نامزد انتخابات مجلس در شرق کرمان: بودجه‌ریزی نباید با ارز خارجی باشد+فیلم

کرمان-ایرنا- حسین شایق نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در شرق استان کرمان با اشاره به نقش مجلس در مهار تورم گفت: تا زمانی که بودجه بر پایه ارز خارجی نوشته شود بخشی از تورم به همین دلیل رخ می‌دهد و باید تقویت پایه پول ملی را مدنظر داشته باشیم زیرا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته جهان مبنای بودجه ریزی مجلس پول ملی است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در اجرای سیاست های انتخاباتی و با هدف افزایش مشارکت، مصاحبه با نامزدهای انتخابات را در دستور کار قرار داد و اطلاع رسانی کرد؛ لذا مصاحبه برخی نامزدها که اعلام آمادگی کردند و وقت گذاشتند به سمع مخاطبان می رسد. این مصاحبه در چند بخش از جمله برنامه های آنان در عرصه ملی، همچنین حوزه انتخابیه و نیز پاسخ به برخی پرسش های خبرنگاران ایرنا بوده است که به شرح زیر از نظر شما می گذرد:

نقش مجلس در مهار تورم

شایق اظهارکرد: برنامه نمایندگان مجلس در سطح کلان باید متناسب با نیاز و اولویت روز جامعه باشد، در حال حاضر مهار تورم، مسائل اقتصادی و معیشتی به عنوان مهمترین اولویت کشور به شمار می‌رود، لذا نخستین دغدغه برطرف شدن این مشکلات و گشایش شرایط اقتصادی است.
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه بم،نَرماشیر، فهرج،ریگان و گُنبکی ادامه داد: بودجه ریزی باد بر پایه ارز ملی و داخلی باشد زیرا اگر به دلایل مختلف ارز در دنیا نوسان داشته باشد اثر آن خود را در موضوعات اقتصادی جامعه و به خصوص بحث تورم می گذارد.
وی عنوان کرد: تورم مشکلات فزاینده ای را برای مردم ایجاد کرده و باید مراودات اقتصادی ما با کشورهای اطراف باشد زیرا از لحاظ راه های ارتباطی و فرهنگی راحت تر ارتباط برقرار می شود و این موضوع نیز مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده که می توانیم آن را پیگیری کنیم.
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: در سال‌های گذشته به هر دلیل از جمله کسری بودجه فزاینده، افزایش حقوق با تورم همخوانی نداشته است و به نوعی سبد معیشتی خانواده ها به حداقل رسیده؛ آنچه که اکنون مشکل اصلی کشور محسوب می شود مشکلات فزاینده اقتصادی است که به کف خانواده‌ها آمده است.
شایق اضافه کرد:مردم در حداقل های زندگی با مشکل مواجه شده اند و بخش عظیمی از درآمدهای خود را برای اجاره و تامین مسکن هزینه می کنند؛ چیزی به نام پس انداز مالی، تامین جهیزیه فرزندان و حتی اثاثیه های زندگی برای بسیاری از خانوارها مقدور نیست که باید به صورت خاص برای این موارد تدبیر شود و به طور قطع نیاز به مصوبات دولت دارد.
وی خاطرنشان کرد: صندوق های بازنشستگی باید تقویت شوند و این صندوق ها اگر شرکت هایی زیرمجموعه آنها است باید هیات مدیره توانمندی داشته باشند نه اینکه تنها حقوق و پاداش نجومی بگیرند، مردم نیز نسبت به این مسایل بسیار حساس هستند.
این نامزد انتخابات با اشاره به برنامه های ملی خود بیان کرد: در بحث اشتغال و احداث مسکن ارزان قیمت برای جوانان، خانواده هایی هستند که چندین فرزند دارند اما هنوز موفق نشده اند خانه های خود را تکمیل کنند یا ساختمانی را به صورت مستقل برای خود داشته باشند.
شایق گفت: حقوق بازنشستگان کشوری و شاغلان در بخش های کارگری، کارمندی و نیروهای لشکری و کشوری به صورت کلی باید متناسب با تورم و حتی بالاتراز آن افزایش یابد.
با توجه به نیاز شرق استان حضور پیدا کردم
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در بخش مسائل مربوط به حوزه انتخابیه نیز اضافه کرد:در انتخابات مجلس با توجه به نیازهایی که منطقه شرق استان کرمان شهرستان های بم، نَرماشیر، فهرج ، ریگان و گنبکی به واسطه قانون و قانون گذاری، اصلاح قوانین و مقررات و همچنین نظارت بر اجرای قانون در قالب وظایف یک نماینده وجود دارد حضور پیدا کردم.
وی اظهارداشت: شرق استان کرمان قدمتی جهانی دارد و از قرون گذشته محل تجارت در دل کویر، احداث و احیای قنات ها، ایجاد مجموعه های مختلف کشاورزی و بهره برداری از منابع آبی و سازگاری با محیط زیست است؛ همچنین میراث ملموس و ناملموس زیادی در این منطقه وجود دارد.
وی تصریح کرد: بعد از زلزله دلخراش سال ۸۲ مجموعه کشور و بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهایی که به نوعی با کشور ما مراوده های سیاسی نداشتند نسبت به حضور در بم و یاری رسانی به زلزله زدگان ورود کردند اما با گذشت ۲۰ سال از زلزله نیازها و ضرورت های تکمیل و بازسازی بم همچنان باقی مانده است.

نامزد انتخابات مجلس در شرق کرمان: بودجه‌ریزی نباید با ارز خارجی باشد+فیلم


اهمیت بازسازی روحی مردم

شایق توضیح داد:بازسازی روحی و معنوی آسیب دیدگان زلزله بسیار بااهمیت است.

وی عنوان کرد: در همین راستا باید ارتقای درجه فرمانداری های شرق استان، احداث مجموعه های زیرساختی برای فرمانداری ها و ادارات تابعه در شهرستان های ایجاد شده و همچنین تکمیل فرایند چارت نیروی انسانی و تخصیص ردیف اعتباری و استخدامی برای این مهم هرچه سریع تر انجام شود و این نیاز وجود دارد.
شایق ادامه داد: در مجموعه حوزه انتخابیه پنج گنج شهرستان های بم، نَرماشیر، فَهرج، ریگان و گُنبکی بسیاری از مسایل و زیرساخت هایی که باید تکمیل شود متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار و عدم پیگیری، مردم منطقه را دچارمشکل کرده است.
راه های مواصلاتی شرق استان روندی کندی را طی می کنند
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تکمیل جاده مواصلاتی جاده نَرماشیر به ریگان و ادامه آن به سمت چابهار با روندی بسیار کند در حال انجام است و هیچ گونه شفافیتی درباره نوع قراردادهایی که منعقد شده وجود ندارد.
به گفته وی، افرادی مصاحبه می‌کنند که قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است اما آنچه شاهد هستیم قریب به ۳۵ کیلومتر از این مسیر همچنان رها شده و وضعیت تامین اعتبار، ردیف، محل اعتبار و حتی دستگاه متولی کار مشخص نشده یا اگر مشخص شده به صورت دقیق اطلاع رسانی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی حوزه انتخابیه شرق کرمان گفت:خشکسالی چندین ساله گذشته به دلیل کم بارشی، مدیریت منابع آب و خاموشی شبکه های برق در تابستان‌ها که در مجموعه کشوری تصمیم گیری شده و بین سه تا پنچ ساعت خاموشی موتور پمپ ها را داریم به صورت فزاینده،درصد قابل توجهی از محصولات را از بین برده است که نیاز به اعتبارات کشوری دارد.
وی با اشاره به تک محصولی بودن خرما در منطقه شرق کرمان افزود: در بحث کشت جایگزین برای خرما باید تدبیر شودزیرا بسیاری از نمونه ها و گونه های مختلف خرما در کشور مانند پیارُم، زاهدی و رَبی وجود دارد که با توجه به بازده اقتصادی بیشتر و همچنین هزینه نگهداری کم آن می تواند به عنوان کشت جایگزین معرفی شود.
شایق به توسعه کشت های گلخانه ای و اهمیت مدیریت منابع آبی نیز اشاره کرد و افزود: طبق مطالعات مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، استان کرمان از ۱۰۰ درصد منابع آبی تنها ۲ درصد برای صنایع، هشت درصد برای شرب و خانگی و ۹۲ درصد آن را برای بخش کشاورزی استفاده می کند، در صورتی در کشورهای پیشرفته که نقطه آمال بسیاری از هموطنان است به طور متوسط ۵۰ درصد منابع آبی برای بحث صنعت استفاده می شود.
مدیریت منابع آبی بسیار با اهمیت است
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت منابع آبی از برنامه های اساسی بنده خواهد بود و در صورت ورود به مجلس این موضوع را در سطح کشور و منطقه تا رسیدن به هدف پیگیری خواهم کرد زیرا اگر مدیریت منابع آبی را در کشورمان داشته باشیم بسیاری از مشکلات ما از جمله در بخش اشتغال و امنیت غذایی حل می شود.
وی به سفر رییس جمهور در سال جاری به شهرستان بم اشاره کرد و اظهارداشت: در این سفر بررسی شاخص های بم توسط شخص آیت الله رییسی مطرح شد که اگر شاخص هاو ظرفیت ها در قالب فرمت های خاصی که وجود دارد پیگیری شود به طور قطع می توانیم ادارات کل بهزیستی، جهاد کشاورزی، صنعت ،معدن و تجارت، میراث فرهنگی و ورزش و جوانان را در این شهرستان داشته باشیم.
شایق افزود: ما به واسطه صنایع عظیم خودروسازی و صنایع مرتبط به محصولات کشاورزی و فراوری، صنایع دستی و نیز مشاغل خانگی، می توانیم اداره کل گمرک را نیز در شرق استان کرمان داشته باشیم.
وی با اشاره به زیرساخت های ارتباطی در شرق استان کرمان گفت: وجود فرودگاه بم به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم و جاده های مواصلاتی و راه آهن می تواند ما را به مجموعه های شمال و جنوب کشور و حتی خارج از کشور، دریای عمال و سواحل مکران که بخش هایی از این زیرساخت ها نیاز به تکمیل واصلاح دارد متصل کند و ضرورتا برای ایجاد منابع پایدار و رشد اقتصادی منطقه می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
شایق به انتخاب شعار امیدشرق اشاره و عنوان کرد: شعار انتخاباتی بنده به واسطه نیازهای فزاینده ای که در منطقه وجود دارد به عنوان امید شرق است زیرا مردم امیدوار هستند و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب از دل ویرانه های بم شهری مستحکم و آباد ساخته شد.

وی اضافه کرد: کاستی هایی در منطقه شرق استان کرمان وجود دارد و نیازهای مردم از لحاظ مبلمان شهری و کوچه های خاکی با پیگیری های خاص حل خواهدشد ولی آنچه مهم است بازسازی وروحیه مردم بم به واسطه تجربه تلخ زلزله است.
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت هایی مانند صنایع خودروسازی و توسعه این صنایع در منطقه، ایجاد مجموعه های گردشگری و خانه های بوم‌گردی و همچنین توسعه مراکز مرتبط با گردشگری نیاز به اعتبار و ورود مجموعه حاکمیتی، اصلاح، وضع قوانین یا نظارت بر قوانین موجود دارد که به طور قطع وظیفه نماینده و تمامی این موارد برای توسعه منطقه بسیار با اهمیت است.
ثبت جهانی بم را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم
وی بیان کرد: دراین راستا نیاز به تشکیل کارگروه‌های موثر است و نماینده به عنوان ناظر در این کارگروه‌ها می تواند حضور داشته باشد تا بتواند آنچه مجموعه دولتی پیگیری می کند و نیاز به اصلاح قوانین و مقررات دارد را در مجلس حمایت کند.
وی با اشاره به وضعیت باغ شهر جهانی بم افزود: در بحث گردشگری و میراث فرهنگی نیز ثبت جهانی بم و منظر فرهنگی آن که پیوست طرح ساختاری و طرح تفصیلی بم شده، اینک به تهدیدی تبدیل شده که می توانیم آن را به فرصت تبدیل کنیم.
شایق خاطرنشان کرد: برای اینکه یک اثر ثبت جهانی شود باید معیارهای شش‌گانه یونسکو را داشته باشد که بعد از دیوار چین که پنج معیار را دارد ارگ بم و منظر فرهنگی، معیارهای یونسکو را برای عنوان ثبت جهانی داشته است.
وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی بم در بحث تغییرکاربری باغ ها و مرتفع سازی به تهدیدی تبدیل شده است توضیح داد: ثبت جهانی می تواند فرصتی برای جذب گردشگر خارجی هم به عنوان توریست و هم موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری باشد که تاکنون هیچ کارگروه موثری در سطح استان و شهرستان در این خصوص شکل نگرفته و نیاز است این اتفاق رخ دهد تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.
نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بانوان در کشور افزود: بانوان همیشه پیشتاز بوده اند و حدیث داریم که از دامن زن مرد به معراج می رود؛ با توجه به رشد مراکز دانشگاهی و تحصیلاتی که بانوان جامعه ما داشته اند افراد تحصیل‌کرده و باتجربه زیادی در جامعه داریم که در کنار خانه‌داری و همسرداری در دستگاه های مدیریتی نیز نقش موثری دارند.
وی اظهارداشت: در دوره های مدیریتی مختلف از ظرفیت بانوان استفاده شده و به طور قطع باید در جذب استخدامی نیز آنجایی که توان بانوان وجود دارد از ظرفیت آنان استفاده شود.

معرفی خلاصه
به گزارش ایرنا شایق اهل و ساکن شهرستان بم متولد ۱۳۵۰ از حوزه انتخابیه شرق استان کرمان است که مسئولیت هایی در سطوح مختلف از جمله مجموعه مهندسی سپاه جنوب شرق، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه های مختلف سدسازی و راه سازی، مهندسی ستاد کل سپاه، مهندسی وزارت دفاع و لشکر ۴۱ ثارالله داشته است.

همچنین وی در سطوح ارتباط با مجموعه های دولتی به عنوان نماینده وزیر و مدیر ارشد وزارت دفاع در استان کرمان، مشاور عالی معاونت مهندسی وزارت دفاع و همزمان عضو شورای توسعه و برنامه ریزی استان های کرمان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است که به عنوان فرماندار بم نیز از سال ۸۸ تا ۹۱ و همچنین مدیرکل امورشهری و شورای استانداری کرمان از سال ۹۱ تا ۹۳ فعالیت کرده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.
استان کرمان۹حوزه انتخابیه و ۱۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی و سه کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha