نتایج تحقیق: استفاده از ماسک برای کارگران پسماند شهری الزامی است

مشهد- ایرنا- استاد و پژوهشگر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: طبق تحقیقات انجام شده استفاده از لباسهای حفاظت فردی از جمله ماسک برای کارگران پسماندهای شهری به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف از طریق تنفسی و خوراکی ضروری است.

دکتر بهنام باریک‌بین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه محل‌های دفن پسماند شهری که کانون قوی برای انتقال آلاینده‌های زیست محیطی است می‌تواند به عنوان منشا انتقال آلودگی به آب، خاک و هوا تلقی شود، افزود: انباشت فلزات سنگین موجود در پسماندها و شیرابه آنها خطر ایجاد بیماریهای مختلف از جمله سرطان را بدنبال دارند.

وی با بیان اینکه با انجام تحقیقات پیشگیرانه می‌توان در حفظ سلامتی و حفظ محیط زیست با تکیه بر توسعه پایدار اقدام کرد، گفت: در این راستا سال ۱۳۹۹ با همکاری تیم پژوهشی و در قالب پروژه دانشجوی دکتری، طرح تحقیقاتی "بررسی غلظت فلزات سنگین در خاک محل دفن قدیمی پسماندهای شهری مشهد و نهایتاً ارزیابی و ریسک آن " آغاز شد و پس از حدود ۹ ماه پایان یافت که نتایج آن در ششمین همایش بین المللی و پنجمین همایش کشوری بهداشت محیط ارائه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این پژوهش علمی از محل دفن پسماند قدیم شهر واقع جاده نیشابور که بوی بسیار بدی داشت و اکنون چندین سال است که  به محل جدید واقع در جاده میامی منتقل شده است، چند شاخص عمده از جمله "شاخص زمین انباشت"، "شاخص درجه آلودگی و شاخص بار آلودگی"، "شاخص غنی شدگی"، "ریسک اکولوژیکی و ارزیابی ریسک خطر سلامتی و اکولوژیکی" به همراه "شاخص خطر سرطان‌زایی" اندازه گیری شد.

وی بیان کرد: فلزات سنگین مورد بررسی در این تحقیق هشت فلز شامل «سرب، جیوه، آرسنیک، آهن، کروم، آرسنیک، روی و کادمیم» بوده اند که خطرزایی آنها به لحاظ پوستی، تنفسی و خوراکی مورد بررسی قرار گرفت، نتایج تحقیق مزبور حاکی از آن است که خوشبختانه مشکل خطرزایی از بابت این فلزات سنگین وجود ندارد، به جز برای فلزات روی و کروم در مواردی میزان آن بالاتر از حد مجاز نشان داده شده است.

باریک بین تاکید کرد: بنابراین افرادی که در این منطقه مشغول به کار هستند باید از وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک برای پیشگیری از بیماریهای منتقله استفاده کنند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و بیش از ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و نزدیک به ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha