۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85379531
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85379531
راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

زنجان - ایرنا - ورزش راگبی در استان زنجان اگرچه نوپا و نیازمند حمایت است اما با ظرفیت‌های موجود روند رو به رشد و توسعه را طی می کند و در حال حاضر به دنبال زمین اختصاصی است تا به جایگاه درخور و شایسته خود برسد و بر اساس هدفگذاری انجام شده به قطب راگبی شمالغرب کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ راگبی نیز مانند دیگر رشته های ورزشی هیجان انگیز، پرجنب و جوش، جذاب و موجب سلامت جسم و روان است که به صورت گروهی ۱۵ نفره یا هفت نفره و در زمین چمن مستطیلی شکل و با توپ تخم مرغی شکل انجام می‌شود.

برخلاف ظاهر این بازی که از سوی عده ای، ورزش خشن و آسیب زا معرفی می‌شود اما واقعیت این است که فعالیت در تقریبا همه رشته های ورزشی ممکن است برخی خطرات را نیز در پی داشته باشد، اما مزایای آن بیش از آسیب هاست که با رعایت اصول ورزشی به حداقل می رسد.

راگبی موجب تقویت قدرت بدنی ورزشکاران شده و بسیاری از مهارت‌های فردی شامل یادگیری، سختکوشی، کار گروهی و مهارت‌های اجتماعی را افزایش می دهد.

راگبی ورزشی نوپا و در حال توسعه است که زیر نظر انجمن راگبی کشور در فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کند. خاستگاه ورزش راگبی کشور انگلستان است و در ایران این ورزش قبل از انقلاب به صورت غیررسمی انجام می شد، ‌ بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۵ به طور جدی به آن پرداخته نشد و با افت و خیزهای فراوانی که پشت سر گذاشت، هم اکنون ورزشی نوپا و ‌در حال رشد و توسعه است و فعالیت آن زیر نظر انجمن راگبی کشور انجام می‌شود که خود زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی است.

راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

به گفته میرمهدی حسینی، سرپرست فدراسیون راگبی، این رشته ورزشی در ایران هم اکنون در حال توسعه است و با برنامه ریزی های اصولی جزو رشته های برتر و مدال آور در آسیا خواهد شد.

استان زنجان نیز با برخورداری از ورزشکاران توانمند، ظرفیت و پتانسیل بالایی در این رشته ورزشی دارد و کسب چند مدال از سوی راگبی بازان زنجانی در مسابقات هانگژو نشان می دهد این استان می تواند عنوان یکی از قطب های راگبی در کشور را به خود اختصاص دهد.

برای اطلاع از وضعیت ورزش راگبی در استان زنجان خبرنگار ایرنا با محمدحسن همایونی، سرپرست هیات راگبی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ در خصوص تاریخچه رشته ورزشی راگبی و نحوه انجام آن توضیح دهید؟

ورزش راگبی در جهان سابقه خیلی طولانی و قدیمی دارد، خاستگاه آن شهر راگبی در کشور انگلستان بوده و ورزش بسیار منظم و المپیکی است که نظم خاصی دارد.

بازی های آن در چند رشته انجام می شود از جمله در ۲ تیم ۱۵ نفره با عنوان یونیون و یا ۲ تیم هفت نفره به نام سونز و یا یک بازی به نام تنز با ۲ تیم ۱۰ نفره انجام می شود که مهمترین وجه این نوع بازی راگبی (تنز) این است که هیچ برخورد آسیب زایی ندارد به همین جهت به راگبی ایمن معروف است که برای کودکان برگزار می شود.

این رشته چندین سال است که در کشور ما هم پیگیری می شود و مربیان خاصی دارد، در زنجان هم با کمک همه متولیان این ورزش راه اندازی شده است که منجر به بالا رفتن هوش هیجانی و سلامت جسمانی کودکان می شود.

راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

ایرنا:‌ ورزش راگبی از چه زمانی در کشور انجام می شود؟ ‌

راگبی از سال ۸۵ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است تا چهار سال قبل به عنوان هیات راگبی فعال بود بعد از آن زیرمجموعه فدراسیون انجمن های ورزشی قرار گرفت و یکی از رشته های این هیات شد.

از اواخر سال گذشته این ورزش دوباره احیا و به صورت هیات اداره شد.

در زمان حاضر نیز در استان زنجان در مرحله استعداد یابی هستیم که با کمک و حمایت اداره کل آموزش و پرورش تا رسیدن به اهداف ترسیم شده، ادامه خواهیم داد.

ایرنا: راگبی چه نوع ورزشی است؟ ‌

راگبی تمام فیزیک بدن را درگیر می کند و کسی نمی تواند به دلیل فیزیک بدنی خود از این ورزش امتناع کند چراکه این ورزش جثه های مختلف را در بر می گیرد و همه می توانند تا جایگاه‌های بالاتری در این رشته خود را ارتقا دهند.

مسابقات این ورزش در محدوده های سنی مختلف برگزار می شود، هر ورزشکار علاقه مندی که استعداد و اراده داشته باشد در پست های مختلف راگبی سرعتی و قدرتی رشد و پیشرفت می کند و به جایگاههای بالایی دست می یابد.

ورزش راگبی مختص گروه یا محدوده سنی خاصی نیست و همه علاقه مندان می توانند در آن فعالیت کنند و ارتقا یابند.ورزش راگبی نیازمند هوش بالایی نیز هست علاوه بر سرعتی و قدرتی بودن هوش بالایی را می طلبد.

بازی سونز و بازی های ساحلی این رشته ورزشی سرعتی است اما وقتی تعداد ورزشکاران بالا می رود حالت قدرتی می گیرد.

راگبی بسیار جذاب و مهیج است؛ یک راگبی‌باز باید توانایی بدنی خود را افزایش دهد و بتواند حداقل هشت کیلومتر را بدود مثلا برای یک بازی ۱۵ نفره ۱۵۰ تا راک بسته می شود و این نیازمند توانایی بالای بدنی ورزشکار است.

راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

ایرنا:‌ بازی راگبی دارای چه قوانینی است؟

راگبی ۱۵ نفره در ۲ وقت ۴۰ دقیقه ای و زمین آن ۱۴۰ مترمربع و محدوده بازی ۱۲۰ مترمربعی است و ۱۰ متر مربع از طرفین زمین به خاطر ایمنی آن در نظر گرفته می شود و به طور قانونی ۱۲۰ در ۷۰ مترمربع زمین بازی می شود.

این رشته ورزشی در ایران تنها در استان فارس زمین استاندارد دارد.

در استان زنجان نیز با هماهنگی هایی که انجام شده است این زمین ها را راه اندازی خواهیم کرد به همین منظور زمینی پیشنهاد شده است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده در حضور رییس فدراسیون تفاهمنامه هایی در این زمینه منعقد شود که این زمین به نام و مختص راگبی استان باشد.

ایرنا:‌ راگبی در استان زنجان هم اکنون در چه وضعیتی است؟ ‌

راگبی زنجان وضعیت بسیار عالی دارد اما به لحاظ امکانات در حال حاضر زمین مناسب نداریم و با همین امکانات بانوانی داریم که به تیم ملی دعوت شده اند.

۲ نفر از بانوان زنجانی مدعو به تیم ملی امسال به نداشتن زمین اختصاصی از دغدغه های راگبی زنجان بوده که با پیگیری های انجام شده در حال تامین است. امتحانات برخورد کردند و نتوانستند ادامه دهند، امیدواریم بر اساس ظرفیت ها و مطالعات این ورزش در استان ارتقا یابد.

اگر استعدادیابی کنیم با همیاری آموزش و پرورش و رسانه ها می توانیم این رشته را به وضع مطلوبتری برسانیم.

راگبی به دلیل نداشتن زمین اختصاصی تا حدودی ناشناخته بود چراکه زمین های مورد نیاز آن برای تمرین و مسابقه ابعاد بزرگی را شامل می شد و ما به ناچار از هیات فوتبال و سایر رشته ها کمک می گرفتیم، در زمان حاضر تلاش فعالان این رشته تامین زمین اختصاصی است در صورت تحقق آینده روشنی برای راگبی استان متصور است.

ایرنا: برای ورود به راگبی چه باید کرد؟

یک دفتر در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان به همین منظور دایر است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به آن ثبت نام کنند. در حال حاضر به دلیل سردی هوا اجازه تمرین در فضای باز را نداریم اما در سالن ها برخی تمرین ها را انجام می دهیم که فعالیت مستمر و منظم این رشته به بعد از عید موکول می شود.

راگبی زنجان بر روی ریل توسعه

ایرنا:‌ در حال حاضر هیات راگبی استان چه دغدغه هایی دارد؟ ‌

ورزشی که نوپا باشد نیاز به حمایت دارد، راگبی نیز جزو این رشته ها محسوب می شود. زمانی در کل فروشگاههای استان توپ راگبی وجود نداشت در حال حاضر به اندازه کافی توپ و امکانات در اختیار داریم و این از نقاط قوت هیات زنجان است.

وضعیت راگبی وقتی بهتر می شود که استعدادیابی انجام شود و این امر نیاز دارد تا علاقه مندان خود را نشان دهند و به یقین با برنامه ریزی و مداومت زنجان را به قطب راگبی شمالغرب کشور تبدیل خواهیم کرد و زمانی که زمین اختصاصی این رشته محقق شود، راگبی زنجان مستقل خواهد شد و حرفهای بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

در خصوص حمایت از این رشته ورزشی علاوه بر اینکه مسوولان باید پای کار باشند، کسانی که دغدغه مالی ندارند از جمله تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه ها نیز می توانند این ورزش را حمایت کنند تا روی پا بایستد و در مجامع بین المللی نیز به خوبی ظاهر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha