دولت چگونه درد بیماران سرطانی در کهگیلویه وبویراحمد را کم می کند؟

یاسوج- ایرنا- ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی سرطان و کلنگ زنی مرکز رادیوتراپی پس از ۴۴ سال انتظار، برای بیماران مبتلا به سرطان به رویایی دست نیافتنی در کهگیلویه وبویراحمد بود که هم اینک با ایجاد این زیرساخت ها نوید دسترسی آسان تر بیماران سرطانی به درمان های پیشرفته بدون اینکه لازم باشد از استان خارج شوند، را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۸۰۰ تا یک هزار بیمار به تعداد بیماران سرطانی استان اضافه می شود که تشخیص و درمان به موقع نقش بسیار مهمی در زندگی بیماران سرطانی دارد.

طبق آمارهای منتشر شده، ۶ هزار بیمار سرطانی این استان از نبود مرکز پرتودرمانی یا رادیوتراپی رنج می برند، بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد به همین دلیل به استان های همجوار مراجعه کرده و هزینه های زیادی را صرف می کنند.

هزینه‌ های درمانی بیماران سرطانی بسیار بالا بوده و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد بخش عمده ‌ای از آنها برای تأمین چنین هزینه ‌هایی با مشکل جدی مواجه هستند.

ماهانه حدود ۵۰ بیمار سرطانی کهگیلویه و بویراحمد برای ادامه روند مراحل درمانی به استان‌ های همجوار مراجعه می کنند و علاوه بر درد بیماری شان باید درد کمبودهای زیرساختی را نیز تحمل کنند.

طبق اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به دلیل نبود امکاناتی چون مرکز هسته ای، رادیوتراپی و موارد دیگر آمار دقیقی از تعداد بیماران سرطانی موجود دراستان نداریم.

بیماران سرطانی نیاز مبرمی به رادیو تراپی دارند و عدم وجود رادیوتراپی در استان منجر به مراجعه آن ها به سایر استان ها و نیز تحمیل مبالغ گزافی جهت ایاب و ذهاب و نیز اسکان به آنها می شود.

یکی از این بیماران سرطانی به ایرنا گفت: دو هفته ای یکبار مجبورم برای درمان ام به استان فارس بروم و هر ماه مجبورم علاوه بر هزینه درمان و داروها کرایه مسیر را هم بپردازم.

وی افزود: شهر شیراز پر از بیماران سرطانی امثال من است که مجبورند به استان های همجوار بروند تا درمان بشوند.

یکی از پزشکان یاسوجی که مقیم شهر شیراز است، گفت: بیشتر مراجعان ما در زمینه بیماری سرطان از استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که بیشتر آن ها هم وضعیت مالی خوبی ندارند.

دولت چگونه درد بیماران سرطانی در کهگیلویه وبویراحمد را کم می کند؟

هر چهار هفته تاخیر در درمان سرطان میزان مرگ را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد

کارشناس بیماری سرطان در یاسوج با اشاره به اینکه تشخیص به موقع سرطان در درمان آن موثر است، گفت: شعار هفته ملی سرطان امسال" من مسوول هستم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام" است.(گفتنی است، هفته ملی مبازره با سرطان ۷ تا ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ است.)

صدیقه ولی‌زاده گان عنوان کرد: سرطان مهمترین بیماری‌ غیرواگیر است که هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند، به ازای هر چهار هفته تاخیر در درمان جراحی و درمان کمکی سرطان میزان مرگ و میر این بیماری را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک تشخیص سرطان سال ۹۸ در استان، گفت: این کلینیک آنطور که انتظار می‌رفت فعال نشد و خدمات کیفی ارائه نکرد به همین دلیل مردم مجبور هستند برای درمان به استان‌های همجوار مراجعه کنند.

کارشناس بیماری سرطان در یاسوج تصریح کرد: چون اکثر بیماران برای درمان به خارج از استان مراجعه می‌کنند ۸۰ درصد آمارهای ما خارج از استان ثبت می‌شود که دسترسی به آن نداریم.

وی خواستار همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در راه‌اندازی این کلینیک شد و ادامه داد: راه‌اندازی مجدد این کلینیک هزینه درمان بیمارانی که به خارج از استان می‌روند را کاهش می‌دهد.

سرطان تیروئید، پوست و معده به ترتیب شایع ترین سرطان ها در استان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اضافه وزن، عدم تغذیه مناسب، سیگار و مصرف دخانیات، مصرف گوشت قرمز، گازهای گلخانه‌ای، مواد شیمیایی محیطی و سبک زندگی نامناسب مهمترین عوامل ابتلا به سرطان‌ها است‌.

محمد ملک‌زاده افزود: مصرف سیگار و دخانیات را عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه دانست و افزود: ۵۰ تا ۷۰ درصد از سرطان‌ها با تغییر سبک زندگی و زندگی سالم قابل پیشگیری است، فعالیت ورزشی سالم و داشتن ۳۰ دقیقه تحرک سالم، اجتناب از مصرف دخانیات، مصرف سبزیجات و میوه‌ها، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، محدودیت در مصرف گوشت قرمز، واکسیناسیون هپاتیت B و مدیریت استرس و اضطراب راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

وی توصیه کرد که افراد مهارت‌های زندگی برای مدیریت استرس و اضطراب را فرا گیرند چرا که اضطراب و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و باعث ابتلا افراد به سرطان است.

ملک‌زاده عنوان کرد: سرطان تیروئید، پوست، معده، کولورکتال( روده بزرگ)، پستان و پروستات شایعترین سرطان‌ها در استان است که سرطان تیروئید، معده و پوست در استان از استانداردهای کشوری بالاتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بر افزایش سواد سلامت تاکید کرد.

دولت چگونه درد بیماران سرطانی در کهگیلویه وبویراحمد را کم می کند؟

کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی بدون مرکز رادیوتراپی/ کلنگ این مرکز پس از ۴۳ سال انتظار بر زمین زده شد

مرکز رادیوتراپی یک مجموعه پزشکی و درمانی است که از اشعه‌های رادیواکتیو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. این اشعه‌ها به طور معمول از دستگاه‌های خاصی تولید می‌شوند و به بیمار اعمال می‌شوند.

مرکز رادیوتراپی در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی دارد. یکی از کاربردهای اصلی رادیوتراپی در درمان سرطان است. این درمان معمولاً برای کنترل و تخریب سلول‌های سرطانی به کار می‌رود. اشعه‌های رادیواکتیو به سلول‌های سرطانی هدف می‌شوند تا آنها را از داخل خراب کنند یا از رشد و تقسیم خود منع کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که مرکز رادیوتراپی ندارد و اما امسال با حضور وزیر بهداشت ساخت مرکز رادیو تراپی پس از ۴۳ سال انتظار شهریورماه امسال آغاز و کلنگ آن به زمین زده شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: این طرح در چهار طبقه و در ابعاد ۱۲ هزار مترمربع ساخته خواهد شد.

سعید جاودان سیرت ادامه داد: ساخت همه بخش‌های سرطانی و مرتبط با رادیو تراپی که لازم است در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

وی ابراز کرد: امید است این کلنگ زنی مایه خیر و برکت باشد و این طرح بیمارانی که به استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند مورد مداوا قرار بگیرند.

دولت چگونه درد بیماران سرطانی در کهگیلویه وبویراحمد را کم می کند؟

سفرهای درمانی مردم استان به استان های همجوار برای درمان سرطان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکلات استان ما در بحث بهداشت و درمان با استان های همجوار تفاوت دارد، استان ما از نظر امکانات از همه آنها پایین تر است.

سید علی احمد زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان یاسوج پیشرفت خوبی داشته است، افزود: از لحاظ نحوه آموزش کاملا منطبق با شیراز و جزء بهترین ها هستیم اما با وجود پزشکان متخصص، امکانات سطح پایینی در استان داریم که لازم است وزارت بهداشت توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

وی یادآور شد: در امکانات اولیه، در بحث سرطان حتی در حوزه تشخیص آن و نیز در بحث سی تی اسکن بیمارستان هایمان مشکل داریم، بار درمانی چهار شهرستان ما بر دوش بیمارستان دهدشت است که جوابگو نیست و نیازمند حمایت وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستان های جدید هستیم.

احمد زاده تاکید کرد: در سفر وزیر بهداشت به استان مصوبات خوبی داشتیم اما هنوز عملیاتی نشده اند، مردم به این مساعدت ها امید دارند و چنانچه اجرا نشوند ناامید خواهند شد.

وی ابراز کرد: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیز در سفر دوم ریاست جمهوری به بخش بهداشت و درمان استان تخصیص داده شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تنها استانی هستیم که مرکز آن بیمارستان سرطانی ندارد و امیدواریم با همراهی وزارت بهداشت در این زمینه گام های موثری برداشته شود.

مجوز ساخت بیمارستان سرطان در استان صادر شد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گفت: مجوز ساخت بیمارستان سرطان در مرکز کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.

سعید کریمی عنوان کرد: در صورتی که استان در تامین مکان اقدام کند و تمامی تجهیزات این بیمارستان از سوی وزارتخانه بهداشت به صورت رایگان در اختیار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید اهتمام و پیگیری های لازم جهت تسریع در ساخت این بیمارستان صورت پذیرد و جهت تامین تجهیزات آن به طور رایگان قول مساعد خواهیم داد.

دولت چگونه درد بیماران سرطانی در کهگیلویه وبویراحمد را کم می کند؟

فاز درمان مرکز پزشکی هسته ای یاسوج افتتاح شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز درمان مرکز پزشکی هسته ای یاسوج برای اولین بار به متراژ ۲۵۰ متر مربع هفته گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید.

سعید جاودان سیرت افزود: مجموع مرکز پزشکی هسته ای ( اعم از بخش تشخیص و درمان) با اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال ساخته و تجهیز شده است.

وی بیان کرد: مجوز های اصلی لازم برای ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی مربوط به سرطان و متعلقات آن صادر شده که بی شک در کاهش مشکلات مردم ما بسیار موثر خواهد بود.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال تجهیزات از محل هیئت امنا در زمینه های مختلف به استان تحصیص داده شده است که بخشی از آنها هم اکنون در انبارها هستند و بخشی نیز توزیع شده اند.

جاودان سیرت ابراز کرد: طی سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۲۹ پروژه ملی و استانی در حوزه بهداشت و درمان استان به بهره برداری رسید که بیمارستان بهمئی یکی از مهمترین این پروژه ها بود.

وی ادامه داد: در دهه فجر سالجاری نیز ۱۵ پروژه افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و افزون بر ۲۶ پروژه در دست اقدام داریم که از ۳۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که انقلابی در پروژه ها و زیر ساخت های حوزه سلامت دانشگاه و درسطح استان صورت گرفته است.

نبود زیرساخت های کافی در حوزه درمان سرطان برای این بیماران سال های سال است که برای بیماران و خانواده‌هایشان سبب تنش‌های روانی و افسردگی شده است. این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر فرآیند درمان و بهبودی بیماران داشته باشد.

بنابراین با اقدام های راهبردی دولت به منظور عدالت در حوزه سلامت، کارهای خوبی در استان شروع شده اما امید سات با پیگیری های لازم و تزریق اعتبارات این پروژه ها سرعت بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha