«آوینیون» نمایشی در ستایش تئاتر است

تهران- ایرنا- نویسنده و کارگردان نمایش آوینیون گفت: دغدغه‌مندی‌ این نمایش نسبت به چیستی تئاتر، چگونگی شکل‌گیری آن، ضرورت و نسبتش با وضع موجود، موجب شکل‌گیری اثری در ستایش تئاتر شد؛ اثری که مساله‌اش چگونگی شکل دادن به مفهوم اجراست.

نمایش آوینیون به نویسندگی و کارگردانی «حسن معینی: از تهران یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور، به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است. این اثر نمایشی پیش از این در سال جاری طی دو نوبت در سالن «سایه» مجموعه تئاتر شهر و تئاتر هامون روی صحنه رفت.

حسن معینی در گفت‌گو با خبرنگار تئاتر ایرنا در مورد این اثر که روزهای جمعه و شنبه (ششم و هفتم بهمن‌) در سالن سایه تئاتر شهر اجرا خواهد شد، گفت: ایده اولیه نگارش آوینیون از دل نظریه‌های نظریه‌پردازان متعددی بیرون آمد که می‌گویند اجرای یک نمایش چگونه و از کجا شکل می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه شد که برای شکل دادن به آوینیون به سراغ موضوع گروهی نمایشی رفته که قصد دارند اجرایی را بر اساس نمایشنامه «مکبث»، برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه آماده کنند، توضیح‌داد: این علاقه‌مندی به نظریه‌های تئاتر و نگارش متنی حول محور آن‌ها از جوی شکل گرفت که من در آن تحصیل کردم؛ یعنی سال۱۳۹۰ در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر در مقطع فوق‌لیسانس و رونقی که آن سال‌ها در جشنواره‌ای مانند جشنواره تئاتر دانشگاهی دیده می‌شد و نیز به واسطه گفتمان رایج در آن مقطع در میان اهالی تئاتر. محوری که این گفتمان حول آن می‌چرخید، چیستی تئاتر، چگونگی شکل‌گیری آن، ضرورت و نسبتش با وضع موجود بود. این گفتمان در جایی مانند جشنواره تئاتر دانشگاهی و کانون ملی منتقدان و غیره گفتمان غالب و در دسترس کسانی بود که در جست‌وجویش بودند و به آن می‌اندیشیدند.

«آوینیون» نمایشی در ستایش تئاتر است
نمایش آوینیون

معینی با اشاره به دیگر ویژگی‌های آن مقطع زمانی، افزود: در همان مقطع زمانی بود که ترجمه‌های متعددی از نظریه‌های اجرا در دسترس علاقه‌مندان قرار ‌گرفت و به عنوان مثال جشنواره تئاتر فجر محل رفت‌وآمد چهره‌های برجسته خارجی بود. در این حال‌وهوا هنگامی که کارگردان موفقی مانند «امیر رضا کوهستانی» را می‌دیدیم که مرتب به آوینیون رفت‌وآمد می‌کند؛ جایی که حضور در آن آمال‌وآرزوی همه اهالی تئاتر است، در بزنگاهی احساس کردم می‌توان نمایشنامه‌ای در مورد همین مساله نوشت. موضوعی زنده و به‌روز که شاید آن چنان از جنبه‌های سرگرم‌کننده برخوردار نباشد اما اگر تئاتر برای کسی مساله‌ای فراتر از صرف سرگرم‌شدن یا خندیدن باشد، می‌تواند به واسطه آن کیفیتی تازه را تجربه کند.وی ادامه‌داد: فکر کردن به مجموع این‌ها موجب شکل گرفتن نمایشی در ستایش تئاتر شد. نمایشی که مساله‌اش شکل دادن به مفهوم اجرا و نسبتش با تماشاگر و شرایط است و پاسخ سوالاتش را در روند اجرا و نه صرف نتیجه می‌جوید.

معینی در مورد شیوه اجرایی‌اش هم با تاکید بر اینکه آنچه را که می‌خواهد، بگوید، با احترام بسیار به زبان می‌آورد، شیوه اجرایی «آوینیون» را چیزی شبیه به آنچه «یرژی گروتفسکی» در سال ۱۹۶۸ در کتاب «به‌سوی تئاتر بی‌چیز»‌ پیشنهاد می‌کند، دانست.

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

«آوینیون» نمایشی در ستایش تئاتر است
حسن معینی - نویسنده و کارگردان نمایش آوینیون

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست «کاظم نظری» و دبیری «مهدی حامدسقایان»، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha