اعلام آمادگی یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری صنعتی و نفتی در افغانستان

تهران- ایرنا- نماینده گروه شرکت‌ «شان دونگ شینزو» چینی در دیدار با سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان از آمادگی این شرکت برای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، صنایع سیمان و شیشه‌سازی، راه سازی و استخراج نفت در این کشور خبرداد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، نماینده گروه شرکت‌ «شان دونگ شینزو» چینی در دیدار با نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، گفت: این شرکت آماده است تا در ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، کارخانه‌های تولیدی سیمان و شیشه، راه سازی و استخراج سالانه پنج هزار تن نفت در این کشور سرمایه گذاری کند.

این گزارش حاکی است: در نتیجه خروج آمریکا از افغانستان و واگذاری قدرت به طالبان، حضور پکن در این کشور در سال‌های اخیر به مراتب پررنگ‌تر شده است. با این‌همه، حضور چین در افغانستان، در قیاس با حضور آمریکا ، شوروی (روسیه سابق) و انگلستان در دهه‌ها و سده‌های گذشته، بیشتر بر امور اقتصادی و سیاسی متمرکز است تا امور نظامی.

افغانستان به لحاظ منابع ذغال سنگ، نفت، مس، آهن، لیتیوم و برخی دیگر از منابع معدنی کمیاب، کشوری غنی به حساب می‌آید و همین امر این کشور را برای شرکت‌های چینی جذاب می‌کند.

عبدالسلام جواد آخندزاده سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در این رابطه اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های چینی تمایل بر سرمایه گذاری در معادن، صنعت و کشاورزی در کشور ما دارند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی سرپرست دولت موقت افغانستان در ۲۷ آذر در این باره اذعان داشت: این حکومت تلاش می‌کند تا زمینه و بستر لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی در افغانستان را فراهم سازد.

برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ از سوی شهروندان خارجی به ویژه چینی‌ها را در افغانستان برای اقتصاد کشور سود‍‌مند می‌دانند و معتقدند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند باعث به وجود آمدن ثبات اقتصادی در کشور شود.

این گزارش به نقل از مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستانی، آورد: هم اکنون زمینه سرمایه گذاری در این کشور فراهم شده و جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، ترکیه و پاکستان مایل به سرمایه گذاری در افغانستان هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha