استاندار: استان مرکزی با یک روز تعطیلی در هفته برای کاهش آلودگی هوا موافق است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: مجموعه استان در صورت ضرورت و مشروط به همراهی دیسپاچینگ شرکت ملی گاز با افزایش سهمیه، با تعطیلی یک روز در هفته بخش دولتی برای کاهش آلودگی هوا موافق است و این مهم در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مصوب شد.

به گزارش ایرنا، « فرزاد مخلص‌الائمه» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در سالن جلسات امیرکبیر استانداری این استان در اراک، با ضرورت توجه به ناترازی گاز، برق، نفت و بنزین و حمایت از برنامه تامین واحدهای انرژی در وزارت‌های نفت و نیرو، افزود: ضرورت دارد تا وزارتخانه‌های نفت و نیرو نسبت به اجرای تکالیف قانونی خود در اجرای قانون هوای پاک اقدام کنند و واحدهای متناظر در استان باید تابع این برنامه باشند.

وی عنوان کرد: عامل اصلی آلودگی هوای شهرهای اراک و شازند نیروگاه شازند است اما نباید این امر موجب غلفت از سایر عوامل و سهم آنها در آلایندگی آب، هوا و خاک شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه شرایط آلودگی هوای اراک مشخص است، ادامه داد: تابستان و زمستان هر کدام شرایط خاصی در میزان آلایندگی هوای اراک دارند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اینکه آلایندگی همه ایام سال با هم ارزیابی و مقایسه شود، تحلیل اشتباهی است، زیرا آلاینده تابستان منشاء خارج از استان و کشور دارد اما در زمستان آلاینده فسیلی است.

استاندار مرکزی ادامه داد: برای عوامل آلاینده ریزگرد باید اختصاص خود ضوابطی تعریف و در نظر گرفته شود.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: اراک در زمستان سال گذشته در برخی روزها به عدد خطرناک نزدیک بود که چندین روز نیز تعطیل شد، اما امسال به این شرایط نرسیدیم، زیرا یک واحد نیروگاه در تعمیرات اساسی است، یک واحد به طور کامل گاز سوز است، یک واحد مازوت سوز و واحد دیگر هم مازوت و گاز می‌سوزاند.

وی گفت: حتی اگر چهار واحد نیروگاه شازند هم گازسوز باشد باز هم آلایندگی وجود دارد اما فعالیت این واحد صنعتی در زمستان عامل اصلی آلایندگی هوای اراک است.

استاندار مرکزی ادامه داد: نیروگاه شازند در زمستان امسال تاکنون، هیچ روزی قطع گاز کامل نداشته است و امید است بتوان سهمیه گاز این واحد را افزایش داد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: پیشنهاد افزایش سهمیه گاز برای نیروگاه شازند به دولت ارایه شده است.

مازوت کم‌سولفور مصوبه شفاف هیات دولت است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم گفت: مصوبه شفاف هیات دولت، استفاده از مازوت کم سولفور و رسیدن آن به کمتر از هشت دهم درصد تا سه سال آتی است.

« علی‌اکبر اسدی» افزود: انتظار است در دوران ناترازی و شرایط ویژه آلودگی هوای اراک، مازوتی که پالایشگاه شازند به کشتی‌رانی می‌دهد در اختیار نیروگاه شازند قرار گیرد.

رئیس گروه محیط زیست دانشگاه اراک نیز در این نشست گفت: در دهه ۸۰ کارهای خوبی در بحث آلودگی هوای اراک صورت گرفت که این نتیجه باعث شد نگاه متفاوتی به این شهر شود و حتی برای آن طرح جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید.

« امیر انصاری» افزود: متاسفانه این نتایج در سال‌های اخیر کمرنگ شده است و باید مسائل و مشکلات آلودگی هوای اراک از سوی مسئولان کشوری با جدیت دنبال شود.

وی بیان کرد: تاثیرگذاری بهداشتی و زیست محیطی اراک نسبت به شهرهای آلوده دیگر بیشتر است.

یک فعال زیست محیطی در استان مرکزی گفت: منتظر خبرهای خوبی از جلسه امروز ( سه‌شنبه) از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوا بودیم اما محقق نشد.

« حمید اخوان» افزود:اگر نیروگاه با مازوت سوزی مشکل دارد چرا میزان تولید برق را کاهش نمی‌دهید و رکوردار تولید برق است؟

اخوان اظهار کرد: افتخار نیست که نیروگاه نسبت به سال قبل مازوت کمتری مصرف کرده، در یک سال با مصرف ۷۶۰ میلیون لیتر در نیروگاه شازند فاجعه مصرف رخ داده و معیارها در کاهش نسبت به آن سال دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: سلامت مردم مهمتر از تولید است و استان مرکزی مخرب‌ترین صنایع را دارد و از طرفی بنزین پاک که در پالایشگاه شازند تولید می‌شود در خود استان عرضه نمی‌شود.

این فعال زیست محیطی گفت: این هفته به دلیل انتظار خروجی مطلوب از این جلسه، فراخوان تجمع داده نشد، اما از هفته آینده این تجمع برگزار می‌شود و زیربار هیچ‌فشاری نخواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شازند گفت: از ۱۸ بهمن ماه قول تامین گاز داده شده که اگر این مهم انجام شود، استقبال می‌کنیم.

«عبدالرضا تقوی» افزود: نیروگاه آلاینده است و باید قدر و سهم آن در آلودگی مشخص شود، منکر این موضوع نیستم، اما به طور قطع عوامل آلودگی فقط نیروگاه نیست و واحدهای دیگر هم باید بررسی شود.

وی بیان کرد: مصرف سوخت مازوت نیروگاه شازند تا پایان دی‌ماه سال گذشته به ۳۸۱ هزار و ۴۹۰ متر مکعب و تا پایان دی‌ماه امسال به ۱۵۷ هزار و ۴۲۶ متر مکعب رسیده که نشان از کاهش مصرف ۵۹ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شازند ادامه داد: مصرف گاز این واحد در سال گذشته به یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۰۴ هزار متر مکعب و در سال جاری به یک میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۹۳ هزار متر مکعب رسیده است.

خرید اتوبوس‌های برقی در اولویت کاری شهرداری اراک

شهردار اراک هم در این نشست گفت: کلانشهرهای آلوده به سمت خرید اتوبوس‌های برقی رفتند که ۴۰ دستگاه در کرج خریداری شده و خرید ۳۰ دستگاه نیز در اراک در دستور کار است.

« علیرضا محمودی» افزود: این اتوبوس‌ها هیچ‌گونه آلایندگی ندارند و در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: در راستای خرید اتوبوس‌های برقی اراک، ۲ نمونه خارجی و داخلی بررسی شده که به دلیل یکسان بودن کیفیت‌ها، نمونه داخلی برای خرید انتخاب شده است.

شهردار اراک ادامه داد: خرید پنج دستگاه سنجش آلودگی هوا به عهده شهرداری گذاشته شده که هزینه خرید چهار دستگاه در بودجه سال جاری دیده شده که تاکنون خریداری نشده است.

محمودی عنوان کرد: در این راستا تاکنون ۲ مرحله مناقصه برگزار شده اما نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: تعداد روزهای هوای پاک اراک از ابتدای امسال تاکنون تنها سه روز بوده، تعداد روزهای سالم به ۱۸۳ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به ۱۰۵ روز، روزهای ناسالم برای همه گروه‌های سنی ۱۴ روز، روزهای بسیار ناسالم ۲ روز و یک روز نیز بسیار خطرناک ثبت شده است.

«یوسف یوسفی» افزود: بیشترین روزهای آلوده اراک در سال جاری در ماه‌های تیر، مرداد و شهریورماه و به دلیل ریزگردها بوده است.

وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه قبل، ۱۱ روز بیشتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بیشترین روزهای آلوده اراک از سال ۹۱ تاکنون، مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ است.

یوسفی اظهار کرد: آلاینده مسئول هوای اراک در سال جاری ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و دی‌اکسید گوگرد است.

وی گفت: اراک در سال جاری پس از اهواز، با ۱۲۲ روز ناسالم در رتبه دوم شهرهای آلوده کشور قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مازوت‌سوزی نیروگاه شازند در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل ۶۰ درصد کاهش دارد.

یوسفی یادآور شد: میزان مصرف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند پارسال تا دوم بهمن‌ماه به ۳۹۵ میلیون لیتر رسید اما امسال در این بازه زمانی ۱۵۸ میلیون سوزانده شده است.

وی اظهار کرد: مازوتی که هم‌اکنون در نیروگاه شازند مصرف می‌شود سه درصد و حدود سه هزار پی پی ام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ۲۰ مکاتبه در سال جاری در خصوص مازوت سوزی با مقامات کشوری صورت گرفته و چندین نشست حضوری نیز برگزار شده است.

یوسفی بیان کرد: محیط زیست استان مرکزی سال گذشته شکایت کیفری علیه نیروگاه شازند داشت و امسال نیز بر اساس وظیفه قانونی از طریق دادستانی شازند این شکایت اعمال شد.

وی گفت: بخشی از آلودگی هوای اراک تحت تاثیر اقلیم شهر است و امسال یک سال استثنایی است و گرد و غبار تالاب میقان به شکل گردبادهایی در حال ورود به شهر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: بخشی از آلودگی هوای اراک ناشی از فعالیت سایر صنایع شازند از جمله پالایشگاه است.

یوسفی بیان کرد: پالایشگاه شازند مشکلات زیست محیط فراوانی دارد که وارد اراک می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس نتایج طرح سیاهه انتشار سال ۹۶، این واحد صنعتی ۴۲ دودکش دارد که هر کدام منابع آلاینده هستند و خروجی آنها غیراستاندارد است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۲ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha