محیط‌زیست به روایت نمایش خیابانی/ این تئاتر بی‌واسطه با مردم حرف می‌زند+ فیلم

تهران- ایرنا- بازیگر «اشرف مخلوقات» گفت: این نمایش درباره حفاظت از محیط‌زیست و شهید محیط‌بان میرداوود مومنی است. نمایش خیابانی به واسطه ذات و ماهیتش و زبان اعتراضی که دارد و از دل جامعه و مردم بیرون می‌آید، حرف خود را بی‌واسطه می‌زند، می‌تواند تاثیرگذارترین هنر در بین هنرهای نمایشی باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حلقه‌های گردهم جمع شده این روزها در خیابان‌های مرکز شهر تهران از خلق یک اثر هنری در میان مردم خبر می‌دهد. تئاترهای خیابانی در میانه دهه اول بهمن ماه در حالی مردم و مخاطبان را پای نمایش‌ها می‌نشانند که با زبان جهان‌شمول خود مخاطبان از هر نسل و سنی را با خود همراه می‌کنند.

یکی از این تئاترها که در پهنه رودکی و دیگر معابر عمومی سطح شهر تهران اجرا می‌شود، اشرف مخلوقات است. تئاتری درباره شهدای محیط‌بان و حفاظت از جنگل‌های گیلان که به واسطه زبان روان و روایت همه فهم خود مخاطبان کودک و نوجوان بیشتری نسبت به باقی تئاترهای جشنواره داشت.

مخاطبان تئاتر که از دانش‌آموز تا دانشجو را تشکیل می‌دادند در این باره به خبرنگار ایرنا گفتند: تئاتر خیابانی به ما حس صمیمیت می‌دهد و احساس می‌کنیم بخشی از تئاتر هستیم و ما را در فضا قرار می‌دهد.

گروه نمایش اشرف مخلوقات به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان به تهران آمده و ۴ بازیگر دارد. بازیگر اصلی این نمایش سید محمد امامی است که نقش گوزنی را برعهده دارد که در جنگل‌های گیلان زندگی می‌کند. سه بازیگر دیگر نیز همراه امامی گاهی در نقش همراهان او و گاهی در نقش شکارچیان جنگل ایفای نقش می‌کنند. «اشرف مخلوقات» می‌تواند روی همه اقشار جامعه با هر سوادی تاثیر بگذارد، امروز نیز در بین مخاطبین از کودک تا بزرگسال و کهنسال حضور داشتند

امامی درباره این نمایش به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایش درباره حفاظت از محیط‌زیست و شهید میرداوود مومنی شهید محیط‌بان است که در استان گیلان زاده شده است.

اواسط خرداد ماه سال ۱۳۸۵ یکی از محیط‌بانان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در جریان عملیات تعقیب و گریز متخلفین و قاچاقچیان در تالاب انزلی به شهادت رسید و به عنوان شهید محیط‌بان در گلزار شهدای کیاشهر به خاک سپرده شد؛ بیش از ۱۵۰شهید محیط‌بان و ۳۰۰ جانباز محیط‌بان نشانگر رشادت و مظلومیت خانواده بزرگ حافظان محیط‌زیست کشور است.

وی ادامه داد: نمایش اشرف مخلوقات که موضوع محیط زیست می پردازد، یک نمایش با زبان جهان‌شمول است و پیام و مفهوم آن می‌تواند روی همه اقشار جامعه با همه سنین و سواد و آگاهی تاثیر بگذارد، امروز نیز در بین مخاطبین ما از کودک تا بزرگ‌سال و کهن‌سال حضور داشتند.

این بازیگر درباره ویژگی‌های تئاتر خیابانی افزود: نمایش خیابانی به واسطه ذات و ماهیتش و زبان اعتراضی که دارد و از دل جامعه و مردم بیرون می‌آید، حرف خود را بی‌واسطه می‌زند و می‌تواند تاثیرگذارترین هنر در بین هنرهای نمایشی باشد.

محیط‌زیست به روایت نمایش خیابانی/ این تئاتر بی‌واسطه با مردم حرف می‌زند+ فیلم

مجتبی خلیلی کارگردان این نمایش به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شهدای محیط‌بان اشاره کرد و گفت: شهدای محیط‌بان مظلومند، تقریبا کسی آنها را نمی‌شناسد؛ از این رو به این سمت رفتیم که نمایش از زاویه دید یک گوزن باشد که در جنگل‌های گیلان زندگی می‌کند و در زیست‌گاه او اتفاقاتی می‌افتد که به این شهید محیط‌بان ربط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما با دو نوع مخاطب روبه‌رو هستیم؛ مخاطب عام و مخاطب خاص؛ مخاطب خاص با تئاتر آشنایی دارد و تئاتر خیابانی را می‌شناسد اما مخاطب عام درگیری‌های روزمره زندگی دارد و باید ایده کار به قدری جذاب باشد که مخاطب عام را نیز با همه درگیری‌هایش جذب کند. از طرفی نزدیک‌ترین چیزی که بتوان با آن هدف را انتقال داد، خیابان است. خیابان دغدغه من است و فکر می‌کنم اگر از این طریق پیامم را منتقل کنم، موفق‌تر هستم. خیابان، نزدیک‌ترین چیزی است که بتوان با آن هدف را انتقال داد، خیابان دغدغه من است و اگر از طریق آن پیامم را منتقل کنم، موفق‌تر هستم

این کارگردان گفت: برنده اصلی کسی است که مخاطب را راضی نگه دارد؛ هر وقت تماشاگر از کاری لذت ببرد شما به هدف خود رسیدید.

اشرف مخلوقات همچنین از موسیقی زنده در حین اجرا بهره می‌برد. نادری نوازنده موسیقی این نمایش درباره استفاده از موسیقی زنده در نمایش خیابانی گفت: یکی از عواملی که به تئاتر خیابانی کمک می‌کند، موسیقی زنده است. وقتی موسیقی زنده باشد نسبت به موسیقی ضبط شده حس زنده بودن بیشتری به تئاتر می‌دهد.

نادری افزود: بعضی از کارگردان‌ها به دلیل هزینه با موسیقی با استفاده از موسیقی ضبط شده به تئاتر ضربه می‌زنند، اما موسیقی تئاتر در حالت دراماتیک و نمایشی که کنار دیگر بازیگران در خیابان می‌آید، مخاطب را بسیار جذب می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha