صف‌آرایی تبلیغاتی نامزدها در کرمان به اوج رسید؛ از کنسرت تا لشکرکشی طایفه‌ای

کرمان - ایرنا - تبلیغات نامزدهای انتخابات به‌ویژه برای مجلس شورای اسلامی این روزها در کرمان به اوج خود رسیده و شیوه های برخی از آنها جالب و قابل تامل‌تر است؛ هرچند سبک کلی آنها تغییراتی نسبت به دوره های گذشته دارد و شهر پاکیزه‌تر مانده است.

به گزارش ایرنا آخرین روز مهلت تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی در استان کرمان در حالی سپری می شود که این افراد با استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی و فضاهای عمومی و مجازی در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند و هر نامزد سعی در ارائه تبلیغ متفاوت برای جذب رای دهندگان دارد.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند به خط پایان خود می رسد و برای نامزدهای ورود به این ۲ مجلس روزهای سرنوشت سازی در پیش است، به همین دلیل تبلیغات کاندیداها نیز اوج گرفته و در برخی شهرهای استان کرمان که از نظام و ساختار قومی و طایفه ای نیز برخوردار هستند، تنور انتخابات آنقدر گرم شده که برخی شب ها باحضور پرشور مردمی چندین خیابان مملو از جمعیت میزبان برنامه های نامزدها است.

برگزاری گردهمایی های انتخاباتی با حضور هواداران و نیز دعوت از برخی شخصیت های کشوری از جمله شیوه های نامزدهاست.

اما نکته قابل تامل و باتوجه به اجرای قانون جدید انتخابات در این دوره با هدف بهره گیری بیشتر نامزدها از صداوسیما، و نیز حکمرانی فضای مجازی، به جز مسائل اجرایی مانند ثبت نام و شیوه تایید صلاحیت ها، در بخش تبلیغات نامزدها نیز شیوه های سنتی و قدیمی تقریبا رنگ باخته و نامزدها به سمت تبلیغات با رویکرد و ابزارهای نوین رفته اند.

اگر در شهرها و روستاها گشتی بزنیم دیگر مثل سابق انبوه عکس، پوستر و بنر تبلیغاتی بر روی در و دیوار اماکن عمومی، منازل، خیابان ها و کوچه ها دیده نمی شود و بسیار کمتر شده؛ قسمت عمده ای از تبلیغات به سمت فضاهای رسانه ای و مجازی رفته است.

حرکت نامزدها برای تبلیغ در فضای مجازی

آنچه تا اینجا روشن شده این است که خود نامزدها نیز تمایل بیشتری برای تبلیغ و دیده شدن در فضای دیجیتال و رسانه های تصویری دارند و این را می توان از تولید محتوای تبلیغی توسط کاندیداها در شبکه ها اجتماعی و فضای مجازی مشاهده کرد زیرا این افراد از سهم سبد رسانه ای شهروندان و درگیری آنان با فضای مجازی مطلع هستند.

در اختیار گذاشتن کانال های تبلیغاتی تلویزیون برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط صدا و سیما نیز در این دوره حرکت جدیدی برای آشنایی و ارتباط بیشتر و بهتر مردم از نامزدها انتخابات است که با استقبال خوبی مواجه شده است.

مشاهده میدانی و فضای مجازی نیز نشان می دهد در استان کرمان ۲ چهره متفاوت تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم خورده است به طوری که در مناطق جنوبی و شرقی شاهد حضور پررنگ تر هواداران برخی نامزدها و برگزاری متینگ های پرشور خیابانی در مقایسه با دیگر نقاط استان هستیم.

شور بیشتر تبلیغاتی در جنوب و شرق

در مناطق جنوبی و برخی مناطق شرق استان، فضای تبلیغ تقریبا متفاوت است و نامزدها ترجیح داده اند ضمن اقدامات رسانه ای، با برگزاری گردهمایی های بزرگ، تبلیغات عمومی و چهره به چهره را به شکل گسترده در دستور کار قرار دهند، به همین دلیل حتی از روزهای قبل از آغاز مهلت تبلیغات انتخابات شاهد برگزاری تجمع های تبلیغاتی به شکل لشکرکشی هواداران به ویژه توسط نامزدهای شناخته شده و سرشناس در شهرستان های جنوبی کرمان هستیم.

ستادها و لیدرهای نامزدهای انتخابتی در جنوب کرمان که هرکدام سعی دارند هواداران خودشان را پرشورتر و پرجمعیت تر نشان دهند با انتشار کلیپ ها و تصاویر در فضای مجازی تعداد طرفداران کاندیدای مورد نظر خود را انبوه تر به تصویر می کشند و حتی برخی نامزدهایشان در سخنرانی ابتدا با همین جملات شروع می کنند که «اینهمه جمعیت کجا بوده»؛هرچند در برخی جاها از آمارهای غیرواقعی و عبارات غلوآمیز هم استفاده می شود.

اعیاد شعبانیه و مناسبت های مذهبی هم بهانه مناسبی بود تا نامزدها به عناوین مختلف گردهمایی ها و میتینگ های انتخاباتی و تبلیغاتی خود را در فضایی شاد و با برنامه های مفرح و حضور خواننده های سرشناس ملی و استانی برگزار کنند؛ بهره گیری از موسیقی های شاد نیز در این زمینه مشهود بوده است.

صف‌آرایی تبلیغاتی نامزدها در کرمان به اوج رسید؛ از کنسرت تا لشکرکشی طایفه‌ای

در این شرایط، محیط های فرهنگی مانند دانشگاه ها نیز محلی برای برگزاری مناظره ها و جلسات پرسش و پاسخ با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه است که نامزدهای انتتخابات با حضور در این محافل به ارائه کارنامه و برنامه های تبلیغی خود می پردازند.

البته بیشتر کاندیداها، به ویژه نامزدهای سرشناس تر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان تبلیغ چهره به چهره را در دستور کار خود قرار دارند و در فضای عمومی مانند استادیوم های ورزشی، مراسم و تجمع ها حاضر می شوند و از نزدیک با شهروندان به گفت و گو و ارائه نظر می پردازند.

نامزدهایی که در کسوت نمایندگی فعلی و سابق مجلس شورای اسلامی حضور دارند نیز با ارائه دستاوردها و کارنامه خود در قابل پوستر، بنر و کلیپ در فضای عمومی و مجازی نیز سعی در جذب رای دهندگان دارند.

حضور افراد شرسناس مانند هنرمندان، ورزشکاران و چهره های بعضا شاخص استان کرمان در ستاد نامزدها یا اظهار حمایت از نامزدهای خاصی در فضای مجازی نیز از شیوه هایی به شمار می رود که برای جلب آرای مردم در دستور کار برخی نامزدها قرار گرفته است.

آنچه در این دوره از تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تا بدین جا مشاهده شده است، نشان می دهد سمت و سو و شیوه تبلیغ از مسیرها و ابزارها قدیمی به سمت راهکارها و فناوری های جدید رفته است و تبلیغات در فضای مجازی نمود و مخاطب بیشتری دارد.

در مرکز استان اما قدری فضا در مقایسه با گذشته دگرگون است؛ از طرفی برخی نامزدها به دنبال برگزاری کنسرت با حضور بعضی خوانندگان و گردهم آوردن جوانان بودند و برگزاری کنسرت با حضور جوانان شکل و شمایل ویژه ای به شیوه های انتخاباتی آنان داده است.

درودیوارهای شهر کرمان نیز مثل دوره های قبل و پرحجم، درگیر پوسترهای انتخاباتی نشده است؛ هرچند شاهد تصاویر بزرگ برخی چهره های شاخص تر هستیم.

این دوره از انتخابات شاهد رقابت تنگاتنگ درون گروهی نیز در حوزه انتخابیه کرمان و راور هستیم و درحالی که تنها ۲ کرسی وجود دارد، اصولگرایان چند نامزد مطرح و سرشناس را معرفی کرده اند و تا امروز هیچکدام به نفع دیگران کنار نرفته است.

به نظر می رسد نامزدها به ویژه سرشناس تر ها با تمرکز بر حضور در جمع ها و تشکل های نخبگی یا صنفی، حضور میدانی در شهرها و روستاها و نیز تمرکز بر فعالیت مجازی و رسانه ای را ترجیح داده اند و تمرکز برنامه هایشان را در این چارچوب گذاشته اند.

استان کرمان در ۹ حوزه انتخابیه، ۱۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha