۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85371246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

ایلام - ایرنا - تکواندوی ایلام با بیش از۴۳ سال فعالیت و گذر از فراز و فرودهای فراوان همواره از رشته‌های ورزشی پُر فروغ استان و کشور بوده و به افتخارات متعدد در مقاطع مختلف دست یافته است و هم اینک تکواندوکاران استان برای کسب عناوین ملی و بین المللی برای تکمیل مجموعه افتخارات خود با وجود موانع و مشکلات پیش رو در تلاش هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تکواندو یکی از ورزش‌های المپیکی است که در بین جوانان بعد از فوتبال علاقه‌مندان زیادی دارد و استان مرزی ایلام نیز در این رشته جذاب با معرفی قهرمانان در این حوزه افتخاراتی کسب کرده است.

تکواندو یک رشته رزمی نمایشی مدرن محسوب می‌شود، هیئت تکواندو استان ایلام در سال ۱۳۵۹ شروع به فعالیت کرده و در گذشته تحت عنوان ورزش‌های رزمی، فعالیت داشته است، این رشته ورزشی جذاب سه سبک متفاوت دارد: "پومسه"، "هانمادانگ" و "کیوروگی".

ایرنا مرکز ایلام با این رویکرد میزبان میزگردی با حضور فعالان و پیشکسوتان رشته ورزشی تکواندو برای بررسی نقاط ضعف و قوت و راهکارهای برون رفت از چالش‌های پیش روی این رشته بود.

ایرنا:‌ ورزش تکواندو استان ایلام هم اکنون در چه جایگاهی در کشور قرار دارد؟ ‌

رییس هیات تکواندو استان ایلام گفت: هم اکنون ۸۲ باشگاه تکواندو در این استان با بیش از ۱۵ هزار تکواندوکار فعال است.

"علی اکبر ناصرمنش" با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۷۳۵ نفر مرد و پنج هزار و ۲۶۵ نفر زن به طور سازمان یافته در استان در این رشته ورزش فعالیت دارند، اظهار کرد: اغلب باشگاه‌های تکواندو استان مربوط به بخش خصوصی است، البته ظرفیت بالایی در این رشته در استان وجود دارد چراکه فعالیت ورزشکاران در این رشته ورزشی بسیار چشمگیر است.

رییس هیات تکواندو استان ایلام با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های استان و حتی در بعضی از بخش‌ها و روستاهای استان، مانند "صالح آباد"، "چالاب" و "میشخاص" هیئت تکواندو فعال است، یادآور شد: از لحاظ آماری از ابتدا تاکنون اطلاعات بیش از ۱۵ هزار نفر ورزشکار فعال و غیر فعال در بانک اطلاعات ثبت شده است.

ناصرمنش با تاکید بر اینکه اساتید این رشته در استان شامل ۹۱ نفر آقا و ۴۱ نفر خانم است، تاکید کرد: همچنین ۸۰ داور آقا و ۳۰ داور خانم در سطح استان فعالیت می‌کنند و ۲ نفر از داوران بین المللی استان نیز به عنوان مدرس داوری انتخاب شده‌اند.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

ایرنا: هیات تکواندو ایلام هم اکنون چه دغدغه هایی دارد؟ ‌

رییس هیات تکواندو استان ایلام مشکلات مالی را مهم‌ترین دغدغه این هیات عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت تعداد زیاد ورزشکاران در رشته تکواندو، یکی از مشکلاتی که از سال‌های دور این هیات با آن مواجه است" نبود حامی مالی" است.

ناصرمنش گفت: درصدی تعیین شده که شرکت‌های دولتی و خصوصی از درآمد خود بایستی به حوزه ورزش اختصاص دهند، با سرسختی مدیران، تخصیص داده نمی‌شود. همچنین هیچ بودجه خاصی نیز به هیئت تعلق نگرفته و تنها اداره ورزش و جوانان کمک مالی بسیار ناچیزی به این هیئت داشته است.

رییس هیات تکواندو استان ایلام افزود: هم اکنون شهرستان های ایلام و بدره دارای صاحب خانه تکواندو در استان هستند و رایزنی های برای احداث سالن در دیگر شهرستان‌های استان انجام شده که تحقق این امر نیازمند همکاری مسئولان است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم های الکترونیکی در برگزاری مسابقات، تصریح کرد: تهیه سیستم های الکترونیکی به تعداد شهرستان‌های فعال استان مورد درخواست این هیات بوده است.

ناصرمنش بیان کرد: هم اکنون ورزشکارانی داریم که در مناطق مختلف و دور افتاده استان در سالن‌های کوچک و با عشق و علاقه تمرینات خود را انجام می‌دهند و حتی در روستاهای چون روستای چالاب ورزشکاران در سالن‌های ۲۵ متری تمرینات خود را انجام می‌دهند و این نشان دهنده علاقه و عشق زیاد به این رشته ورزشی است.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

ایرنا: چه خواسته هایی از مسئولان برای ارتقا جایگاه ورزش تکواندو در استان دارید؟

رییس هیات تکواندو استان ایلام افزود: اولین خواسته ما این است که در هر شهرستان یک خانه تکواندو دایر شود، چرا که با توجه به اینکه ورزشکاران این رشته در استان بسیار زیاد است لازم است دارای مکانی مستقل برای انجام تمرینات خود باشند.

ناصرمنش تصریح کرد: در شهرستان دهلران و در بخش زرین‌آباد زمین مورد نیاز برای احداث خانه تامین شده و مسئولان مرتبط باید کمک کنند تا مقدمات احداث خانه در این بخش راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: همپنین مطالعات احداث خانه تکواندو در شهر ایوان نیز انجام شده و منتظر دستورات لازم از سوی مسئولان برای تسریع در روند احداث این سالن در شهرستان ایوان هستیم.

رییس هیات تکوداندو استان ایلام نبود تجهیزات را یکی از اساسی‌ترین نیازهای این هیات در استان ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد پایگاه قهرمانی و بودجه کافی از دیگر خواست‌های هیات تکواندو استان است.

وی نبود خوابگاه را از دیگر مشکلات اصلی هیات تکواندو دانست و بیان کرد: اگر ما بتوانیم میزبانی مسابقات را در استان اخذ کنیم در خصوص خوابگاه ورزشکاران با مشکل اساسی روبرو هستیم.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

تکواندو ایلام در رده‌های پایه پیشرفت قابل توجهی دارد

رئیس هیات تکواندو استان ایلام گفت: تکواندو استان این روزها روند تعالی خود را در رده‌های سنی پایه پشت سر می‌گذارد و پیشرفت قابل توجهی دارد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار هیئت تکواندو استان، اهتمام به رده‌های سنی پایه به ویژه رده سنی خردسالان و نونهالان است چرا که با این اقدام ویترین خوبی را در رده بزرگسالان می‌توانیم در معرض دید عموم قرار دهیم.

ناصرمنش بیان کرد: تمام تلاش ما این است تا ورزشکاران رده سنی خردسالان و نونهالان را به مسابقات اعزام کنیم تا دستاورد خوبی از این رویدادها نصیب تکواندو ایلام شود.

وی با بیان اهمیت توجه به بحث آموزش و بهره‌مندی از دانش مربیان و داوران گفت: یکی از برنامه های ما این است که با برگزاری دوره های مختلف آموزشی با دعوت از اساتید این رشته در کشور و خود استان سطح فنی داوران و مربیان این رشته را بالا ببریم.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

چه چشم اندازی برای ورزش تکواندو استان ایلام ترسیم شده است؟ ‌

ناصرمنش بیان کرد: از مسئولان استانی انتظار داریم برای حل مشکلات تکواندو دست در دست هم بدهند تا هیات تکواندوی استان با داشتن بودجه کافی و تجهیز و احداث خانه تکواندو هرچه زودتر به برنامه های آتی خود که اعتلای ورزش تکواندو استان می باشد، دست یابد.

وی با اشاره به وجود مربیان خوبی که در استان است، عنوان کرد: با تلاش های هیات تکواندو استان و هیات رئیسه تکواندو، تکواندو استان و دیگر شهرستان ها آینده روشنی خواهند داشت و امیدوارم با رفع کمبود و نواقص بتوانیم هم در سطح ملی و هم بین اللملی استان ایلام حرفی برای گفتن داشته باشد.

رییس هیات تکواندو استان ایلام یاداور شد: رشته ورزشی تکواندو در یکی ۲ سال اخیر با اقدامات مثبت و امیدوارکننده ای از سوی هیات رئیسه هیات تکواندوی استان در زمینه افزایش تعداد داوران زن و مرد و تلاش برای دیده شدن ورزشکاران شاخص انجام داده است و تمام تلاش خود را در این راه با همکاری همه اعضا هیات خواهد کرد تا به نتیجه مثبت منتج شود.

ناصر منش با اشاره به افتخارات مجموعه هیات تکواندو استان ایلام گفت: عنوان سوم تیمی نونهالان دختر منطقه ۴ کشور توسط تیم دختران هیات تکواندو استان، اول و سوم تیمی نونهالان منطقه ۴ کشور توسط باشگاه آراس، اول تیمی پسران خردسال هیات تکواندو استان در مسابقات خردسالان منطقه ۴ کشور با کسب پنج طلا، یک نقره و یک برنز و... از جمله افتخارات کسب شده توسط هیئت تکواندو استان ایلام است.

وی افزود: کسب مدال نقره" آوا ایدی زاده" و برنز "محمدرضا فلاحت‌پیشه" در مسابقات قهرمانی نونهالان کشور، انتخابی تیم ملی، کسب ۲ مدال طلای خانم "زهرا کرمی" و یک طلای "اسما برخوردار وحید" و یک طلا و یک نقره "مراد فولادی"، برنز آقایان "محمدرضا اسدی و ایوب هواسی" مسابقات قهرمانی هانمادانگ کشور، سوم تیمی نونهالان دختر منطقه چهار کشور از دیگر افتتخارات ورزشکاران این رشته ورزشی در استان است.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

کسب دوم تیمی مسابقات هانمادانگ قهرمانی کشور توسط بانوان

رییس کمیته هانمادانگ تکواندو استان ایلام گفت: رشته تکواندو نسبت به سایر رشته های ورزشی از ویژگی خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن سواد و علم تکواندوکاران و مربیان این رشته ورزشی اشاره کرد.

"محمدرضا اسدی" بیان کرد: استان ایلام از ظرفیت بالایی در ورزش به خصوص در رشته تکواندو برخوردار بوده و انتظار هم توسعه هرچه بیشتر این رشته است، باید همه برای توسعه این ورزش در بیش از گذشته همکاری کنند.

وی تاکید کرد: هر ورزشکار برای موفقیت نیاز به شرکت در رویدادها و مسابقات برای محک زدن خودش دارد، متاسفانه کمبود منابع مالی، عامل اصلی شکاف بین تکواند استان با استان‌های برخوردار است.

رییس کمیته هانمادانگ تکواندو استان ایلام نبود منابع مالی مناسب برای خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز تمرین را از مهم‌ترین مشکلات رشته هانمادانگ برشمرد و گفت: با توجه به اینکه اکثر رویدادها و مسابقات در مرکز کشور و پایتخت برگزار می شود، عمده هزینه برای ورزشکاران، هزینه ایاب و ذهاب است چرا که همه ورزشکاران این رشته با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت می کنند.

اسدی تصریح کرد: اگر این مهم با حمایت منظم اداره ورزش و حامیان مالی انجام شود، تکواندوکاران استان نتایج بهتری نسبت به چیزی که تا کنون به‌ دست آوردن را برای استان و کشور به ارمغان می‌آورند.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

احداث خانه تکواندو در تمامی شهرستان ها سکویی برای استعدادیابی
مسئول کمیته هانمادانگ تکواندو استان ایلام با بیان اینکه خانه تکواندو می‌تواند سکوی پرتابی برای قهرمانان این رشته در استان باشد، یادآور شد: به طور قطع اگر این مهم تحقق پیدا کند می‌توان از خانه تکواندو به عنوان یک مکان و محلی برای کشف و پرورش استعدادهای موجود استفاده کرد تا از این طریق بتوان قهرمانان بیشتری را شناسایی و به ورزش استان و کشور معرفی کرد.

اسدی بیان کرد: در مسابقات چندجانبه امسال در آذرماه ما توانستیم در رشته هانمادانگ چهار مقام را به دست آوریم، همپنین عنوان دوم تیمی مسابقات هانمادانگ قهرمانی کشور توسط بانوان را نیز کسب کردیم.

مسئول کمیته هانمادانگ هیات تکواندو استان ایلام گفت: کم توجهی مسئولان و دست اندرکاران و نبود برنامه مناسب در همه رشته‌های ورزشی به خصوص تکواندو در استان ایلام برای شرکت تیم‌های ورزشی در مسابقات مختلف استانی و کشوری، موجب تضعیف هیات‌های ورزشی در این استان شده است.

اسدی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ورزشکاران این استان در رشته هانمادانگ در مجموع بیش از ۱۰۰ مدال رنگارنگ کسب کرده اند، تاکید کرد: در صورتی‌که تجهیزات لازم برای تمرین ورزشکاران تامین نمایند استان ایلام با ورزشکاران توانمندی که دارد خواهد توانست در مسابقات ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی اضافه کرد: اغلب ورزشکاران در تامین تجهیزات لازم برای تمرین قهرمانی و شرکت در مسابقات با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

مسئول کمیته هانمادانگ هیات تکواندو استان ایلام خواستار مساعدت برای تامین تجهیزات مورد نیاز هیات تکواندو به‌ویژه در رشته هانمادانگ شدو گفت: امید است هیات تکواندو استان با مساعدت مسئولان مربوطه گام‌های مثبتی برای شکوفایی تکواندوکاران جوان استان در مسابقات ملی و بین‌المللی بردارند.

چالش‌ها و موانع ورزش تکواندو در ایلام؛ از کمبود زیرساخت‌ها تا نبود حامی مالی

ورزش تکواندو ایلام از نبود حمایت و کمبود امکانات رنج می‌برد

یکی از قهرمانان رشته هانماندانگ استان ایلام گفت: از آنجایی که اجرای تمرین‌های مناسب که منجر به نتیجه مطلوب برای ورزشکاران می‌شود، یک سری امکانات و تجهیزات برای تمرینات در رشته ورزشی هانمادانگ لازم است که متاسفانه این مهم در استان وجود ندارد.

"اسما برخوردار وحید" افزود: نبود تجهیزات ورزشی مانند چوب جهت شکستن و اجرای مناسب حرکات و تکنیک‌های فنی مشکلات اصلی ما قبل از اعزام به مسابقات کشوری است.

قهرمان ایلامی مسابقات رشته هانماندانگ که دارنده چندین مقام قهرمانی و یکی از امیدهای اصلی این رشته در استان ایلام است، حمایت از این رشته مدال آور را ضروری می‌داند و از بی توجهی‌ها به این رشته گلایه دارد، از جمله این که هزینه حضور در مسابقات قهرمانی کشوری به پای خود ورزشکاران است.

برخودار وحید اضافه کرد: همه ورزشکاران در رشته تکواندو در استان ایلام به صورت خودجوش و با عشق و علاقه به این رشته ورزشی روی آورده‌اند، می‌طلبد مسئولان استانی حمایت‌های لازم را از این رشته پرافتخار و مدال آور استان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: هیئت جدید تکواندو استان ایلام با برنامه‌ریزی‌های که داشته است تلاش می‌کند رشته ورزشی تکواندو در استان جایگاه اصلی خود را به دست آورد که در هر ۲ بخش آقایان و بانوان نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی را داشته‌ایم و این امید است تا سال‌های بعدی ثمرات این تلاش‌ها را شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha