نامزد انتخابات مجلس از قائمشهر: سهم ورزش مازندران از اعتبارات ملی ادا نشد +فیلم

ساری- ایرنا- مصطفی معلمی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ گفت: این حوزه انتخابیه در حوزه ورزش افتخارآفرینی‌های فراوانی طی دهه‌های گذشته داشت، اما به تناسب افتخارآفرینی ورزشکاران این حوزه انتخابیه سهمی از اعتبارات ملی برای این منطقه در نظر گرفته نشد.

مصطفی معلمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه انتخابیه قائمشهر که حوزه پهناوری است با وجود همه توفیقاتی که پس از انقلاب برای مردم این منطقه در حوزه زیرساخت‌ها حاصل شد، مشکل اشتغال و مسکن همچنان جدی است و رد پای مافیای واردات نیز کماکان دیده می‌شود.

وی افزود: عمده مردم این منطقه کشاورز هستند و برنج محصول اصلی آن‌هاست. قیمت این محصول پارسال و امسال نه تنها افزایش نیافت، بلکه کمتر هم شد. اما هزینه تمام شده برنج دست‌کم ۲ برابر بیشتر شد و کشاورزی که می‌توانست با یک هکتار زمین زندگی‌اش را پیش ببرد امروز در معیشت و مسائل مختلف مثل ازدواج و مسکن فرزندان مانده است.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم با اشاره به پیشینه صنعتی قائمشهر تصریح کرد: قائمشهر شهری کارگری بود. بیش از هشت هزار و بر اساس برخی آمار تا حدود ۱۰ هزار کارگر در کارخانه‌های این شهر مشغول کار بودند. اما کارخانه‌های این شهر طی چند دهه اخیر تعطیل شد. البته شهرک‌های صنعتی بشل، رستمکلا و سنگتاب هم در این حوزه انتخابیه ایجاد شدند. اما مجموع کارگرهایی که در این شهرک‌ها مشغول کار هستند هنوز به عدد اشتغال آن کارخانه‌هایی که در قائمشهر وجود داشت نرسید و همچنان اشتغال مشکل اصلی جوانان این شهرستان به شمار می‌رود.

معلمی افزود: بازنشستگانی که دهه‌های گذشته در این منطقه شاغل بودند اکنون برای امرار معاش با مشکل مواجه هستند. تورم به ۵۰ درصد رسیده، اما افزایش حقوق کمتر از ۲۰ درصد است و این برای قشر عظیم بازنشستگانی که در این حوزه انتخابیه زندگی می‌کنند چالشی جدی است. امیدوارم برنامه‌ریزی‌های خوب دولت و نظارت خوب مجلس بتواند مشکلات معیشتی جوانان و بازنشستگان را برطرف کند.

وی درباره راهکارهای حل مشکل مسکن با بیان این‌که دولت یکی از بزرگترین محتکران زمین در کشور است، گفت: باید زمین‌هایی که در اختیار دولت قرار دارد یا زمین‌هایی که به عنوان منابع ملی سند خورده و قابلیت استفاده دارد با تدبیر خاصی در اختیار مردم قرار بگیرد تا قیمت زمین و قیمت تمام شده مسکن پایین بیاید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ با اشاره به افتخارآفرینی‌های ورزشکاران این حوزه انتخابیه برای ایران اظهار کرد: معتقدم سهم و حق ورزش این منطقه به تناسب افتخاراتی که برای کشور کسب کرده ادا نشده است. امیدوارم کسانی که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند بتوانند با جذب اعتبارات ملی به ورزش این منطقه توجه ویژه‌ای کنند.

معلمی درباره دلایل ورودش به انتخابات گفت: ورود من به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی چند دلیل دارد. مجلس در سطح کلان باید به عنوان ناظر دولت عمل می‌کرد. اما متاسفانه این نظارت از مجلس دیده نشد. ابزارهای نظارتی مجلس که از انتخاب وزیر آغاز می‌شود و پس از آن استیضاح و طرح پرسش از وزیر یا تحقیق و تفحص از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خوبی به کار گرفته نشد.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: در اختصاص ارزهای دولتی که از فروش ثروت‌های ملی به دست آمد نظارت جدی نداشتیم. همین که بنا به اعلام رئیس قوه قضاییه و رئیس دولت یک شرکت معروف نزدیک به سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز از سامانه نیما دریافت کرد و تعهد ارزی نکرد، نشان می‌دهد نظارت جدی وجود ندارد.

لزوم استقلال و استغناءِ مجلس نسبت به دولت

وی با بیان این‌که ابزارهای نظارتی مجلس گاهی به اهرم‌هایی برای گرفتن امتیازات از دولت تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: معتقدم مجلس باید استقلال و استغناء خودش نسبت به دولت به اثبات برساند. این‌که بوجه مجلس را دولت ارائه دهد و مجلس تصویب کند یا ابتدای هر دوره مجلسی‌ها از دولت که خودش سهامدار عمده خودروسازی‌ها است خارج از نوبت و با قیمت تمام شده یا با تسهیلات خودرو دریافت می‌کنند نخستین گام وامداری مجلس نسبت به دولت است. در همین مجلس یازدهم دیدیم که برخی نمایندگان خودروهایی را از بعضی شرکت‌های خودروسازی دریافت کردند که زیبنده مجلس انقلابی نبود.

نامزد انتخابات مجلس از قائمشهر: سهم ورزش مازندران از اعتبارات ملی ادا نشد +فیلم

معلمی افزود: بر اساس برخی آمارها در ادوار مختلف مجلس بیش از ۷۰ درصد تحقیق و تفحص‌هایی که انجام شد و مجلسی‌ها رأی دادند که این اتفاق بفتد به خانه آخر نرسید. آسیب‌شناسی این که چرا این تحقیق و تفحص‌ها به خانه آخر نمی‌رسد و منجر به ارائه گزارش و قرائت آن در صحن مجلس نمی‌شود، نشان می‌دهد ابزارهای نظارتی مغفول ماندند یا خدای نکرده به ابزاری برای گرفتن امتیاز از دولت تبدیل شدند. بارها دیدیم طرح استیضاح مطرح شد، نمایندگان امضا کردند و اعلام وصول شد، اما نمایندگان اندک اندک امضاها را پس گرفتند. آن‌چه که اتفاق افتاد این است که نظارت مجلس به صورت جدی اعمال نشد.

مجلس؛ رفیق، مردم، ناظرِ دولت

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ تصریح کرد: دغدغه من این است که مجلس به عنوان ناظر دولت ظاهر شود، نه رفیق دولت. مجلس باید در سمت مردم و رفیق مردم باشد.

وی افزود: مردم قدرت نظارتی و قانون‌گذاری خودشان را به نمایندگان واگذار می‌کنند و نمایندگان باید همیشه سمت مردم و برای مردم باشند. رابطه دولت و مجلس نباید رفاقتی باشد، بلکه باید رابطه‌ای نظارتی وجود داشته باشد. دولت باید احساس کند که مجلس نظارت جدی و قوی بر فعالیت آن‌ها دارد.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم درباره راهکارهای اشتغال‌زایی برای جوانان نیز گفت: دولت باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال کند. قانون اساسی پیش‌بینی کرد که دولت نباید به کارفرمای بزرگ و مطلق در کشور تبدیل شود و بخش خصوصی و تعاونی باید تقویت شود. مصادیق متعددی وجود دارد که افراد برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی وارد عرصه‌ای شدند و دنبال مجوزها رفتند. اما سازمان‌ها و دوایر دولتی سنگ‌اندازی کردند و کارشان پیش نرفت. مجلس باید در این زمینه حامی ملت باشد. اگر مشکلات قانونی و سلیقه‌های شخصی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها وجود دارد که مانعه می‌شود، قدرت مجلس می‌تواند جلوی این روند را بگیرد.

چانه‌زنی نماینده برای جذب اعتبارات ملی

معلمی با تاکید بر لزوم چانه‌زنی نمایندگان برای جذب اعتبارات ملی مورد نیاز طرح‌های شهرستانی و استانی اظهار کرد: تراز نمایندگان باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند از اعتبارات ملی برای حوزه انتخابیه‌شان استفاده کنند. برای نمونه در حوزه ورزش ورزشکاران این حوزه انتخابیه افتخارات فراوانی آفریدند، اما از اعتبارات ملی به اندازه افتخاراتی که کسب کردند نتوانستند بهره بگیرند.

وی افزود: امیدوارم نمایندگان مازندران و نمایندگان گیلان و گلستان در کنار هم انسجام پیدا کنند تا اتفاقات خوبی برای منطقه رقم بزنند. باید یک‌دست برای منطقه شمال رشته‌کوه‌های البرز گام بردارند و منابع و اعتبارات ملی باید برای این حوزه انتخابیه و این استان مصرف شود.

لزوم مشارکت انتخاباتی

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ درباره ضرورت حضور مردم در انتخابات گفت: نسل‌های جوان باید در نظر بگیرند که تاریخ ۲۰۰ ساله ایران نشان می‌دهد صرف‌نظر از روی کار بودن هر حکومت در ایران، همیشه کشورمان از سوی اجانب مورد توجه و تاخت‌وتاز بود. این نشان می‌دهد که مشکل نظام نیست. بلکه به دلیل راهبردی بودن ایران و وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و معادن و همچنین قرار داشتن در محور اتصال شرق به غرب، ایران مورد توجه بیگانگان قرار داشت و دارد.

معلمی اظهار کرد: مردم باید بدانند هر کدام یک سرباز برای حف ایران هستند و هر رأی یک تیرو سنگری برای حفظ ایران است. باید برای حفظ ایران وارد صحنه انتخابات شویم. تاریخ ۲۰۰ سال اخیرمان نشان می‌دهد که فقط جمهوری اسلامی اجازه نداد وجبی از خاک ایران جدا شود و به دست دشمن بیفتد. لذا برای حفظ ایران باید در انتخابات شرکت کرد. انتخابات اکنون به صحنه‌ نبرد بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، مصطفی معلمی متولد ۱۳۵۲ در کلاگر محله جویبار، دانش‌آموخته علوم حوزوی و همچنین مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی تاریخ و تمدن ملل اسلامی از واحد علوم و تحقیقات تهران است.

وی با رتبه دانشیاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. معاونت پژوهشی مرکز توسعه پژوهش‌های بین رشته‌ای علوم سلامت و معارف اسلامی و مدیریت گروه تاریخ علوم پزشکی در مقطع دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد، عضو شورای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و عضو بورد تخصصی طب سنتی و تاریخ پزشکی در وزارت بهداشت نیز از دیگر مسئولیت‌های مصطفی معلمی است.

طبق فراخوانی که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز مازندران منتشر شد، برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری این امکان فراهم شده که با حضور در دفتر این خبرگزاری برنامه‌های خود را ارائه کنند.

شورای نگهبان فهرست نهایی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران را منتشر کرد که نام ۴۳۷ نفر از داوطلبانِ حضور در بهارستان در این فهرست دیده می‌شود و از این تعداد نیز برخی افراد از ادامه حضور در رقابت انتخاباتی انصراف دادند.

براساس اعلام استانداری مازندران سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رای برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته شد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت، ۶۴۱ شعبه سیار، یک هزار و ۴۶۸ شعبه شهری و یک هزار و ۷۴۲ شعبه روستایی است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران از حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه این استان در مجموع ۷۴۸ نفر برای تصاحب یکی از ۱۲ کرسی مازندران در مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند که پس از بررسی پرونده‌ها و صلاحیت نامزدها در ۲ مرحله توسط هیئت اجرایی در استان و هیئت نظارت بر انتخابات کشور و همچنین افرادی که انصراف دادند، در نهایت تا این لحظه با آمار جدید ارایه شده از سوی شورای نگهبان ۳۹۲ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ۱۱ اسفند جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha