رئیس بنیاد ایران‌شناسی: شرق‌شناسان روس برخلاف غربی‌ها دنبال سوءاستفاده نبودند

مسکو- ایرنا- رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: مطالعات اسلام‌شناسی در غرب با هدف شناخت نقاط ضعف و قوت مسلمانان شکل گرفت تا از این مطالعات برای تضعیف جهان اسلام استفاده کنند و حال آنکه فعالیت شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان روسیه با هدف خدمت به علم و شناخت زوایای تمدنی از جمله تمدن ایران بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین رجبی دوانی چهارشنبه در هفتمین همایش ایران‌شناسان و استادان روس زبان و ادبیات فارسی که با حضور سفیر ایران در مسکو، رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه و جمعی از صاحب‌نظران روس برگزار شد، به برخی تلاش‌ها در حوزه اسلام هراسی اشاره و بر اهمیت کار متخصصان دانشگاهی در این عرصه تأکید کرد.
وی در این باره گفت:‌ برخی در اروپا پس از شکست از مسلمانان، با انتشار ترجمه ادعایی خود از قرآن کریم، مصادیق کفر و مباحث غیرواقع را به مردم این قاره عرضه کردند تا ارتباط مردم این قاره با اسلام و نیز از نفوذ و گسترش اسلام جلوگیری کنند.
به گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی، پس از شکست اروپا از مسلمانان در اسپانیا، آنها با هدف شناخت نقاط ضعف و قوت مسلمانان به مطالعه تاریخ و تمدن جهان اسلام پرداختند تا از این مطالعات برای تضعیف مسلمانان استفاده کنند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی: شرق‌شناسان روس برخلاف غربی‌ها به دنبال سوءاستفاده نبودند

رجبی دوانی ادامه داد: در این حرکت که ‌نگاه‌های تقابلی و حذفی محوریت داشت؛ اروپایی‌ها مطالعاتی را آغاز کردند و پس از آنکه به دنبال رنسانس، ساخت سلاح‌های آتشین و جریان استعماری اروپای غربی، بر مسلمانان و دیگر ملل غلبه یافتند، مطالعات آنها به تدریج رنگ و بوی علمی پیدا کرد.
رئیس بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: مطالعات اسلام‌شناسی در غرب پس از تسلط اروپایی‌ها بر دیگر ملت‌ها از جمله جهان اسلام،‌ به شرق‌شناسی تبدیل شد و علاوه بر کشورهای مسلمان،‌ کشورهای دیگر را نیز در بر گرفت.
وی ادامه داد: در بررسی آثار شرق‌شناسان روسی، اهداف سوء شرق‌شناسان غربی را نمی‌بینیم و این بررسی نشان می‌دهد که روس‌ها با هدف خدمت به علم و شناخت زوایای تمدنی ایران، مطالعات خود را در حوزه ایران‌شناسی شکل دادند و این تفاوت و تمایز بین سبک مطالعات در روسیه با اروپای غربی و آمریکا وجود دارد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی: شرق‌شناسان روس برخلاف غربی‌ها به دنبال سوءاستفاده نبودند

ایران شناسی را نباید به عصر ایران باستان محدود کرد
رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نباید ایران شناسی را به عصر ایران باستان محدود کرد، گفت: تاریخ، فرهنگ، تمدن،‌زبان،‌خط و نظام اقتصادی و سیاسی مورد توجه علاقه‌مندان تاریخ ایران باستان بوده است اما خروجی آنها هرچند ارزشمند است و به گسترش دامنه علم کمک می‌کند، مربوط به گذشته است.
وی ادامه داد: ماندن در گذشته کافی نیست و برای اینکه به سعادت بشر توجه کنیم، مطالعات ایران شناسی نباید به گذشته محدود شود، بلکه باید ایران امروز نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
رئیس بنیاد ایران شناسی گفت:‌ ایران با برخورداری از تمدنی دیرینه، پس از انقلاب اسلامی تحول بزرگی را شاهد بوده است و علاوه بر ایستادگی و مقاومت دربرابر زورگویی قدرت‌ها،‌به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته است.
وی با اشاره به تحولات بین‌المللی، تحرکات ضدروسی غرب را یادآور شد و با اشاره به سلطه غرب بر رسانه‌های مهم بین‌المللی گفت: امروز تعداد افرادی در جهان که رویکردهای روسیه را تأیید می‌کنند یا بی‌طرف هستند از مخالفان بیشتر است اما غرب با سلطه رسانه‌ای خود به گونه ای تداعی می‌کند که کل جهان علیه روسیه است و این رویکرد نادرست رسانه‌ای در جهان در قبال ایران نیز وجود داشته است.
رجبی دوانی با اشاره به تاریخ معاصر ایران گفت: مردم ایران در دوره پهلوی از تحقیر رنج می‌بردند اما انقلاب اسلامی با پیشرفت‌ها و تحول در عرصه‌های مختلف مانند هسته‌ای،‌ ژنتیک و نانو همراه بود و این امر، تبلیغات 400 ساله غرب مبنی بر ضرورت بی توجهی به دین را باطل کرد و گویای آن بود که دین در زندگی بشری نه تنها باعث عقب‌ماندگی نمی‌شود بلکه باعث رشد و اعتلای کشورها در عرصه‌های مختلف است.
وی با اشاره به سکوت برخی کشورهای غربی درباره نسل کشی در نوار غزه و حمایت آنها از رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان مظلوم فلسطین، این وضعیت را متأثر از کنار گذاشته شدن دین و اخلاق در سیاست عنوان کرد.

علاقه‌مندی به همکاری مشترک با روسیه
رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه با ابراز علاقه به توسعه همکاری‌های پژوهشی و مطالعاتی بین ایران و روسیه،‌آمادگی این بنیاد را برای ایجاد رشته‌های مشترک آموزش عالی، چاپ نسخ خطی ایران و اسلام که در روسیه نگهداری می‌شوند و نیز انتشار نشریات علمی مشترک اعلام کرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی: شرق‌شناسان روس برخلاف غربی‌ها به دنبال سوءاستفاده نبودند

نقش مهم ایران شناسان روس در مناسبات دوجانبه
مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی در این نشست، نقش ایران‌شناسان روس را در توسعه مناسبات دوجانبه مهم توصیف کرد و گفت:‌ ایران شناسان نقش برجسته ای در ارائه تصویر صحیح از ایران دارند و ما نیز تصویر درستی از روسیه را ترسیم می‌کنیم تا مانع از پیشبرد اهداف دشمنان روابط دو ملت و ایجاد بدبینی و اختلاف شود.
حسن خلج منفرد افزود: ایرانیان در انقلاب اسلامی، ندای استقلال و آزادی سر دادند و در 45 سال گذشته، مبارزه خود را ادامه داده‌اند و تحریم‌ها و سختی‌ها را متحمل شده‌اند تا استقلال کشور را حفظ کنند و آزادانه با کشورهای مورد نظر خود پیمان دوستی ببندند.
این نشست به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و در محل سالن تشریفات این سفارت در مسکو برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha