فجر انقلاب؛ روند  رو به رشد اتصال مناطق روستایی فارس به اینترنت

شیراز-ایرنا-آخرین آمار مربوط به اتصال روستاهای بالای ۲۰خانوار فارس به اینترنت نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بمناسبت دهه فجر دسترسی ۲۹روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار ۵۸۰ میلیارد ریال فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اتصال خوب و با کیفیت روستاها به اینترنت موجبات رفاه بیشتر در روستاها را فراهم می‌کند و مانع از مهاجرت روستانشینان به شهر خواهد شد.

روستاهای کدام استان‌ها بیشترین اتصال به اینترنت را دارند؟

از این رو اتصال روستاها در مناطق مختلف کشور به شبکه ملی اطلاعات در طول ۲سال گذشته در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گرفته و بر اساس اعلام مسئولان مربوطه بیش از پنج‌هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در طول این مدت به اینترنت متصل شده‌اند.

طبق آخرین گزارشات روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس بیشترین میزان اتصال به اینترنت را دارند.

استاندار فارس معتقد است در صورت تقویت روستاها، افراد خارج از محدوده روستا و حاشیه‌نشین به درون روستا باز می‌گردند، از این رو باید تمام تلاش‌ها بر جلوگیری از مهاجرت به حاشیه‌ شهر شیراز متمرکز شود و این کار با تقویت زیرساخت‌های روستایی ممکن خواهد شد.

مشاور وزیر ارتباطات و مجری طرح توسعه خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم شهریورماه سال جاری از برنامه‌ریزی برای اتصال ۳۱۲روستای بالای ۲۰خانوار باقیمانده فاقد اینترنت در فارس به شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

به گفته متولیان امر تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰روستای فارس از امکانات اینترنتی محروم بودند که با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در طول ۲سال گذشته انجام شده تاکنون حدود ۳۴۰ روستا از این مجموع به شبکه ملی اطلاعات وصل شده‌اند.

فجر انقلاب؛ روند  رو به رشد اتصال مناطق روستایی فارس به اینترنت

اتصال ۲۹ روستای دیگر استان فارس به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار ۵۸۰ میلیارد ریال

اخیراً هم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از اتصال ۲۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی این روستاها به اینترنت پرسرعت همراه با اعتبار ۵۸۰ میلیارد ریال از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده است.

حمید سلیمان پور در این باره افزود: با احداث ۱۰ سایت جدید و ارتقای ۹ سایت موجود، دسترسی اینترنت پرسرعت همراه برای ۲۹ روستای دیگر استان فارس با جمعیت ۱۰ هزار و ۵۹۶ نفر در قالب سه هزار و ۱۲۹ خانوار فراهم شده است.

کدام روستاها اخیراً متصل شده‌اند؟

سلیمان‌پور روستاهای چهارطاق، اسماعیل آباد و دولت آباد از توابع شهرستان مرودشت، روستای گنجه ای از توابع شهرستان کوهچنار، روستاهای گویم و چناربرگ از توابع شهرستان ممسنی، روستاهای میرحسنی و خلیفه ها از توابع شهرستان لامرد، روستاهای بیشه زرد، حاجی آباد و ابوعسکر از توابع شهرستان قیر و کارزین را روستاهای جدیدی برشمرد که با بهره‌برداری از شش سایت جدید توسط ایرانسل به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

وی روستای مز از توابع شهرستان خنج، روستای بنکوی عشایری میرکی از توابع شهرستان فسا، روستاهای مزرعه سنگ بر، هرگان، علی آباد، چاه سوارآغا و عربو از توابع شهرستان نی ریز، روستای علاء الدوله از توابع شهرستان سروستان، روستاهای بیدکرز و قره کنار از توابع شهرستان ممسنی، روستاهای عطابخش غنی، تنگ طاها ، ده بالا (ده ملکو) و ماسالاری (تیاب) از توابع شهرستان داراب، روستاهای میگلی، سمنگ و انارمهر از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای ظهراب آباد از توابع شهرستان کازرون را روستاهای جدیدی نام برد که با احداث چهار سایت جدید و ارتقای ۹ سایت موجود توسط همراه اول به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس، مبلغ هزینه شده برای افتتاح این سایت‌ها را ۵۸۰میلیارد ریال از محل منابع طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «USO» اعلام کرد.

چه روستاهایی در اولویت هستند؟

با این حال یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ادامه این پروژه در دولت سیزدهم رعایت هرچه بیشتر اصل عدالت در توسعه ارتباطی است، در حقیقت مقرر شده استان‌هایی که در این پروژه درصد پیشرفت پایین‌تری داشته‌اند، در اولویت قرار گرفته و در آنجا کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

عمده روستاهای تحت اجرای این طرح، جزو روستاهایی هستند که از نظر وجود زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که الزامات ایجاد پوشش اینترنت است، در مضیقه بوده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha