۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۴
کد خبر: 85392847
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تایوان اقدام «منطقی» پکن را در قبال مرگ دو شهروند چینی خواستار شد

تهران- ایرنا- تصمیم ژاپن در مورد افزایش گشت و کنترل در آب‌های مورد مناقشه، تایپه را بر آن داشت تا از پکن بخواهد با سانحه‌ای که به مرگ دو شهروند چینی در تعقیب و گریز توسط گارد ساحلی تایوان منجر شد، «منطقی» برخورد کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، چن چیان‌جن نخست وزیر جزیره با درخواست از پکن برای برخوردی «منطقی» بر حفاظت از «آب‌های سرزمینی» تاکید کرد.

وی افزود: هر دو طرف «مناطق دریایی محدود و ممنوع» از سال ۱۹۹۲را می‌شناسند. ما به حفاظت از این مناطق دریایی برای تضمین امنیت در آب های سرزمینی و حقوق ماهیگیرانمان ادامه خواهیم داد.

چن چیان‌جن ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند منطقی و منصفانه عمل کنند و برای تضمین امنیت آب‌های «کینمن- شیامن» همکاری کنند تا مردم دو طرف این تنگه بتوانند به شکلی صحیح و منظم گفت‌وگو داشته باشند.

کینمن مجمع‌الجزایر مسکونی در جنوب تایوان است که در فاصله نزدیکی به شیامن شهر بندری در جنوب شرق چین و در آب‌های فوجیان قرار دارد. به این ترتیب غیرمعمول نیست که کشتی‌های چینی و تایوانی به طور تصادفی از مرز تعریف شده بین این دو عبور کنند.

هفته گذشته دو نفر از خدمه چینی یک قایق در آب‌هایی که تنها پنج کیلومتر از شیامن فاصله داشت در حین گریز از تعقیب گارد ساحلی تایوان به دلیل ورود به منطقه ممنوع کشته شدند. پس از آن چین گشت‌زنی‌های بیشتری را در آب‌های مورد مناقشه اعلام کرد.

گارد ساحلی تایوان از اقدامات خود در جریان تعقیب و گریز که منجر به تصادف مرگبار شد دفاع کرد و گفت خدمه چینی از همکاری با مجریان قانون خودداری کردند.

دیروز (دوشنبه) نیز گارد ساحلی چین برای بررسی جزئیاتی در مورد کاپیتان و مسافران برای مدت کوتاهی سوار کشتی‌های تفریحی تایوانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha