پایان سفری دو روزه؛ امیرعبداللهیان نیویورک را ترک کرد

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب به وقت محلی به سفر فشرده دو روزه خود پس از شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) به ویژه فلسطین و دیدارهای دوجانبه پایان داد و شهر نیویورک را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دومین بار پس از جنگ اسرائیل و فلسطین به نیویورک سفر می کرد، از سوی فرانسه که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، برای شرکت در نشست بررسی وضعیت خاورمیانه به ویژه فلسطین دعوت شده بود.

امیرعبداللهیان بعد ازظهر دوشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی که "رضا نجفی" معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز او را همراهی می کرد، وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و سه شنبه شب به وقت محلی نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص راههای برون از این بحران، توقف نسل کشی و همچنین بطور مشخص، مسوولیت آمریکا در حمایت از نسل کشی رژیم اسرائیل یادآور شد.

وزیر خارجه ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا به‌عنوان حامی و شریک اصلی رژیم اسرائیل در جنایات آن، مانع از انجام مؤثر وظایف ذاتی این نهاد در توقف نسل‌کشی آشکار یک ملت و برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده است.از سوی دیگر، آمریکا بارها نگرانی شدید خود را از سرریز شدن تنش در منطقه ابراز کرده؛ اما با این حال همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ماشین جنگی رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد. ایالات متحده آمریکا حتی حاکمیت یمن را زیر پا می‌گذارد و عملاً دامنه درگیری را گسترش می‌دهد؛ اقداماتی که باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد.

او تاکید کرد: به جای دعوت از دیگران به خویشتن‌داری، ایالات متحده می‌بایست رژیم اسرائیل را مجبور کند که جنگ را متوقف کرده آمریکا باید تلاش کند تا از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد. نتانیاهو به دنبال حفظ حیات سیاسی خود از طریق جنگ است. بقای رژیم اسرائیل متکی بر بحران‌های منطقه‌ای و سرریز درگیری ها است. برای دست‌یابی به چنین هدفی، رژیم اسرائیل از تاکتیک نشانه رفتن انگشت اتهام و سرزنش به سمت ایران استفاده می‌کند.

امیرعبداللهیان هچنین تصریح کرد: کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری نمی‌تواند تا به اصطلاح «نابودی کامل حماس» ادامه یابد. زیرا آن زمان هرگز نخواهد رسید؛ چراکه اراده پولادین این ملت طی 80 سال ذره‌ای سست و تضعیف نشده است.

او آمریکا و انگلیس را به دلیل حمله نظامی به یمن سرزنش کرد و گفت که آنها «مرتکب اشتباه راهبردی شدند، خطای راهبردی‌ای که خطر گسترش بیشتر دامنه جنگ را در پی خواهد داشت.»

امیرعبداللهیان پس از بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت، بلافاصله با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد. او درباره این دیدارش گفت که با دبیرکل «بطور ویژه در خصوص راههای ارسال مستمر و هر چه سریعتر کمک های انساندوستانه به شمال و جنوب غزه و همچنین راه حل های سیاسی که برای حل این مشکل و توقف نسل کشی و جنایات جنگی در غزه وجود دارد، بحث و تبادل نظر شد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: « در خصوص دریای سرخ و اتفاقاتی که در نظامی تر کردن رفتارهای آمریکا و انگلیس در این منطقه با آن مواجه هستیم، هم دیدگاهها را با دبیرکل سازمان ملل به اشتراک گذاشتیم.»

امیرعبداللهیان روز قبل دیدار با گوترش، با "گیر پدرسون" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفتگو کرده بود؛ دیداری که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برگزار شد و به گفته امیرعبداللهیان، طرفین « درباره آثار جنگ غزه بر صلح و امنیت در منطقه از جمله سوریه» گفتگو کردند.

وزیر خارجه ایران همچنین با همتای جدید فرانسوی خود با «استفان سژورنه» در نیویورک دیدار و گفتگو کرد و از تداوم گفتگوها و مشورت‌های تهران -پاریس در زمینه های مورد علاقه مشترک و تقویت مناسبات دوجانبه استقبال کرد.

دراین دیدار، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مهم مورد اهتمام دو کشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان همچنین با "محمد حسن" وزیر امور خارجه مالزی دیدار کرد و در پایان سفرش درباره دیدارهایش با وزرای خارجه فرانسه و مالزی گفت: دیدار و گفتگو با وزرای خارجه فرانسه و مالزی هر دو شامل گفتگوهای مثبت، رو به جلو و سازنده به ویژه در حوزه های دوجانبه بود. در عین حال با استفاده از این فرصت، در خصوص مسائل منطقه ای از جمله بحران در غرب آسیا با تمرکز بر موضوع غزه، بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه ایران در نخستین روز سفر خود به نیویورک نیز با وزرای خارجه روسیه و لبنان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان پس از آخرین دیدارش در سه شنبه شب به وقت محلی با دبیر کل سازمان ملل، به سفر فشرده و کوتاه خود به نیویورک پایان داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha