۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85371928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلماسی ایران-پاکستان و یاس دشمنان روابط همسایگی

اسلام‌آباد - ایرنا - برخلاف برخی پیش‌ینی‌ها مبنی بر تاثیرات رویدادهای اخیر بر روابط آتی ایران و پاکستان، سفر وزیرخارجه کشورمان به اسلام‌آباد و فضای دوستی و برادری حاکم در دیدارهای هیات بلندپایه ایران با مقام‌های پاکستان باردیگر بر دوراندیشی تهران و اسلام‌آباد برای عبور از مرحله تنش صحه گذاشته و دیپلماسی موثر آنان موجب یأس دشمنان روابط همسایگی شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، سفر یک روزه رسمی و فشرده هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از صبح روز دوشنبه نهم بهمن با حضور در محل وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد کلید خورد.

بامداد همان روز هیات ایران در بدو ورود به پایگاه هوایی شهر اسلام‌آباد مورد استقبال گرم رحیم حیات قریشی معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه پاکستان که تا چند ماه قبل تر سفیر این کشور در ایران بود، قرار گرفت.

سنگ تمام مسوولان پاکستانی در میزبانی از هیات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، استقبال وزیر امور خارجه پاکستان و مسوولان ارشد وزارتخانه وی از امیرعبداللهیان و اعضای هیات بلندپایه، فضای دوستی و برادری حاکم در مذاکرات مهم وزیران خارجه و هیات‌های آنان گویای دوراندیشی دولت‌های ایران و پاکستان در حفاظت از روابط دیرینه و برادرانه فی مابین و عبور از یک بحران "دشمن پسند" بود.

دیپلماسی ایران-پاکستان و یاس دشمنان روابط همسایگی
دیدار امیرعبداللهیان و هیات بلندپایه ایران با انوار الحق کاکر نخست وزیر پاکستان

منابع آگاه از جریان دیدارهای مهم حسین امیرعبداللهیان با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفتند که مذاکرات طرفین در فضایی بسیار دوستانه، صمیمی و سازنده‌ای صورت گرفت و از همه مهم تر اینکه مقام‌های عالی پاکستان ضمن تجدید عهد خود برای تحکیم روابط برادرانه با ایران نسبت به نگرانی‌های تهران پیرامون تحولات اخیر و نیاز به همگرایی قوی تر دو کشور در مسیر پرداختن به چالش‌های مشترک اذعان کردند.

رویکرد سازنده‌ مقام‌های ایران و پاکستان برای بازگشت به روابط دوجانبه و تعاملات دیپلماتیک به ویژه توافقاتی که توسط حسین امیرعبداللهیان و جلیل عباس جیلانی همتای پاکستانی وی در حضور نمایندگان رسانه‌های محلی و خارجی اعلام شد، حاکی از آگاهی دو کشور همسایه از تاثیرات مهم‌ همکاری‌های فی مابین است و اینکه تهران و اسلام‌آباد از ماجراجویی برخی از طرف‌های ثالث علیه روابط برادرانه به سادگی عبور نخواهند کرد.

حضور گسترده اصحاب رسانه و خبرنگاران پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی امیرعبداللهیان و جیلانی، پخش مستقیم مراسم استقبال از هیات بلندپایه ایران در تلویزیون ملی پاکستان و همچنین بازتاب گسترده‌ سفر وزیر امور خارجه ایران و توافقات حاصله در رسانه‌های چاپی و الکترونیکی پاکستان نیز حکایت از همگرایی قوی دو همسایه برای عبور از تنش است و اینکه موجب یاس دشمنان روابط همسایگی ایران و پاکستان شده است.

صاحبنظران پاکستانی: دستاورد رویدادهای اخیر ناامیدی دشمنان روابط دوجانبه است

دیپلماسی ایران-پاکستان و یاس دشمنان روابط همسایگی

اندیشکده مطالعات جنگ و امنیتی پاکستان (PICSS) در اسلام‌آباد یک روز پس از سفر حسین امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد طی همایشی برای بررسی تحولات اخیر در روابط دو کشور، اظهار داشت که هرچند وقایع چند هفته پیش برای هر دو همسایه قابل پیش بینی نبود اما وضعیت پسا تنش با ظرافت و هوشمندی قابل توجهی از سوی دو کشور مدیریت شد.

خالد محمود سفیر دیپلمات کهنه کار پاکستانی طی سخنانی در این گردهمایی گفت: اتفاقات مرزی در گذشته نیز میان ایران و پاکستان رخ داده است با این حال رخدادهای اخیر به صورت قابل قبولی مدیریت شد.

محمود، که در دوره های مختلف، سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران، چین، عربستان، عراق و مغولستان بوده است، از سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ سفیر پاکستان در تهران بود. وی هم اکنون سرپرستی موسسه بزرگ مطالعات راهبردی دولت پاکستان (ISSI) را برعهده دارد.

این دیپلمات پاکستانی معتقد است که باید جلوی هرگونه تقابل نظامی بین دو کشور در بحث مقابله با چالش‌های مشترکی نظیر تروریسم را گرفت و مسیر گسترش همکاری‌های همه جانبه را هموارتر کرد.

وی تاکید کرد: علیرغم حساسیت رویکرد دو همسایه در قبال رویدادهای اخیر در مرزهای مشترک باید گفت که آنان به نحو احسن توانستند اوضاع را کنترل کنند.

دیپلماسی ایران-پاکستان و یاس دشمنان روابط همسایگی

نعیم خالد لودی وزیر پیشین دفاع پاکستان با اشاره به اقدامات نظامی اخیر در مرزهای مشترک، گفت که تهران و اسلام‌آباد از ماجراجویی طرف‌های ثالث برای بی ثباتی منطقه آگاه هستند.

وی با تمجید از رویکرد خردمندانه مقام‌های بلندپایه ایران و پاکستان برای عبور از تنش‌های اخیر، افزود: طرف‌های ثالث همواره درپی بهره‌برداری از مناقشه در منطقه هستند.

فراز نقوی مسوول امور ایران در اندیشکده مطالعات منطقه‌ای (IRS) در اسلام‌آباد نیز به بررسی چشم انداز تاریخی روابط دو کشور پرداخت و گفت: برای درک بهتر ایران باید چشم‌انداز ژئوپلیتیک گسترده‌تری را که این کشور در خود دارد، درک کنیم.

وی با ابراز اطمینان از نتایج سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد، افزود: توافقات مشترک به ویژه در حوزه‌های مقابله با تروریسم و تعاملات امنیتی فضای سازنده‌ای را بین دو کشور برای ارتباطات نزدیک مهیا می‌کند.

براساس این گزارش، توافقات بدست آمده در جریان سفر یک روزه وزیر خارجه کشورمان به اسلام‌آباد را می‌توان به عنوان توافق سه ضلعی معرفی کرد. وزیر امور خارجه ایران و هیات سیاسی، نظامی و امنیتی همراه وی در مذاکرات با طرف‌های پاکستانی به نتایج و توافقات اولیه و مهمی دست یافتند که تکمیل آنها به احیا و اجرای توافق امنیتی دو کشور منجر می‌شود. انتصاب افسران رابط بین دو کشور، شکل گیری مکانیزم مشورتی در سطح عالی و توسعه روابط اقتصادی برای تبدیل کردن مرزهای امنیتی به مرزهای تجاری سه توافق حاصل شده در جریان سفر اخیر بود.

این سومین سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان از زمان آغاز کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha