اجرای اصلاح الگوی کشت در کهگیلویه وبویراحمد نیازمند همکاری همه سازمان  ها است

یاسوج-ایرنا-رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: اجرای موفق اصلاح اگلوی کشت با توجه به ارتباط با دیگر سازمان ها نیازمند همکاری همه سازمان ها به خصوص استانداری استان است.

به گزارش ایرنا، الگوی کشت طرحی است که سال هاست در جوامع پیشرفته و بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود تا به کمک این روش بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی رفع شود چرا که استفاده از الگوهای کشت صحیح سبب حفظ منابع تولید برای آیندگان می گردد و میزان مصرف انرژی و آب را کاهش می دهد به همین خاطر دولت سیزدهم، اجرای "الگوی صحیح کشت" را در مهر ۱۴۰۱ به سازمان های جهاد کشاورزی در سراسر کشور ابلاغ شده تا گامی در جهت افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع، امنیت غذایی و تولید پایدار و مطمئن انجام گیرد.

اصلاح الگوی کشته بدنبال اینست که چه محصولی تولید کنیم؟ چقدر تولید کنیم؟ کجا (مکان) تولید کنیم؟ تا کی (زمان) تولید کنیم؟ نیاز کشور و یا نیاز استان چه مقدار است؟ وضعیت منابع تولید چگونه است؟ پتانسیل تولید چقدر است؟

"نصرت الله حیدرپور" روز دوشنبه در همایش "مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت در استان کهگیلویه و بویراحمد" در سالن ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: فرماندی ها، بخشداری ها، شرکت آب منطقه ای، دانشگاه ها، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک کشاورزی و صندوق بیمه با مدیریت استانداری لازم است برای اجرای الگوی کشت در استان اقدامات لازم را برای اجرای این الگو در استان دنبال کنند.

حیدرپور به ضرورت تشکیل دبیرخانه الگوی کشت در استان اشاره کرد و افزود: علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی، تامین به موقع آب مورد نیاز این الگو توسط آب منطقه ای، منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک کشاورزی تسهیلاتی ویژه برای اجرای این طرح در استان تامین و پرداخت کنند.

مطابق با برنامه ابلاغی رئیس جمهور به استان ها لازم است دبیرخانه اصلاح الگوی کشت در همه استان ها برگزار شود و هر دو هفته یکبار به ریاست استانداری تشکیل شده و گزارش ها اطلاع رسانی شود این در حالی است مطابق با رصد اخبار استان توسط خبرنگار پیگیر ایرنا، تاکنون پس از گذشت یکسال چنین دبیرخانه ای در استان تشکیل نشده است و طرحی با این اهمیت که یکی از افتخارات دولت سیزدهم است اقدام لازمی صورت نگرفته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به الزامات فرابخشی اجرای الگوی کشت در استان گفت: ارائه برنامه چند ساله صادرات محصولات کشاورزی ضرورت دارد، تببین تعرفه های متفاوت انرژی با رویکرد حمایت و تشویق بهره برداران، تببین تعرفه های آب بها با رویکرد حمایت از بهره برداری برای اجرای درست الگوی کشت ضرورت دارد.

حیدرپور دیگر الزامات فرابخشی را برشمرد و ادامه داد: شناسنامه دار شدن و تهیه نقشه کاداستر بهره برداری های کشاورزی، هدفمندکردن بیمه محصولات کشاورزی و تحویل حجمی آب به کشاورزان باید صورت گیرد اگرچه لازم تکلیف چاه های غیرمجاز در استان مشخص شود چرا که نظارتی بر الگوی کشت در زمین های بهره مندی از چاه های غیرمجاز مقدور نخواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha