فیلم‌سازان بدون توجه به سیاست جشنواره‌های خارجی فیلم بسازند/ طرفدار سینمای خانواده هستم

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم کوتاه «هیچ راه آسانی نیست» با اشاره به تجربه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: امیدوارم فیلم‌سازان به سیاست جشنواره‌ها اهمیت ندهند و اثری را بسازند که هستند.

امین‌رضا علی‌محمدی درباره تجربه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: مشکل برخی فیلم‌سازان که صرفا دنبال جایزه هستند و بدون هیچ فکری درباره موضوعی اثر می‌سازند که به ندرت در همه جای جهان وجود دارد این است که فکر می‌کنند جایزه کسب می‌کنند و سرمایه‌های عظیمی به دست می‌آورند، در صورتی که اصلا این چنین نیست؛ امیدوارم فیلم‌سازان به سیاست جشنواره‌ها اهمیت ندهند و چیزی را بسازند که هستند.

وقتی گفت «مشت به قلبم زدی» احساس خوبی داشتم

علی‌محمدی توضیح داد: فیلم کوتاه حلزون در جشنواره فیلم منهتن در سراسر دنیا اکران زنجیره‌ای شد، رضایت مخاطبان و پیام‌هایی که دریافت می‌کردم خیلی شیرین بود، اما یک روز فیلمی با موضوع انسانی توجهم را جلب کرد و از کارگردان اثر تشکر کردم؛ این کارگردان بعد از چند روز در زمان دیدن فیلمم به نکاتی توجه کرد که فقط خودم به آن اشراف داشتم و وقتی گفت که با فیلمت مشت به قلبم زدی احساس خیلی خوبی داشتم.

به رئیس جشنواره در فرانسه گفتم آیا در کشور شما تجاوز نیست؟ خیانت نیست؟ دزدی نیست؟آیا همه موافق با سیاست‌های دولت هستند؟کارگردان فیلم‌های کوتاه حلزون و خانواده آقا بابک که تجربه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است، با اشاره به حضور فیلم‌سازان جوان ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: خیلی فیلم ایرانی در جشنواره‌های مختلف جهان می‌بینم. تعداد فیلم‌هایی که در رویدادهای سینمایی خارجی سیاه‌نمایی می‌کنند کم نیست. در جشنواره‌ای در فرانسه با رییس جشنواره گفت‌وگو کردم، او می‌گفت «آیا این قصه‌ها از ایران حقیقت دارد؟» گفتم «بله اما به ندرت؛ آیا در کشور شما تجاوز نیست؟ خیانت نیست؟ دزدی نیست؟ کودک همسری نیست؟ آیا همه موافق با سیاست‌های دولت هستند؟ آیا معترض نیست؟»

این فیلم‌ساز بیان کرد: به دلیل اینکه در چند جشنواره اسکار حضور داشتم چندین فیلم را در مورد حجاب در افغانستان، سقط جنین در آمریکا و تعرض به معلولان در انگلستان دیدم، در میان این آثار، فیلم روزهای عالی (Perfect Days ) در مورد فرهنگ ژاپن ساخته شد که فیلم شاعرانه قابل ستایش است و برگزیده می‌شود و جالب اینکه کارگردان آن از کشور آلمان است.

فیلم‌ساز باید بدون توجه به سیاست جشنواره‌های خارجی فیلم بسازد/ طرفدار سینمای خانواده هستم

طرفدار سینمای خانواده هستم

علی‌محمدی با اشاره به فیلم هیچ راه آسانی نیست که برای نخستین بار به زبان انگلیسی تولید شده است، اظهارداشت: تجربه‌ حضور در جشنواره‌ها باعث شد که تلاش کنم فیلمم را به زبان انگلیسی بسازم؛ همچنین فیلم با زبان اصلی نسبت به زیرنویس با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

گاهی نمی‌دانستم برای بیان شهید و یا قبر از چه کلمه‌ای استفاده کنم. سخت بود اما این سختی‌ها بخشی از شیرینی کار ماستوی درباره موضوع فیلم هیچ راه آسانی نیست گفت: سخن این فیلم کمی گسترده‌تر از یک قصه و به عبارتی یک اعتراض بود. دوست داشتم این اعتراض را بلند فریاد بزنم. با اینکه همکاری‌های بین‌المللی زیادی داشتم اما با توجه به فرهنگ‌ها از بعضی کلمات باید اجتناب می‌کردم.گاهی اصلا نمی‌دانستم برای بیان شهید و یا قبر از چه کلمه‌ای استفاده کنم. سخت بود اما این سختی‌ها بخشی از شیرینی کار ماست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عناصر بصری یا موضوع خاصی وجود دارد که به طور پیوسته در آثارتان جذب می‌شوید؟ بیان کرد: در ناخودآگاه خودم طرفدار سینمای خانواده هستم و هر چیزی که به خانواده آسیب برساند را نمی‌پذیرم. در آثاری که ساختم به وضوح مشخص است که چقدر مادر و پدر و ارتباط آنها برایم اهمیت دارد.

علی محمدی اظهارداشت: دوست دارم فیلمی بسازم که مردم را به ساده زیستی تشویق کند. شاید با نامی شبیه به «زندگی چیست مگر؟»

فیلم‌ساز باید بدون توجه به سیاست جشنواره‌های خارجی فیلم بسازد/ طرفدار سینمای خانواده هستم

هیچ راه آسانی نیست چهارمین فیلم امین‌رضا علی‌محمدی در سمت کارگردان است. فیلم There is no easy way به‌ سفارش یک شرکت خارجی است که به زبان انگلیسی تولید و در ادامه به دنبال درخواست نویسنده و کارگردان، مالکیت این اثر به سازنده فیلم منتقل شد.

امین‌رضا علی‌محمدی در این فیلم به مصائب جنگ می‌پردازد و درخواست پخش این اثر در برخی پلتفرم‌های خارجی نیز در دست بررسی است.

سعید ملک نژاد، ریحانه علی‌محمدی، رسلا آریانا عبدی و سعید شایق در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم کوتاه خانواده آقا بابک از دیگر ساخته‌های علی‌محمدی است که پیشتر در جشنواره کن ۲۰۲۳ حضور داشت. وی همچنین با فیلم حلزون در جشنواره‌هایی همچون اسلم دنس، پالم اسپرینگ، منهتن حضور داشته است. پخش بین‌المللی این فیلم برعهده سولماز اعتماد است.

شایان شفابخش، پوستر فیلم «هیچ راه آسانی نیست» را طراحی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha