سربلندی دولت سیزدهم در تکمیل «اَبر طرح‌های راکد» قائمشهر +فیلم

ساری-ایرنا- پایان دادن به طرح های نیمه تمام راکد که برخی از آنها حدود ۲ دهه از زمان اجرای آنها می گذشت را می توان نماد موفقیت و سربلندی دولت سیزدهم در تحقق وعده هایش در قائمشهر مازندران نام برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قائم‌شهر از پُرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرستان های مازندران و شمال کشور است. قائم‌شهر قطب صنعت و صادرات در مازندران و از شهرها مهم در حوزه ترابری، ‌کشاورزی، ‌معدنی و صنعتی کشور به شمار می رود و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در خود جای داده است.

قائمشهر با نشان کارخانه های نساجی اش در کشور مشهور است و همواره از آن با عنوان شهر نساجی چی ها یاد می شود. هنوز هم این نشان در قائمشهر حفظ شده است و ۲ کارخانه باقی مانده از کارخانه های "سه قلوی نساجی" مازندران در این شهر فعالیت می کند.

سربلندی دولت سیزدهم در تکمیل «اَبر طرح‌های راکد» قائمشهر +فیلم

در این بین بیمارستان رازی، ‌ بیمارستانی که در قلب و هسته مرکزی شهر قرار دارد و از آن به عنوان بیمارستان "سانترال عفونی" استان مازندران نیز یاد می شود. و در سال ۱۳۸۷ تصمیم بر این شد تا با ساخت بنای جدید جان دوباره به ساختار فیزیکی این طرح داده و نونوار شود.

سالهایِ سال شهروندان قائمشهری از جمله افرادی که درخیابان های مطهری محله و یوسف رضا این شهر ساکن بودند چشمانشان به ستون های زنگ زده این بیمارستان عادت کرده بود و همواره عنوان می شد بعید است که این طرح به اتمام برسد.

البته این سخن مردم حرف بیراهه ای نبود چرا که ۱۷ سال از عملیات ساخت آن گذشته بود و با حرکت لاک پشتی اجرای طرح به نظر می رسید خبری از بهره برداری آن در راه نباشد اما دولت سیزدهم با تزریق اعتبار ۹ هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم عملیات ساخت آن در نهایت به اتمام رسید.

از سوی دیگر بازسازی ورزشگاه پیر و فرسوده وطنی و آشیانه نساجی‌چی‌ها از جمله طرح های بر زمین مانده در این شهرستان بود. زمین این ورزشگاه حدود ۹۰ سال قبل به عنوان بخشی از مراتع این شهر به شمار می رفت تا اینکه شهریور سال ۱۳۲۰ در پی اشغال شمال ایران توسط قوای اتحاد جماهیر شوروی پادگان نظامی احداث شد و به مرور زمان روس‌ها برای ایجاد شور و نشاط و تقویت قوای بدنی سربازان خود زمین فوتبال درگوشه ای از پادگان را ایجاد کردند.

بعد از خروج قوای شوروی از قائمشهر این مکان با حفظ کاربری ورزشی فعالیت خود را ادامه داد و با تلاش مرحوم "عباس اسفندیاری" که بعدها به عنوان پدر ورزش قائمشهر نامیده شد، گسترش یافت. این زمین ورزشی که تا قبل از انقلاب نام خاصی نداشت پس از انقلاب مدتی به "افتخاری" معروف بود و بعد از شهادت "محمدرضا وطنی" این زمین ورزشی که به یک استادیوم مبدل شده بود به نام این شهید ورزشکار مزین شد.

این ورزشگاه برای هواداران نساجی یادآور اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری است. نساجی همواره تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را در این ورزشگاه شکست داده و گرفتن امتیاز از نساجی در این ورزشگاه کار راحتی نبوده‌است.

همزمان با بازگشت دوباره تیم نساجی به لیگ برتر در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ قرار شد تا این ورزشگاه با دستور وزیر ورزش وقت، تجهیز و بازسازی و تا سال ۱۳۹۸ تکمیل شود که از جمله سکوهای ورزشگاه و رختکن‌های موجود مورد بازسازی قرار بگیرد بطوریکه در آن‌زمان زمزمه هایی مبنی بر بازگشت چمن طبیعی به این ورزشگاه کهن کشور مطرح شد اما اجرای این طرح تا زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم مسکوت باقی ماند اما در شهریورماه وعده صادق دولت در پایان دادن به خانه‌به‌دوشی تیم فوتبال نساجی مازندران به بار نشست.

سربلندی دولت سیزدهم در تکمیل «اَبر طرح‌های راکد» قائمشهر +فیلم

صنعت نساجی به عنوان صنایع خاص در مازندران به دلایل مختلف از جمله از بین رفتن مزارع پنبه به عنوان تامین مواد اولیه در مازندران و تجارت جهانی بطور جدی همواره طی سال های پس از انقلاب در حالت زوال قرار گرفت، این صنعت با فراز و نشیب های مختلفی روبرو شد و با وجود اینکه چندین مصوبه برای نوسازی و احیاء این صنعت وجود دارد اما با مشکلات زیادی روبرو بود تا این که با تلاش و بررسی میدانی دولت سیزدهم شاهد رونق این صنعت در استان هستیم.

نخستین کارخانه های نساجی مازندران در سال ۱۳۰۹ به عنوان یکی از صنایع مهم و بزرگ کشورمان فعالیت خود را در قائمشهر آغاز کرد و این مجموعه صنعت نساجی در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک (نساجی قائمشهر)، شماره دو و شماره سه(نساجی مازندران) فعال شدند و هر یک از این کارخانه ها به تنهایی تمامی مراحل تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می دادند و از طریق شعبه هایی که در سطح کشور در اختیار داشتند فروش محصولات نیز صورت می گرفت.

کارخانه های نساجی مازندران آنچنان با زندگی مردم قائمشهر عجین شده بود که علاوه بر اینکه بخش اعظمی از مردم این شهرستان کارگر این کارخانه ها بودند حتی در زندگی روزمره شان نیز ردپای کارخانه دیده می شد به طوریکه مردم این دیار عادت داشتند تا با صدای سوت کارخانه های نساجی مازندران ساعت خانه خود را کوک می کردند و چرخه کار و تولید دراین کارخانه ها رونق داشت تا بدین اندازه این کارخانه ها در جامعه جایگاه داشت.

کارخانه های نساجی مازندران به دلیل به روز نشدن تکنولوژی و روند نامطلوب سیاست گذاری اقتصادی برخی از واحدهای آن تعطیل شد و این تعطیلی بخش ها با خود تعدیل نیروهای کار و کاهش تولید را به همراه داشت و سالهای قبل به نوعی زنگ نابودی این صنعت سابقه دار و ریشه دار کشور و مازندران نواخته شد.

اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور به مازندران سفر کرد و به همراه دیگر مصوباتی که این سفر برای مردم استان به همراه داشت کمک اعتباری دولت برای نوسازی و بازسازی کارخانه نساجی مازندران نوید بخش روزهای بازگشت به اوج این کارخانه به شمار می رفت به طوریکه این تصمیم و عزم دولت برای احیای کارخانه به تمام ذهنیت سازی درباره انقراض نساجی در این قائمشهر خاتمه داد.

فرماندار شهرستان قائمشهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از دوران فعالیت دولت سیزدهم به دوره گذر از رکود طرح های نیمه تمام و راکد شهرستان نام برد و گفت:‌ بسیاری از ابرطرح های راکد که عملیات ساخت آنها سالها بر زمین مانده بود در این دولت به سرانجام رسیده است.

جواد مولایی قراء‌ گفت:‌بیمارستان رازی به عنوان ابر طرح بیمارستانی و درمانی مازندران با تزریق اعتبار مورد نیاز در دولت سیزدهم بعد از ۱۷ سال به سرانجام رسید و در حال حاضر مشغول ارائه خدمات به مردم قائمشهر و شهرستان های همجوار است.

وی از بازسازی ورزشگاه شهید وطنی به عنوان آشیانه تیم فوتبال نساجی مازندران به عنوان دیگر اقدام موفق دولت سیزدهم در اجرای طرح های نیمه کاره قائمشهر نام برد و ادامه داد:‌ بخش دولتی علاوه بر هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی بهسازی ورزشگاه شهید وطنی، برای واگذاری این ورزشگاه به نساجی پایین‌ترین مبلغ را به منظور حمایت از این باشگاه در نظر گرفت تا بدین طریق کمکی به تیم فوتبال ریشه دار کشور شود.

فرماندار قائمشهر از آغاز اجرای فاضلاب شهری به عنوان دیگر طرح راکد و معطل مانده در این شهرستان نام برد و گفت : این طرح نیز در حال حاضر در شهرستان در حال اجرا است.

وی از اجرای طرح جمع آوری آبهای سطحی در شهر قائمشهر نیز با تزریق اعتبار مورد نیاز اشاره کرد و ادامه داد:‌ این طرح در حال حاضر در خیابان شریعتی در حال اجرا است و تا میدان امام خمینی (ره) شهر ادامه خواهد داشت و با تکمیل آن مشکل آبگرفتگی معابر شهر برطرف خواهد شد.

مولایی قرا با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم بنا بر تکمیل طرح های نیمه تمام است، ‌اظهار داشت : همین موضوع در شهرستان قائمشهر نیز مورد توجه قرار گرفته است و طرح های جدید که آغاز شده به سرعت در حال انجام است.

وی توضیح داد:‌در حال حاضر میانگین سن اجرای طرح ها در قائمشهر به ۲ سال کاهش یافته است در حالیکه پیش از این شاهد اجرای طرح ها در مدت ۱۷ سال هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha