گام‌های جهادی دولت برای تعریض جاده کندوان

نوشهر- ایرنا- اختصاص حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار، تقویت امکانات و رفع بسیاری از مشکلات و موانع به منظور شتاب بخشی در روند اجرای طرح ملی تعریض جاده چالوس بنا به گفته نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران از مهم ترین برنامه های دولت برای بازسازی محور کندوان است.

به گزارش ایرنا، در دوم بهمن ماه جاری نشستی به همین منظور با حضور شماری از مسوولان به ویژه مدیرکل ساخت و توسعه راه های شمال کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران و نماینده شرکت ساخت و توسعه زبناهای حمل و نقل کشور در کارگاه این طرح ملی واقع در بخش مرزن آباد چالوس برگزار شد.

در این نشست از سوی پیمانکاران، مشکلاتی مانند توقف فعالیت کارخانه آسفالت، نداشتن اسناد مالکیت اراضی در مسیر اجرای طرح و اختلاف اشخاص با ادارات، بروز موانع در آزادسازی حریم، کم کاری برخی از ادارات در جابه جایی مستحدثات، شرایط نامساعد جوی، ترافیک پرحجم و اعتبار را از مهم ترین مشکلات عمده در روند اجرای این طرح برشمردند.

عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح منجر شد.

رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی بوده که برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.

گام‌های جهادی دولت برای تعریض جاده کندوان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران آن زمان در این نشست گفته بود اجرای طرح ملی چهار خطه کردن مرزن آباد - دزدبن یکی از طرح های ملی استان مازندران بوده که متاسفانه سال ها زمانبر شده است.

احمد توکلی افزود : کندوان جزو نخستین راه های کشور است که آن زمان در بدترین شرائط احداث شد که متاسفانه هم اینک به علت نبود برنامه ریزی، کوتاهی مسوولان ادوار گذشته و عدم هماهنگی های لازم میان دستگاه های اجرایی مرتبط، روند اجرای این طرح امروز به چنین سرنوشتی دچار شده است که پذیرفتنی نیست.

وی توضیح داد: چرا مسوولان آن زمان باید اجازه می دادند در برخی از نقاط حریم این محور دکه های زیادی مستقر شود و هم اینک همین دکه داران ادعای مالکیت می کنند و این طرح متاسفانه تاریخی شده و بارها نشست بابت این موضوع گذاشته شده است.

معاون استاندار مازندران تاکید کرده بود که مدت یک ماه باید موضوع موانع و مشکلات روند اجرایی این طرح مشخص و مشکلات آن هم برطرف شود و فرماندار شهرستان هم باید به عنوان دستگاه نظارتی پی گیر مصوبه های نشست امروز باشد.

گام‌های جهادی دولت برای تعریض جاده کندوان

حسن تنها، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر اختصاص حدود ۱۷۰ میلیارد ریال بابت شتاب بخشی در روند اجرای طرح بلکه گام هایی هم بابت تقویت ماشین آلات و نیروی انسانی برداشته شد.

وی افزود : دست کم ۲ گروه هر گروه به تعداد ۱۰ نفر برای فعالیت در روند اجرای این طرح افزوده شدند و هم اینک عملیاتی مانند زیرسازی و روسازی بعد از کیلومتر پنج در این طول این مسیر در حال انجام است و نکته دیگر صورت جلسه ای با پیمانکاران آسفالت برگزار و از آنان خواسته شده از صفر تا ۱۰۰ اختلاف سطح ارتفاع گام نخست این پروژه تا پیش از سال جدید به پایان برسانند تا شاهد مشکلاتی مانند ترافیک پرحجم و گلایه خیلی از اهالی روستاها در پیرامون محور کندوان برای عبور و مرور نباشیم.

این مسوول خاطرنشان کرد : نشستی هم با دادستان عمومی و انقلاب بخش مرزن آباد هفته پیش بابت آزاد سازی حریم از سوی مالکان که ۱۳ مورد بوده برگزار شد و ۶ مالک موافقت کردند و حریم را آزاد سازی نمودند و هفت مورد دیگر هم مانده که امیدوارم به زودی به قانون تمکین کنند و مسیر را برای اجرای عملیات آزاد کنند.

طبق گزارش پیمانکار این طرح ملی، پنج کیلومتر نخست این طرح ملی به پایان رسیده و حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جاده چالوس - کرج (کندوان) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha