۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85389684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دوخم کشتی همدان در برزخ تصمیم‌گیری

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۹
کد خبر: 85389684
دوخم کشتی همدان در برزخ تصمیم‌گیری

همدان- ایرنا- پس از کناره‌گیری حمیدرضا یاری آخرین رئیس هیات کشتی همدان، تا به امروز نه از برگزاری مجمع انتخاباتی برای تعیین رئیس جدید خبری است و نه برنامه هدفمند که بتواند ورزش اول این استان را از بلاتکلیفی خارج کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش کشتی همدان مملو از افتخارات ارزنده است، موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر دیده نشد و به تاریخ پیوست.

تاریخ‌سازی مسعود مصطفی جوکار در المپیک ۲۰۰۴ آتن، مدال آوری‌های صادق گودرزی در ۲ دوره المپیک، نشان نقره سعید ابراهیمی در مسابقات ۲۰۰۷ جهان، طلایی شدن صادق گودرزی و جمال میرزایی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو و مدال آسیایی میثم مصطفی جوکار جزو افتخارات شاخص کشتی همدان به شمار می‌رود.

با وجود سابقه درخشان کشتی همدان، این ورزش درگیر حواشی متعدد شده و اختلاف سلیقه‌ها، "منم منم"ها و مشکلات مالی و سوءمدیریت‌ها بر آن سایه افکنده است.

باید بپذیریم کشتی محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی ایرانی‌ها و به نوعی ورزش اول کشورمان، از قدیم الایام در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران با اقبال زیادی مواجه بوده و قهرمانان زیادی از این خطه به ورزش کشور معرفی شده‌اند.

بنابراین حق مردم کشتی دوست همدان نیست که این ورزش با چالش‌های متعدد مواجه شود به طوریکه اکنون رسیدن به مدال‌های آسیایی، جهانی و المپیک آرزو نیست بلکه پیوستن به صف اول ترکیب تیم ملی به رویایی بزرگ تبدیل شده است.

امروز نیز بلاتکلیفی یقه کشتی استان همدان را گرفته و با گذشت ماه‌ها از استعفای حمیدرضا یاری رئیس قبلی، همچنان مجمع انتخاباتی آن برگزار نشده است.

با وجود اینکه بعد از خداحافظی حمیدرضا یاری رئیس سابق هیات کشتی استان همدان فراخوان ثبت نام مجمع انتخاباتی کشتی منتشر شد و نفراتی نام نویسی کردند، اما تا به امروز این هیأت در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد و خبری از برگزاری مجمع انتخاباتی نیست.

هر چند در ماه‌های اخیر ولی بهاریان با قبول سرپرستی هیأت کشتی همدان، در به آرامش رساندن این ورزش و نیز اصلاح برخی نواقص به خوبی ورود کرده اما تا زمانی که این هیأت رئیس خود را معرفی نکند، نمی‌توان برای آینده این ورزش برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کرد.

در نام نویسی نامزدهای هیات کشتی همدان، وحید بیگم جانی تنها فردی بود که باقی ماند اما مجمع بنا به دلایلی که هنوز هم برای جامعه کشتی قابل هضم نیست، برگزار نشد.

در نام نویسی نامزدهای ها ت کشتی همدان، وحید بیگم جانی تنها فردی بود که باقی ماند اما مجمع بنا به دلایلی که هنوز هم برای جامعه کشتی قابل هضم نیست، برگزار نشد.

همین مساله موجب شد تا بیگم جانی شکایت خود را به سازمان بازرسی ببرد اما طبق آخرین اخبار دریافتی، هنوز پاسخی ارائه نشده است.

طبق قانون وحید بیگم جانی که در موعد مقرر در انتخابات ثبت نام کرد، باتوجه به انصراف مابقی نامزدها، تنها فرد حاضر در مجمع انتخاباتی است. موضوعی که فدراسیون اصرار به لغو و نام نویسی مجدد از نامزدهای متقاضی دارد اما قانون حق را به بیگم جانی می‌دهد.

با این حال سازمان بازرسی به عنوان نهاد نظارتی و بررسی تخلفات، باید تصمیم نهایی را باتوجه به شکایت بیگم جانی ارائه بدهد و همه منتظر این تصمیم هستند.

متأسفانه برنامه ریزان مجمع انتخاباتی هیأت‌های ورزشی استان همدان در چند مورد از مجامع ضعیف ظاهر شده و شائبه‌هایی را ایجاد کردند که نظیر آن در تکواندو و آمادگی جسمانی نیز دیده شد.

هر چند تخلفات محرز مجامعی همچون آمادگی جسمانی با وساطت برخی بزرگان ورزشی مورد پیگیری قرار نگرفت اما اکنون مهم‌ترین مساله، رشته کشتی است که حتی رسیدن به دوبنده تیم ملی هم برای این استان به آرزو تبدیل شده است.

دوخم کشتی همدان در برزخ تصمیم‌گیری


وفایی پور کهنه کار، تنها امید همدان در تیم ملی

باتوجه به سن و سال هادی وفایی پور، بعید است این کشتی گیر پرتلاش به سال‌های بعد از المپیک ۲۰۲۴ پاریس بتواند در وزنی که حسن یزدانی هست به دوبنده اصلی تیم ملی برسد.

هادی وفایی پور تنها کشتی گیر همدانی حاضر در تیم ملی، در بهترین حالت بتواند با یک نشان از مسابقات قهرمانی آسیا، و وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی را تحویل حسن یزدانی بدهد. کشتی‌گیری که هم اکنون ریکاوری بعد از عمل را انجام می‌دهد و همه ایران بسیج شده تا او به المپیک ۲۰۲۴ پاریس برسد.

اردوی تیم ملی کشتی آزاد کشور نیز در حالی از جمعه گذشته آغاز شده که از همدان تنها هادی وفایی به تیم ملی دعوت شد و خبری از مهدی حاجیلوئیان و دانیال شریعتی و سایرین نیست.

در رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام یاریگین، در شهر کراسنویارسک روسیه، مهدی حاجیلوئیان نماینده ایران در وزن ۹۲ کیلوگرم در دور نخست به مصاف مالاچدبیروف از روسیه رفت و هفت بر ۲ شکست خورد و حذف شد تا همین بهانه‌ای برای عدم دعوت مجددش به اردوی تیم ملی شود.

وفایی پور هم این روزها نان قهرمانیش در مسابقات کشتی آزاد کشور را می‌خورد و فدراسیون نیز قرار است او را روانه مسابقات قهرمانی آسیا کند.

او قرار است شانزدهم اسفندماه در رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام یاشاردوغو ترکیه شرکت کند، مسابقه‌ای که محکوم به پیروزی است.

کادر فنی تیم ملی نیز مسیر رسیدن به المپیک را برای این کشتی گیر همدانی سخت کرده است. در وهله نخست اینکه علی سوادکوهی رقیب وفایی پور به تیم ملی دعوت شد. موضوع بعدی اینکه وفایی پور اگر می‌خواهد به المپیک برسد باید همه حریفان داخلی از جمله حسن یزدانی دارنده هشت نشان جهانی و المپیک را هم شکست بدهد، موضوعی که بیشتر شبیه یک رویا است تا واقعیت.

اردوی تیم ملی هم رویا شد

اگر تا همین یکی دو سال اخیر رسیدن به دوبنده اصلی تیم ملی برای اهالی کشتی همدان به رویا تبدیل شده بود، اکنون دعوت به اردوی تیم ملی بزرگسالان هم برای همدانی‌ها به رویا بدل شده است.

در دور جدید اردوی تیم ملی کشتی آزاد کشور، فقط هادی وفایی پور از همدان دعوت شده و خبری از مهدی حاجیلوئیان هم نیست تا نشان دهد که همچنان در مسیر افت قرار داریم.

نکته جالب توجه دعوت از ۲ کشتی گیر کردستانی به اردوی تیم ملی است، استانی که به لحاظ امکانات، سابقه درخشان در عرصه کشتی، مربیان سازنده و ده‌ها امتیاز دیگر، بسیار پایین‌تر از همدان است.

مازندران با ۱۸ کشتی گیر همچنان در اردوی تیم ملی کشتی بزرگسالان آقایی می‌کند، تهرانی‌ها هم با هفت کشتی گیر جایگاه قدرتمند خود را حفظ کرده‌اند.

انتظار می‌رود مدیریت ورزش استان همدان هرچه سریعتر به وضعیت این رشته محبوب رسیدگی کند و اجازه ندهد سرنوشت رشته‌هایی همچون فوتبال، بسکتبال و ... که به نابودی کشیده شد، تکرار شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha