۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85376960
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

روایت رسانه‌ پاکستانی از تذکر همسایگان افغانستان در نشست منطقه‌ای کابل

اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون به نقل از منابع نزدیک به نشست اخیر ابتکار همکاری منطقه‌ای در کابل مدعی شد که همسایگان پرنفوذ افغانستان نگرانی‌های مشترک خود پیرامون تروریسم را بی سروصدا به حکومت سرپرست افغانستان گوشزد کردند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، نخستین نشست کارگروه کمیته تماس منطقه‌ای با عنوان کنفرانس «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» دوشنبه گذشته (۹ بهمن) در کابل برگزار شد.

نمایندگان ویژه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه در امور افغانستان به همراه نمایندگانی از کشورهای آسیای میانه در کابل حضور یافتند. سرپرست سفارت پاکستان در کابل نیز در غیاب نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای شرکت کرد.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون امروز در گزارشی نوشت که آصف علی خان دُرانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به دلیل کسالت نتوانست به کابل سفر کند و سرپرست سفارت آن کشور جای خالی وی را پر کرد.

در این گزارش به نقل از منابع آگاه نزدیک به نشست هفته گذشته در کابل، ادعا شده است که همسایگان مهم افغانستان شامل ایران، پاکستان، چین و همچنین روسیه درخصوص نگرانی‌های مشترک خود درخصوص تروریسم در افغانستان به حاکمیت موقت این کشور بی سروصدا اعتراض کردند.

این درحالی است که نخست وزیر دولت موقت پاکستان در تازه‌ترین اظهارات خود درباره روابط با افغانستان گفت که اسلام‌آباد هرگز افغانستان و مردم آن را دشمن خود نمی داند و معتقد است که فقط مردم افغانستان قادر به انتخاب نظام کشور خود هستند.

انوار الحق کاکر طی مصاحبه‌ای با شبکه پاکستانی خیبر نیوز افزود ‌که تمایل ما تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان است اما این خواسته خود را تحمیل کابل نمی کنیم. انتظار جدی پاکستان از طالبان افغانستان این است که اجازه سوء استفاده تروریست‌ها از قلمروی این کشور را ندهند.

براساس این گزارش، روزنامه اکسپرس تریبیون مدعی شد: نمایندگان پاکستان، روسیه، چین و ایران که همگی دارای منافع قابل توجهی در افغانستان هستند، در سکوت اعتراض مشترکی را با حکومت موقت طالبان افغانستان مطرح کردند. این اعتراض در مورد عدم کنترل کافی کابل بر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مختلف در افغانستان مبتنی بود. این ۴ کشور قبلاً توافق کرده بودند که به طور جمعی نگرانی های خود را در مورد فعالیت های تروریستی به حکومت طالبان منتقل کنند.

این روزنامه پاکستانی با اشاره به اینکه اسلام‌آباد مبتکر این اعتراض مشترک بوده، افزود: پاکستان معتقد است که یک جبهه متحد توسط همسایگان کلیدی می تواند طالبان افغانستان را برای رسیدگی به این موضوع تحت فشار قرار دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: چین، جنبش ترکستان شرقی (ETIM) را که از افغانستان فعالیت می کند، به عنوان یک تهدید امنیتی جدی معرفی کرد. روسیه و ایران همچنین نسبت به تأثیرات احتمالی سرریز برخی فعالیت های تروریستی در داخل افغانستان ابراز نگرانی می کنند.

پاکستان در ماه های اخیر به طور فزاینده‌ای با حوادث تروریستی روبرو بوده و بارها به طالبان افغانستان هشدار داد که به تعهدات خود عمل کرده و از استفاده تروریست ها از خاک افغانستان جلوگیری کنند.

دولتمردان پاکستانی، آشفتگی وضعیت افغانستان پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی به سرکردگی آمریکا و دستیابی تروریست‌ها به تسلیحات به جامانده ناتو و آمریکا در افغانستان را از دلایل اصلی تشدید تروریسم در پاکستان طی ۲ سال گذشته عنوان می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha