برگزاری جشن سده المپیک با پیام توماس باخ و نوای مرشد؛ حضور بدل تختی در اجلاس سران

تهران- ایرنا- مراسم ضیافت سده المپیک صبح امروز به میزبانی سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مراسم ضیافت سده المپیک صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران آغاز شد. در این مراسم ضمن تقدیر و تجلیل از مدال‌آوران ادوار المپیک (۱۹۴۸ لندن _ ۲۰۲۰ توکیو) و اهدای نشان افتخار به آنان از تنها صدای ماندگار جهان پهلوان غلامرضا تختی (یادگاری و امانت استاد بهمنش) و موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی نیز رونمایی خواهد شد.

در این مراسم که با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک و سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و چهره‌های ورزشی و روسای فدراسیون‌های ورزشی آغاز شد، از ۶۱ مدال‌آوران ایران در ادوار مختلف المپیک (از ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو) تجلیل و تقدیر شد.

نشان لیاقت و افتخار، هدایای نقدی، لوح تقدیر و یک نسخه از کتاب تاریخ شفاهی، هدایایی است که برای مدالیست‌های ایران از المپیک ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۰ توکیو در نظر گرفته شده است.

آغاز جشن سده المپیک با پیام توماس باخ و نوای مرشد

طی این مراسم از تنها صدای ماندگار جهان پهلوان غلامرضا تختی (یادگاری و امانت استاد بهمنش) و موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی نیز رونمایی شد.

نمایشگاهی نیز تحت عنوان «یکصد سال ورزش ایران از نگاه مطبوعات» توسط آقای ودودیان، تاریخ‌نویس ورزش در حاشیه این مراسم برگزار شد.

*محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک سخنرانی خود در این مراسم با دو خبر شروع کرد و به شوخی گفت خبر خوبم این است که این مراسم سخنران ندارد و خبر بدم این است که پدران و مادران و مربیان قهرمانان هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند.

آغاز جشن سده المپیک با پیام توماس باخ و نوای مرشد

* مراسم با زنگ و نوای مرشد و اجرای نمایش زورخانه‌ای ادامه یافت و در جریان اجرای مرشد اشکالی فنی، اجرای مرشد را با اختلال مواجه کرد که بعد از چند دقیقه مرتفع شد.

* پخش پیام توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خطاب به کمیته ملی المپیک ایران و محمود خسروی‌وفا بخش دیگری از این مراسم بود.

* سپس کلیپی از صحبت‌های برخی از قهرمانان و چهره‌های ماندگار ایران در ادوار مختلف المپیک منتشر شد.

آغاز جشن سده المپیک با پیام توماس باخ و نوای مرشد

* در این مراسم به منظور تجلیل و تقدیر از مدال‌آوران ادوار المپیک، نشان افتخار به همه مدال‌آوران اهدا شد. این نشان به ۶۱ مدال‌آور کشورمان که در ادوار المپیک صاحب مدال شدند، اهدا شد. در کنار این نشان، شناسنامه‌ای از افتخارات، بیوگرافی و عکس هر ورزشکار به نام خودش قرار داده شده بود.

* امیر هاشمی رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه‌سواری و از دوستان قدیمی محمد نصیری در جریان برگزاری مراسم در سالن بلند شد و با صدای بلند محمود خسروی‌وفا را صدا کرد. خسروی‌وفا به سوی او رفت و دقایقی با هم صحبت کردند و درحالی که هر دو گریه می‌کردند یکدیگر را در آغوش کشیدند و حرف‌های پایانی را رد و بدل کردند. موضوع این صحبت وضعیت نابسامان اقتصادی محمد نصیری بود که خسروی‌وفا با تاکید بر این که از مدت‌ها قبل حمایت‌ها از نصیری شروع شده قول مساعدت بیشتر داد.

* از حاشیه‌های جالب توجه این مراسم این بود بدل زنده‌ یاد تختی با لباس‌های قدیمی وارد سالن محل برگزاری مراسم شد و توجه افراد حاضر را به خود جلب کرد.

شاهرخ شهبازی بدل تختی در جمع خبرنگاران گفت: افتخار داشتم در فیلم بهرام توکلی نقش غلامرضا تختی را بازی کردم و این باعث افتخار است. 

وی با بیان اینکه اصالتا کرمانشاهی بوده و سابقه فعالیت در رشته کشتی را نیز دارد، خاطر نشان کرد: باید مکتب آقا تختی دنبال و به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود، نسل جوان از مرام و منش و مسلک جهان تختی به خوبی الگوبرداری کنند چرا که این ویژگی در این نسل خیلی کم‌یاب است.

شهبازی در پاسخ به این سوال که تختی بودن چقدر سخت است، گفت: سخت است؛ سکانس هتل را بازی کردم واقعا در قالب اسطوره بودن اولا افتخار است و کلی استرس دارد، بعدها در چگونه در جامعه باشی،  خیلی تاثیر دارد. در جامعه باید به گونه‌ای باشیم که مرام و مسلک تختی را حفظ کنید.

  

عبدالله موحد از دیگر چهرهای درخشان ورزش ایران در این مراسم بود که در گفت‌وگویی گفت: از همه مردم ایران تشکر می‌کنم که این همه به من محبت دارند.

وی در خصوص احترام به پیشکسوتان ورزشی نیز گفت: حتما باید به پیشکسوتان اهمیت بدهند و احتران بگذارند چون این موجب میشود جوانان متوجه شوند، زحمتی که می‌کشند از بین نمی‌رود.

دارنده طلای المپیک در رابطه با سئوالی در رابطه با راه و رسم پهلوانی با خواندن شعری پاسخ داد:

گفتم زور و فن و عقل و جرات توامان/ باید حتی تو شوی یک قهرمان/ پهلوانی راه و رسم دیگری است/ پهلوان از ناجوانمردی بری است/ گفته‌های نیک و هم کردار نیک/ هم رهش باید مرا پندار نیک/ گر ندارد قهرمان زینها نشان/ قهرمانش خوان فقط نه پهلوان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha