگ مشاهیر جندی شاپور پیش و پس از اسلام تا عصر حاضر" به عنوان عامل و عنصر پیوستگی علم و دانش در ایران اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باغ فرهنگ جندی شاپور در زمینی به وسعت پنج هکتار از اراضی دانشگاه صنعتی جندی شاپور برای معرفی مشاهیر جندی شاپور قبل و بعد از اسلام و اندیشمندان قرن حاضر با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور و شهرداری دزفول احداث می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اظهارکرد: استقرار مرکز پژوهشی جندی شاپور در خانه تاریخی نیلساز در حال پیگیری است که با توجه به ردیف بودجه ملی، ‌امکان مرمت این خانه تاریخی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه تاریخی جندی شاپور با وجود شهرت جهانی در کشور شناخته شده نبود که برای معرفی این دانشگاه تاریخی پیش نشست‌هایی در مراکز مختلف علمی و دانشگاهی کشور از جمله تهران، اهواز، تبریز، کرمان مشهد، زاهدان و زابل برگزار شده است.

بدیعی بیان کرد: تعدادی از پایان نامه‌های دانشگاه صنعتی جندی شاپور پیرامون دانشگاه باستانی جندی شاپور انجام شده و در دستور کار است.

۷۵ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است

رییس دانشگاه جندی شاپور گفت: علاوه بر میهمانان خارجی و پژوهشگران داخلی، مسوولان عالی رتبه از هیات دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شرکت در این کنگره دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به ارسال ۷۵ مقاله به دبیرخانه این کنگره افزود: ۲۷ مقاله به صورت کامل و ۱۳ مقاله هم به صورت چکیده توسط دبیر علمی این کنگره پذیرفته شدند.

بدیعی اظهارکرد: هشت کارگروه تخصصی با ۳۲ سخنران داخلی و هشت سخنران خارجی در این کنگره برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، سال ۲۶۸ میلادی تاریخی است که برای تاسیس جندی شاپور ثبت شده و با این حساب این دانشگاه نخستین دانشگاه بین المللی جهان است. یونسکو در سال ۲۰۱۷ در سی و نهمین اجلاس مجمع عمومی خود در پاریس قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را یکهزار و ۷۵۰ سال ثبت و آن را به طور رسمی کهن ترین دانشگاه جهان اعلام کرد.

شهر جندی شاپور در ۱۰ کیلومتری شرق دزفول، ۳۰ کیلومتری شوش و ۴۵ کیلومتری شوشتر واقع شده و براساس ساختار شطرنجی بنا شده است.

قدمت این دانشگاه نشان دهنده فرهنگ و تمدن بالای ایرانیان و نقش ایران در پیشرفت علوم مختلف و خدمت به بشریت در طول تاریخ است.

دانشگاه جندی شاپور یکی از آثار به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و با ۱۸ قرن قدمت از باستانی ترین آثار فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام محسوب می‌شود. بر اساس مستندات تاریخی این دانشگاه از چنان غنای علمی برخوردار بوده است که در کتابخانه آن بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب جمع آوری شده است.

این مرکز علمی در انتقال دانش پزشکی یونانی، ایرانی و هندی به عالم اسلام سهم فراوانی داشته است.

جندی شاپور از مهمترین کانون‌های دانش ورزی، پزشکی و فلسفه در جهان باستان بود که به دلیل پیوند دانش پزشکی ایران با کشورهای دیگر و تربیت دانشجویان متعدد به عنوان نخستین دانشگاه از آن یاد می‌شود.

نام جندی شاپور بیشتر در زمان خسرو انوشیروان ساسانی شهره آفاق شد. خسرو انوشیروان ساسانی گرایش فراوانی به دانش و پژوهش داشت و گروه بزرگی از دانشوران زمان خود را در جندی شاپور گرد آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha