۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85399623
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نامزد انتخابات مجلس: تنش کم‌آبی کرمان قابل رفع است

کرمان - ایرنا - جواد کمالی نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه کرمان و راور با تشریح برنامه‌های خود تاکید کرد که مشکل تنش آبی این استان با چند راهکار عملیاتی در مدیریت مناسب و به‌سادگی رفع می‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در اجرای سیاست های انتخاباتی و با هدف افزایش مشارکت مصاحبه با نامزدهای انتخابات را در دستور کار قرار داد و این امر را اطلاع رسانی کرد؛ لذا مصاحبه برخی نامزدها که اعلام آمادگی کردند و وقت گذاشتند به سمع مخاطبان می رسد. این مصاحبه در چند بخش از جمله برنامه های آنان در عرصه ملی، حوزه انتخابیه و نیز پاسخ به برخی پرسش های خبرنگاران ایرنا بوده است که به شرح زیر از نظر شما می گذرد:

ایرنا: در صورتی که مردم به شما اعتماد کنند و نماینده شوید، چه برنامه ها و اولویت هایی را در سطح کشور پیگیری می کنید؟

نخستین نکته ای که یک نماینده باید به آن توجه کند، مساله قانون شناسی، قانونمندی و تلاش برای تدوین و تصویب قوانینی است که می تواند گره گشای مسائل ملت و مملکت باشد.

این موضوع در گام نخست بسیار مهم است و فردی که به مجلس می رود باید آگاهی لازم را داشته باشد، گیرهای قانونی کشور و راه حل آن، قوانین مانده و عمل نشده را برای اجرا پیگیری و قوانین دارای نقص را جمع بندی و رفع کند؛ ضمن آنکه نماینده باید از اصول اسلامی آگاهی داشته باشد زیرا این موضوع می تواند بسیاری از معطلی ها را رفع و مسائل قانونی را حل و فصل کند.

هم‌وغم ما مسائل اقتصادی است

دومین مساله مهم، اساسی و بنیادی، اقتصاد کشور است، اگر این حوزه جدی گرفته نشود، هرکار در کشور انجام دهیم، دچار چالش و مطالبه گری هستیم لذا مساله اقتصاد را به هر نحوی که می شود باید پیش برد؛ تحقق این مساله به این سادگی نیست اما اگر تلاش شود به نتیجه می رسد.

اگر هم و غم ما مسائل اقتصادی باشد، می توانیم بسیاری از گره ها را رفع کنیم و تورم را کاهش دهیم، گرانی را به حداقل برسانیم و کنترل کنیم، این موارد شدنی است اما یک وحدت قانونی در سطح بین قوا می خواهد.

ایرنا: از نظر شما راهکار علمی و اقتصادی مهار تورم چیست؟

پیشنهاد من در این زمینه تقویت نظارت است زیرا یکی از مسائلی که به اقتصاد ما ضربه زده، نداشتن نظارت مستمر و قوی است و اگر سیاستگذاری صحیحی برای ارز داشته باشیم و صادرات و واردات را کنترل کنیم، اطمینان داشته باشید بسیاری از مسائل کم می شود.

در سطح داخلی نیز باید پرسید آیا مگر این کالاها در داخل کشور تولید نمی شوند؟، اگر می شوند مگر تولیدکننده در حیطه نظارت وزارتخانه های ما نیست؟ پس چرا هرکسی یک سازی برای قیمت گذاری می زند؟، نظارت و برخورد قانونی می تواند تورم را به کمترین حد ممکن برساند. ما عنان برخی از مسائل اقتصادی را رها کرده ایم و به همین خاطر شاهد افزایش تورم در کشور هستیم.

نامزد انتخابات مجلس: تنش کم‌آبی کرمان قابل رفع است

حیطه سیاست خارجی

نکته سوم که به ذهن می آید سیاست خارجی ما است که باید اولویت را در این حوزه بر کشورهای منطقه، سپس اسلامی و پس از آن دیگر کشورها که ظرفیت های لازم را دارند، بگذاریم.

برخی کشورها از نظر استکبار و استعماری مشکلاتی دارند اما بین این کشورها نیز تفاوت هایی وجود دارد که با تعدادی از آنها می توان همکاری کرد اما امکان ارتباط با برخی از آنها مثل رژیم صهیونیستی وجود ندارد زیرا این موضوع در عقیده و مرام ما نمی گنجد.

آمریکایی ها نیز تا اینجای کار بیراهه رفتند، اگر به جای مداخلات در کشورهای اسلامی و حمایت از رژیم صهیونیستی، بی طرفانه برخورد می کردند، ما با آنها هم مشکلی نداشتیم اما آنها خوی استکباری دارند و به این سادگی دست بردار نیستند لذا کار ما را دشوار می کند.

مجلس باید بحث سیاست خارجی را پیگیری و در این خصوص برنامه هایی تعریف و تنظیم کند.

مدیریت صادرات و واردات کشور

نکته مهم دیگر مساله صادرات و واردات کشور است و باید توسعه صادرات را روز به روز نسبت به سایر کشورها ارتقا دهیم؛ واردات ما نیز باید عاقلانه و مدبرانه باشد، نباید وارداتی داشته باشیم که به ضرر کشور و ملت ما باشد.

متاسفانه ارز زیادی برای برخی کالاها که جزو مستحبات هم نیست، می گذاریم اما واجبات و ضروریات را رها کردیم و نتیجه این می شود که می بینیم کاری در این حوزه انجام نشده است.

کاندیدهای مجلس نباید به جان دولت و مدیران بیفتند

مجلس باید کار خودش را محکم، قانونی و با حساب و کتاب انجام دهد و از دخالت و پرداختن به مسائل فرعی خودداری کند؛ نمایندگان مجلس نباید به جان دولت و مدیران بیفتند و قول های بیهوده و وعده های پوشالی ندهند؛ فردا ملت مطالبه گری در حوزه اقدامات، می کنند و باید به آنان پاسخ داده شود.

معتقدم نماینده بایستی با این سیستم و ایده ها و به صورت خدامحوری فعالیت کند، خدامحوری بسیار مهم است که اگر نباشد باعث وجود بیراهه در برنامه ها می شود.

نامزد انتخابات مجلس: تنش کم‌آبی کرمان قابل رفع است

ایرنا: اگر شما نماینده شوید برای حوزه انتخابیه کرمان و راور چه برنامه هایی خواهید داشت؟

استان کرمان چند ظرفیت ملی و جهانی دارد که در این زمینه می توان به معادن، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد که ارکان اصلی برنامه های من را تشکیل می دهند.

خام فروشی را به حداقل برسانیم

۳۳ درصد معادن کشور را در استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران داریم که در این زمینه کارهایی انجام شده اما لازم است فعالیت های جدی تری در بخش صنایع وابسته به معادن در استان کرمان صورت گیرد؛ در حوزه فولادها کارهایی انجام شده اما باید این فعالیت ها بیشتر شود و خام فروشی را در بخش معادن به حداقل برسانیم؛ ضمن آنکه بایستی صنایع این حوزه را توسعه دهیم.

بیش از ۴۵۰ واحد صنعتی تعطیل، نیمه‌تعطیل یا در آستانه تعطیلی در استان کرمان داریم که باید برای آنها چاره اندیشی، مسائل آنها پیگیری شود و به نتایجی برسانیم تا اشتغال و اقتصاد حوزه صنعت دچار مشکل نشود.

مشکل کم آبی کرمان را به سادگی حل می کنیم

نکته بعدی مربوط به حوزه تولیدات کشاورزی است که در این زمینه سیستم آبیاری ما اشتباه است، بزرگترین چالش کشاورزی ما آب است و همانطور که می دانید ۹۴ درصد از سهم آب استان در حوزه کشاورزی هزینه می شود و مابقی برای حوزه صنعت و شرب است.

وی با اشاره به راهکارهای مهار خشکسالی های استان کرمان گفت: به عنوان شخصی که ۳۰ سال از عمر خود را در مدیریت استان کرمان در حساس ترین جاهای صنعت و کشاورزی گذراندم، می گویم که مشکل آب را می توانیم به سادگی حل کنیم.

اینکه آب از خلیج فارس، دریای عمان بیاید، خوب است اما زمانی که می توانیم گرهی را با دست باز کنیم نباید از دندان استفاده کنیم، می توانیم استفاده بهینه آب را در استان کرمان تقویت کنیم، ضمن آنکه آبیاری قطره ای و کشاورزی باید براساس اصول حساب و کتاب باشد.

فرض کنید ۱۴۰ لیتر آب مصرف می کنیم تا یک لیتر آب هندوانه برداشت شود و با مدیریت این بخش در واقع می توان بسیاری از مسائل را حل کرد؛ ایده آل نیستم اما می گویم مصرف آب را می توانیم به حداقل برسانیم.

نامزد انتخابات مجلس: تنش کم‌آبی کرمان قابل رفع است

همچنین باید صنایع وابسته به کشاورزی توسعه یابد متاسفانه برخی محصولات ما پس از تولید خراب می شود یا خریدار ندارد؛ کشاورزان هر سال با مشکلات زیادی درگیر هستند، در حالی که این موارد راه حل دارد؛ به‌راحتی می توان سیاست گذاری در حوزه کاشت، داشت و برداشت کرد تا بازار فروش و توزیع این محصولات آسیب نبیند؛ کارهایی در این حوزه انجام شده اما معتقدم تولید محصولات کشاورزی در استان کرمان باید به نقطه ای برسد که امنیت داشته باشد و کشاورز باید بداند تولیداتش فردا خریدار دارد.

مراقبت از گردشگری

نکته دیگر مربوط به بخش گردشکری است؛ کرمان در حوزه گردشگری جزو پنج استان نخست کشور قلمداد می شود لذا این استان در این حوزه جهانی است و باید ۲ کار مهم در این حوزه انجام دهیم.

گردشگری استان کرمان مقداری با وجود ناامنی های اخیر در سطح ایران و جهان ضربه خورد، ما لیست سیاهی در سازمان های جهانی گردشگری داریم و در زمانی که معاون امنیتی استاندار کرمان بودم، کرمان را از این لیست خارج کردیم اما با وجود اتفاقات اخیر، مقداری گردشگری کرمان آسیب دیده لذا متولیان امر باید مراقبت کنند که کرمان به این لیست برنگردد و چهره نامناسبی در سطح جهان در این زمینه شکل نگیرد.

فعالیت مثبت در حوزه گردشگری رونق اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه استان کرمان را در سطح دنیا معرفی می کند و در ارتباطات اقتصادی و مبادلات بازرگانی نیز می تواند به این استان کمک کند.

نامزد انتخابات مجلس: تنش کم‌آبی کرمان قابل رفع است

ایرنا: بالاخره همه گردشگران ایرانی و مسلمان نیستند که با محدودیت هایی ممکن است همراه باشند؛ برخی از این محدودیت ها، زیرساختی و بخشی اجتماعی و فرهنگی است، آیا فرمولی وجود ندارد که بتوانیم مثل دیگر کشورهای اسلامی جذب گردشگر داشته باشیم و شاهد حضور آنان باشیم؟ این اتهام وجود دارد که آنقدر محدود کردیم که گردشگران خارجی به ایران نمی آیند.

برخی از این مطالب درست است و باید مقداری اصلاح انجام شود اما معتقدم که گردشگران بین المللی قوانین و ملاحضات کشورها را تاحدودی رعایت می کنند، سال ها با گردشگران و تورها ارتباط داشتم، این مطلب مورد جدی نیست، در واقع مورد جدی فضایی است که علیه گردشگری جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا ایجاد کردند.

فضای غبارآلودی در مورد جمهوری اسلامی ایجاد کردند و می گویند که در این کشور نا امنی وجود دارد و سخت گیری می شود، ما در این بخش جدی کار نکردیم و اگر جدی کار کنیم، این مشکل حل می شود.

افراد با ذهنیت سیاهی به ایران می آیند اما زمان خروج از کشور می گویند با چنین برنامه هایی برخورد نکردیم لذا باید ضمن بسترسازی، فضای آلوده را شفاف سازی کرد؛ همچنین باید ملاحظاتی برای گردشگری در نظر بگیریم.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha